Správa železniční dopravní cesty dokončuje přechod všech nájemních smluv na pražském hlavním nádraží. Před pěti měsíci se rozhodla neprodloužit smlouvu s italskou Grandi Stazioni, která měla nádraží 30 let provozovat odměnou za provedenou rekonstrukci stanice – kterou však v termínu nedokončila. Pro SŽDC je dobrá zpráva, že téměř všichni nájemci na nádraží zůstávají, a tak se jí z nájemného velmi záhy vrátí peníze investované do oprav, které Grandi Stazioni nedokončila.
Oprava Fantovy budovy by se mohla SŽDC zaplatit do sedmi let
Mezi 7:10 a 7:20 přijíždí v pracovní dny na pražské hlavní nádraží sedm vlaků. Na nástupiště vystupují z každého vagonu desítky cestujících a ti pak na cestě z nádraží procházejí kolem řady obchodů, kaváren či půjčoven automobilů. Jejich provozovatelé přiznávají, že je hlavní nádraží pro ně lukrativní místo.
Nic na tom nezměnil ani fakt, že nyní platí nájemné přímo vlastníkovi nádraží, kterým je Správa železniční dopravní cesty. Ta loni neprodloužila smlouvu společnosti Grandi Stazioni, která zrekonstruovala novou odbavovací halu, ale v termínu neopravila historickou část nádraží. SŽDC je přesvědčena, že ona sama to dokáže bez problémů a že se rekonstrukce záhy zaplatí.
Pražské hlavní nádraží je totiž pro státní organizaci, která loni od Českých drah převzala většinu nádražních budov v Česku, velmi výdělečné. To ukazují i účetní uzávěrky Grandi Stazioni, která jen za poslední dva roky na nádražích v Česku (kromě pražského pronajímala i mariánskolázeňské) vydělala přes 60 milionů korun a výnosy z pronájmu předloni byly 148milionové.
S podobnými čísly nyní kalkuluje i státní správce železnic. „Předpokládáme roční příjem z pronájmů okolo 140 milionů korun ročně,“ vyčíslila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. I když v současnosti hledá železniční správa firmu, která by pro ni na nádraží uklízela a objekt spravovala s tím, že za to ročně zaplatí 24 milionů, a počítá i s dalšími výdaji, stále by jí mělo každý rok přibýt na účet asi 100 milionů. Znamená to, že se asi třičtvrtěmiliardová investice do secesní Fantovy budovy zaplatí zhruba za sedm let.
Vychází tak najevo, jak draho přišlo italskou společnost Grandi Stazioni odkládání opravy památkově chráněné budovy z počátku 20. století. SŽDC jí sice neprodloužení smlouvy kompenzovala 566 miliony a Grandi Stazioni si navíc nárokuje dalších 200 milionů u soudu, stále je to ale jen zlomek toho, co mohla vydělat na původně dohodnutém třicetiletém pronájmu.
Italská společnost, která v době, kdy s ní České dráhy uzavřely původní smlouvu, patřila do skupiny italských Státních železnic (FS), ale loni ji odkoupila skupina Antin-Borletti-ICAMAP, se ovšem po odchodu z pražského hlavního nádraží prakticky uzavřela. Zrušila své české zastoupení a přestala komunikovat s médii, a to přesto, že se výpověď týkala pouze pražského nádraží.
Stranou sporů vrcholí na pražském hlavním nádraží ještě jedna rekonstrukce. Týká se zastřešení nástupišť číslo jedna až čtyři a měla by být hotová v létě. Její dokončení bude znamenat konec dílčí výluky, která v posledních dvou letech omezovala kapacitu hlavního nádraží – takže pak bude moci do stanice přijíždět ještě více cestujících.