Šoféři vyrážejí na silnice i přes zákaz řízení. Pomoci mají přísnější tresty i terapeutické programy

8 minut
Události: Šoféři často porušují zákaz řízení
Zdroj: ČT24

Na českých silnicích přibývá šoférů, kterým soudy zakážou řízení. Ročně je jich asi patnáct tisíc. Zhruba čtyři tisícovky z nich ale zákaz opakovaně porušují. Nejčastěji přitom řidiči trest dostali za to, že za volant usedli opilí, zdrogovaní nebo jeli příliš rychle a agresivně. Jeden z posledních takových případů řeší na Královéhradecku. Muž s devatenácti zákazy řízení zabil na silnici v rozmezí šesti let tři lidi.

Dva horolezci v srpnu zamířili do Adršpachu, kde se chtěli setkat se svým kamarádem. Jenže to nestihli. Zabil je řidič, který z místa ujel. Neštěstí se stalo u vjezdu na parkoviště v Adršpachu. Na místě, kde silnice překonává terénní nerovnosti.

Policii se viníka podařilo dopadnout. Jde o recidivistu s devatenácti zákazy řízení. Už před šesti lety z nedbalosti usmrtil v Červeném Kostelci při couvání chodkyni. „Byl odsouzen na rok a tři měsíce s podmínkou na pět let. V době podmínky se dopustil dalších dvou trestných činů, kdy mařil toto rozhodnutí, řídil,“ uvedla Kateřina Podeszwová z královéhradeckého krajského soudu. „Má vysloven platný zákaz řízení všech motorových vozidel až do roku 2027,“ dodala tisková mluvčí policie Lucie Konečná.

Za volant přesto usedal. Opakovaně dostával tresty – a to i nepodmíněné. Jenže vše na základě staršího trestního zákona. „Ty tresty se pohybovaly v rozpětí tří až pěti měsíců, což samozřejmě negarantuje to, že někdo nebude řídit trvale, pakliže je rozhodnutý, rozhodnutí soudu nedodržovat,“ vysvětlil soudce Okresního soudu Náchod Jiří Kučera.

„Na určitou dobu zapůsobí trest. Ale pokud je v jakési symbolické podobě, tak není nikdy chápán jako něco, co by mělo pomoci,“ doplnil psycholog a soudní znalec Jan Lašek.

Do vězení na delší dobu muže náchodský soud poslal až tento týden. Patnáct měsíců ve věznici s ostrahou si má odpykat za výše uvedenou smrt seniorky v Červeném Kostelci. Státní zástupce Radim Faltus před soudem řekl, že pachatel je speciální recidivista zvlášť nebezpečný pro silniční provoz.

Muž se proti verdiktu odvolal, věc bude řešit Krajský soud v Hradci Králové. Muž ale dál zůstává ve vazbě. Policie totiž stále vyšetřuje srpnovou nehodu, při které zabil dva horolezce. V dalším procesu mu hrozí až šest let vězení.

Poslední šance na nápravu

České soudy ročně rozdají kolem padesáti tisíc trestů. U dopravních deliktů se to pak tyká i zákazu řízení. V roce 2019 a 2020 za volant nesmělo usednout přes čtrnáct tisíc řidičů, kolem čtyř tisíc z nich pak zákaz řízení v obou letech opakovaně porušilo. Vloni se počet takto potrestaných zvýšil – v porovnání s rokem 2019 o 1089. Těch, co zákaz opakovaně porušili,  pak bylo o téměř čtyři sta více.

Jeden z těchto šoférů, se kterým natáčel redaktor Richard Samko, má šest zákazů řízení. Soud ho do vězení zatím neposlal. Dal mu poslední šanci na nápravu. Podmínil to ale absolvováním terapeutického programu. Odsouzený řidič se tak nyní účastní terapeutických kurzů Probační a mediační služby. Sám přiznává, že se na silnici choval agresivně.

