Praha – Plánovaná železniční trať z pražského letiště do centra města možná povede docela jinudy, než dosud ministerstvo dopravy plánovalo. Již ustoupilo od úvah ukončit vlaky z letiště na veleslavínském nádraží, kde by lidé přestupovali na metro, naopak v úvahu připadá, že přes Veleslavín vůbec nebudou jezdit a místo toho zamíří po tzv. Pražském Semmeringu přes Smíchov na hlavní nádraží. Naopak vlaky od Kladna budou nadále jezdit po své současné trase přes Veleslavín a Dejvice na Masarykovo nádraží. Kvůli úsporám navíc zvažuje Správa železniční dopravní cesty, že trať alespoň zpočátku nebude elektrická.
Vlaky z letiště možná pojedou přes Smíchov a bez elektřiny
Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury je vhodné rozdělit přepravní proudy směřující do centra Prahy z letiště a z Kladna a každou skupinu cestujících odvézt na jiné nádraží. „Každá skupina cestujících má jiný cíl. Cestující z letiště chtějí dojet do centra Prahy na metro, pokud možno bez nějakého přestupu. Tady se jeví výhodnější hlavní nádraží. Pro příměstskou dopravu Kladno–Praha je zase výhodnější Masarykovo nádraží,“ uvedl Stanjura. V případě, že by vlaky od letiště využívaly rekonstruovanou trať tzv. Pražského Semmeringu, obsloužily by také Smíchov, zatímco vlaky od Kladna by vozily cestující do Ruzyně, Veleslavína a Holešovic.
Ministerstvo definitivně ustoupilo od plánu na ukončení vlaků z letiště na Veleslavíně a také podle Stanjury nepočítá s tím, že bude mít spojení na letiště parametry rychlodráhy. Pár minut rozdílu v délce cesty nehraje pro cestující z letiště takovou roli, aby bylo nutné uskutečňovat takovéto „velikášské plány“, je ministr přesvědčen. Upozornil, že při drobnějších úpravách bude menší problém získat finance i stavební povolení.
Správa železniční dopravní cesty přitom přemýšlí o skutečně minimalistické verzi nové trati, která by vyžadovala kromě stavby čtyřkilometrového úseku z Jenečku na letiště jenom minimální zásahy do stávající infrastruktury. „Vnímáme zájem letiště to napojit co nejdříve, a tak by v první fázi mohla být trať bez elektrizace,“ připustil náměstek ředitele SŽDC Petr Šlegr. Trať navíc bude jednokolejná, při plánovaném provozu s půlhodinovými intervaly podle Šlegra postačí modernizovat zabezpečovací zařízení. Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold doplnil, že při rekonstrukci stávající trati Pražského Semmeringu bude především nutné upravit přejezdy. Jízdní doba z letiště na hlavní nádraží potom bude činit 34 minut.
Praha zůstává jedním z posledních evropských velkoměst, které nemá kolejové spojení centra s letištěm. Ruzyňské Letiště Václava Havla ročně odbavuje na deset milionů cestujících, tedy podobně jako letiště Ference Liszta v Budapešti, Chopinovo letiště ve Varšavě nebo berlínský Schönefeld, které železniční spojení s městem mají. Vlaky zajíždějí i na některá menší středoevropská letiště, například drážďanské a brzy i ostravské.