Černý pátek byl v Česku rekordní. Nejvíce slev bylo na elektroniku a módu, některé ale byly fiktivní

Útraty Čechů v minulém týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly rekordních 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. Některé slevy ale opět byly jen fiktivní, nebo se týkaly špatně prodejného zboží, upozornil srovnávač cen.

Podle analýzy konzultační společnosti Acomware se do slevových akcí Black Friday letos zapojilo 53 procent největších kamenných řetězců a zhruba 70 procent velkých e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr.

Největší slevy byly u elektroniky a módy, naopak u hobby vybavení, drogerie nebo potravin se spotřebitelé setkali se slevami jen výjimečně. Vůbec nejčastěji obchody uváděly slevy ve výši 50 až 80 procent, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží.

„Lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

  • Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek oproti loňskému černému pátku zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Není sleva jako sleva

Kritika, která padá na Černý pátek, bývá dvojího druhu. Jednak ta, že podporuje bezhlavý konzumerismus (například ze strany organizace Greenpeace), jednak zpochybňování samotných slev a jejich reálné výše.

Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ uvedl Jan Penkala ze společnosti Acomware.

Například některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami, upozornil srovnávač cen Heureka.cz. Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Ze statistik společnosti Shoptet pak vyplývá, že velké e-shopy reálně zlevní v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejíž cena přirozeně klesá.

Slevy jsou často na výprodejové zboží

Black Friday v současnosti v e-shopech netrvá jeden den jako v minulosti, ale slevové akce trvají prakticky celý měsíc. „Během této doby sledujeme, že se ceny jednotlivých prodejců od průměru na trhu mohou lišit až o 50 procent. Znamená to, že fantastické slevy často nemají nic společného s výhodnými nabídkami, ale reálně pouze návrat k průměrné ceně na trhu. Je proto dobré ceny i po slevě kontrolovat i s dalšími prodejci,“ uvedl marketingový ředitel Heureka.cz Michal Vodák.

Nejčastější uváděné slevy jsou mezi 30 až 40 procenty, přičemž průměr je 34 procent. „Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží – starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Tedy před Vánoci se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží zbavit, pak může dojít ke krátkodobému navýšení a následně po novém roce jde to stejné zboží do novoročních výprodejů,“ řekl Miroslav Uďan z Shoptetu.

Česká obchodní inspekce loni provedla na Černý pátek 92 kontrol, porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.