Černý pátek nestačil. Američané rekordně utráceli i během kybernetického pondělí

Tržby z internetového prodeje se ve Spojených státech během takzvaného kybernetického pondělí (Cyber Monday) meziročně zvýšily téměř o pětinu na rekordních 7,9 miliardy dolarů (zhruba 180 miliard korun). Vyplývá to z údajů společnosti Adobe Analytics, která sleduje transakce 80 ze 100 největších internetových prodejců v USA.

Kybernetické pondělí je ve znamení rozsáhlých slev v internetových obchodech. Následuje po takzvaném černém pátku (Black Friday), jímž ve Spojených státech tradičně začíná předvánoční nákupní sezona.

Agentura Reuters zmiňuje například obchodníky Amazon či Target, kteří v pondělí nabízeli dopravu zboží zdarma bez limitu velikosti objednávky a bombardovali kupce propagačními e-maily.

Společnost Mastercard pak odhadla růst internetových maloobchodních tržeb až na 25 procent.

Také investoři na Wall Street projevili nadšení, akcie Amazonu stouply o pět procent. Rostly rovněž cenné papíry obchodníků Macy's, Kohl a Target.

Někteří pozorovatelé však upozorňovali i na odvrácenou stranu nákupního šílenství. Šéf konzultantské společnosti Retail Doctor Bob Phibb varoval, že přílišné slevy mohou ve svém důsledku vést k případnému uzavírání kamenných prodejen. „Slevy v on-line prodeji a doprava zdarma výrazně zmenšují zisky obchodníků,“ uvedl.

Na propagační e-maily si stěžovali i někteří zákazníci. „Ano, obchodníci, vím, že je Cyber Monday, dokonce i bez těch 150 e-mailů,“ tweetovala například jedna zákaznice ze státu Delaware.

obrázek
Zdroj: ČT24

Rekordní byly letos také útraty Čechů v minulém týdnu během slevových akcí na takzvaný černý pátek. Dosáhly rekordních 4,2 miliardy korun, což je v meziročním srovnání zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. 

Podle analýzy konzultační společnosti Acomware se do slevových akcí Black Friday letos zapojilo 53 procent největších kamenných řetězců a zhruba 70 procent velkých e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr.

Největší slevy byly u elektroniky a módy, naopak u hobby vybavení, drogerie nebo potravin se spotřebitelé setkali se slevami jen výjimečně. Vůbec nejčastěji obchody uváděly slevy ve výši 50 až 80 procent, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží.

„Lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.