„Například mi nedal (jiný řidič) přednost, kterou mi měl dát. Já jsem kvůli němu musel šlápnout na brzdu. Nebo jedete po dálnici a pustí vám tam ostřikovače, že ho chcete předjet – radši, než aby zajel do pravého pruhu,“ uvedl příklad situací, které ho vyprovokovaly. Z jeho strany pak následovalo například blikání nebo násilné šlápnutí na brzdu. „Myslel jsem si, že když jim tu školu budu dávat, že se zlepší. Ale pak jsem z toho měl problém akorát já,“ řekl.

Že mohl někomu ublížit, si prý nyní uvědomuje. „Uvědomil jsem si to u posledního soudu. Soudce řekl, že to je naposledy, že mi dává šanci, kdežto státní zástupce chtěl, aby bylo ihned vězení,“ popsal s tím, že z odnětí svobody měl obavy.

Nový bodový systém

Přísnější tresty pro recidivisty v dopravě má přinést úprava bodového systému. Hotova je přes tři roky. V minulém volebním období ji ale poslanci nestihli projednat. Nyní je znovu v připomínkovém meziresortním řízení. Kromě tvrdších trestů budou pro řidiče, kteří například zaviní nehodu s vážným zraněním nebo řídí pod vlivem alkoholu či drog, povinné i terapeutické programy. V praxi je testuje například už zmíněná Probační a mediační služba.

V řadě případů zaviní smrtelnou nehodu právě řidiči pod vlivem drog nebo alkoholu, agresivní šoféři či ti, kteří opakovaně porušují zákazy řízení. „Tam nepomůže jen zpřísňovat správní řízení. Tam jde už o ta rozhodnutí soudu, aby se individuálně posoudila historie toho řidiče, který je evidentně ze svých porušení nebezpečný,“ uvedl ředitel BESIP Tomáš Neřold.

„Nejčastěji dochází ke kumulaci správních zákazů řízení, správního trestu zákazu činnosti. Samozřejmě že to je okolnost, ke které je třeba přihlížet v neprospěch konkrétního pachatele,“ řekl soudce Okresního soudu v Ústí nad Labem Martin Šámal.

„A co vaše rodina?“

Někteří řidiči sice žádnou tragickou nehodu nezavinili, za volantem ale spáchali trestný čin. Soudy jim kromě trestu uložily i terapeutický program. Tam se učí rozpoznat, kdy a v čem dělali při řízení chyby, jak se jich vyvarovat, a hlavně uvědomit si důsledky. „Máte si představit, že byste tu nehodu nepřežil – co by dělaly vaše děti, vaše manželka, co by konkrétně musely bez vás zvládnout,“ přiblížila vedoucí programového centra Most z Probační a mediační služby Kateřina Svobodová.

A právě takový popis reality prý často funguje. „Příště, až vás zastaví, tak půjdete do vězení. A co bude dělat váš syn? Bude za vámi chodit do výkonu, bude říkat ve škole, že jde za tatínkem do vězení? Tak se zarazil a říkal, že toto by mu nechtěl udělat a že jen z toho důvodu byl odhodlaný to nikdy neporušit,“ ilustrovala Svobodová.

Program už v minulosti fungoval u Okresního soudu v Ústí nad Labem, placený z Norských fondů. „Musím konstatovat, že ani jednoho toho člověka, který ten program dostal, jsem už v jednací síni pro ten stejný druh trestné činnosti neměl,“ uvedl soudce Martin Šámal.

Za rok a půl kurz absolvovalo 279 řidičů, drtivá většina ho dokončila. Nejpočetnější skupinou jsou šoféři ve věku od třiceti do 39 let, hned za nimi je kategorie osmnáct až 29 let. Od července příštího roku má tyto kurzy zajišťovat stát. „Bude se to týkat jak přestupků, tedy těch, kdy zákaz bude delší než šest měsíců, tak i trestných činů,“ avizoval Neřold.

Absolvování kurzu je už nyní jednou z podmínek pro navrácení řidičského oprávnění. K tomu jsou potřeba ještě psychotesty a zkouška v autoškole.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...