Oprava Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží začne příští rok, vyjde na miliardu

Opravy památkově chráněné Fantovy budovy Hlavního nádraží v Praze začnou příští rok a stát by měly více než miliardu korun. Rekonstrukci nádraží zpomalil soudní spor správy s bývalým nájemcem Grandi Stazioni, který stále pokračuje.

„Venkovní i vnitřní prostory by měly být hotovy do roku 2022,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová. Stavbaři nejprve opraví historicky nejcennější část nádraží postavenou v secesním slohu v letech 1901 až 1909.

Dosud si SŽDC nechala zpracovat technický a historický průzkum zastřešení a fasády budovy, včetně návrhu vzorových řešení k připomínkám památkářů. Samotné opravy vnější části budovy by měly začít příští rok a železničáři počítají s náklady přes 150 milionů korun. Součástí by mělo být podle SŽDC i zlepšení vstupů do budovy z prostoru magistrály.

Soud potvrdil, že Fantova budova patří SŽDC (zdroj: ČT24)

Hlavní opravy by ovšem měly odstartovat až v roce 2020 a týkat se budou rozsáhlé modernizace interiéru staré haly. Kompletně by tak měly být zrenovovány všechny veřejně přístupné prostory i administrativní části budovy. Železničáři plánují část budovy po modernizaci komerčně využít.

Rekonstrukce historické budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Italská firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a SŽDC jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italové stihli opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Boční trakty včetně fasády památkově chráněného objektu dosud na opravy čekají.

Modernizace nádraží průběžně pokračuje i v nové odbavovací hale. Ta byla nedávno vybavena novými komerčními prostory, které jsou podle mluvčí inspirovány podobou nákupních center metropole.

Otevřena byla například nová kavárna nebo úschovna zavazadel a kol. Upraveny byly také prostory dopravců a zázemí pro cestující. Revitalizace nové budovy bude pokračovat i dále. Přibýt by podle Pistoriusové měly především další komerční prostory.

Grandi Stazioni kvůli nádraží podala na SŽDC celkem čtyři žaloby. Firma v nich požaduje určení vlastnického práva ke staré i nové hale nádraží a zároveň se domáhá náhrady škody za neprodloužení nájmu a zaplacení prostavěných nákladů. Soud zatím nepravomocně rozhodl pouze v jedné z nich, když zamítl nároky firmy na vlastnictví Fantovy budovy. Společnost se však odvolala a další řízení bude pokračovat v říjnu.