Martin Havelka ze Škrdlovic na Žďársku si na cestu k moři zvolil netradiční dopravní prostředek. První československý poválečný traktor Zetor 25. Cesta na sraz historických traktorů do Polska byla dlouhá 780 kilometrů a trvala mu čtyři dny.
Jede traktor, je to zetor, jede z Vysočiny... až k Baltskému moři
„Jede traktor, je to zetor, jede do hor, orat brambor.“ Legendární říkanku si možná přeříkával Martin Havelka při jízdě, která nekončila v horách, ale u moře. A místo brambor se traktorista prohrabával pískem.
Nadšenech ze Šrdlovic sháněl Zetor 25, který byl vůbec prvním československým poválečným traktorem vyráběným v Brně, několik let. Před dvěma roky koupil nepojízdný vrak a celý ho opravil. „Renovace dalo by se říct trvala rok, kdy se na tom traktoru udělalo úplně všechno,“ vzpomíná na rekonstrukci traktoru Martin Havelka.
Projížďky po obci už mu nestačily
Projížďky po rodné obci byly příliš krátké a tak si vymyslel výlet do Polska na sraz historických traktorů. Sedm set osmdesát kilometrů dlouhou cestu zvládl tento historický traktor za čtyři dny. Každý den najel okolo dvou set kilometrů.
Na cestě ho doprovázela jeho partnerka a šestiletý syn. Český traktorista na neobvyklém stroji se navíc stal v Polsku záhy celebritou, a než stihl dojet do cíle, vystoupil ve čtyřech televizních reportážích.
Cestoval za každého počasí, mokré oblečení mu sušila partnerka. Nejnáročnější částí byl dojezd k moři pískem. „V tom písku se vám neustále zakládají kola a nepomůže uzávěrka, nepomůže nic. Ten odpor jízdy je takový, že po pláži jedete tak, že se stabilně prohrabáváte, “ popisuje jízdu v písku Martin Havelka. Mořský písek by chtěl teď vyměnit za horský vzduch. V září plánuje na traktoru vyrazit do Alp.