Nové nádraží v Ústí nad Orlicí, které stálo miliardu, se propadá

Nečekané problémy poznamenaly provoz na nedávno dostavěném nádraží v Ústí nad Orlicí, kterým prochází hlavní železniční koridor na Moravu. Dvě nová nástupiště se tam propadla o několik centimetrů. Podle Správy železniční dopravní cesty je na vině nestabilní geologické podloží. Organizace ale odmítá, že by náročná přestavba za miliardu korun byla špatně připravená.

Nové nádraží otevřeli v Ústí nad Orlicí v listopadu 2014. Neuplynul ještě ani rok a na cestující tam opět čeká provizorium. Vrátili se dělníci, rozebrali koleje a zámkovou dlažbu.
Místo rychlíků projíždějí kolem nástupišť bagry a nakladače. A cestující „vítají“ páskou uzavřená schodiště. K údivu nejen jich, ale i samotných železničářů se totiž začala propadat nově postavená nástupiště.

„Zjistili jsme, že dochází k poklesu nástupištních hran ve směru na Českou Třebovou,“ konstatoval Jan Travěnec ze Správy železniční dopravní cesty - Stavební správy východ.

Vlaky mají kvůli opravám zpoždění

U rozebraných kolejí na prvním nástupišti stavební firmy dál pracují. Veškerý železniční provoz a hlavně cestující jsou tak momentálně odkázáni na sousední kolej. Lidé si stěžují nejen na provizorium, ale i na zpoždění vlaků.

Vlaky totiž musí kvůli opravám na nádraží výrazně zpomalovat. Na zmodernizovaných úsecích jinak soupravy budou jezdit rychlostí až 160 km v hodině.

Geologický průzkum se omezil jen na některá místa

Správa železniční dopravní cesty přiznává, že se v místech propadu neprováděly průzkumné sondy. Argumentuje ale tím, že poruchy ve spodních vrstvách podloží se všechny nedají vystihnout. 

Až stavební dělníci dokončí opravu prvního nástupiště, pustí se do druhého. Podloží má zpevnit speciální injektáž. Celá sanace bude stát kolem patnácti milionů korun. S penězi se ale podle Správy železniční dopravní cesty počítá v rozpočtové rezervě. Hotovo má být do konce října.

Na nádraží v Ústí nad Orlicí se propadají nástupiště (zdroj: ČT24)
  • Na opačné straně kolejiště, než je nové nádraží, stojí historická budova z roku 1874. Ta patří k nejstarším dochovaným staničním budovám v Česku. Vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye, má kamenné římsy, je postavená z režného zdiva, horní podlaží však jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
  • Podle původních plánů na rekonstrukci železničního uzlu Ústí nad Orlicí měla jít budova k zemi. Nakonec však byla prohlášena kulturní památkou a projekt se změnil tak, že nadále stojí. Protože ale pro provoz už není potřeba, je prázdná a chátrá.
  • Pro její další využití padly různé návrhy – mohla by se z ní stát například expozice železničních modelů nebo sídlo archivu Správy železniční dopravní cesty. Aktivisté, kteří usilovali o její zachování, původně chtěli, aby nadále sloužila provozu, to však České dráhy a Správa železniční dopravní cesty odmítly. Nutné opravy budovy by vyšly na desítky milionů korun.