Nad Evropou je příliš letů. Dispečeři chystají změny v organizaci provozu

Letoví dispečeři v Evropě připravují kvůli přeplněným kapacitám změny v organizaci leteckého provozu. Po setkání s ministrem dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) to potvrdil šéf Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas. Dodal, že další problémy s kapacitou v Evropě se očekávají i letos v létě.

Letiště Václava Havla
Zdroj: ČTK Autor: Michal Krumphanzl

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes tuzemský vzdušný prostor. Ten už však také naráží na svá maxima, loni byl letecký provoz nad ČR rekordní. Počet vzletů, přistání a přeletů proti předchozímu roku vzrostl téměř o sedm procent na 912 815.

Podle Klase jsou tak třeba celoevropské změny, některé se už připravují. „Je to především o odstranění národních hranic ve vzdušném prostoru,“ uvedl.

Jednotlivé národní systémy řízení letového provozu by se měly více propojit, aby mohly lépe spolupracovat při organizaci provozu. Nyní jsou trasy letadel plánovány jednotlivě v rámci států. Propojení řízení v Evropě by umožnilo efektivněji plánovat a řídit trasy letadel tak, aby se současný provoz z přeplněných tras rovnoměrně rozprostřel po celém vzdušném prostoru bez národních limitů.

Dispečeři už teď přesouvají část provozu do vyšších letových hladin 

Klas upozornil, že změny by měly být uskutečňovány postupně v průběhu několika let. Vedle toho chtějí přeplněné kapacity dispečeři řešit například využíváním nových technologií, změnou cenotvorby nebo posilováním kapacit v řízení tranzitní dopravy nebo na letištích. Dispečeři také už nyní přesouvají část provozu do vyšších letových hladin.

Kremlík, který v minulosti krátce působil v dozorčí radě ŘLP, se při čtvrteční návštěvě zabýval mimo jiné ochranou letového provozu a letišť před drony. ŘLP nyní podle Klase zavádí nový program pro jejich detekci, funkční by měl být od října.

Státní podnik ŘLP loni přes snížení svých poplatků meziročně zvýšil obrat o více než tři procenta na rekordních 4,32 miliardy korun. Důvodem byl zejména právě nárůst leteckého provozu nad Českem. O více než desetinu vzrostl provozní zisk společnosti na 404 milionů korun. Hrubý zisk naopak klesl zhruba o 115 milionů na 369 milionů korun kvůli snížení poplatků.