Cena benzinu a nafty prudce roste, vláda zruší silniční daň a přimíchávání biosložky

Události: Vláda se snaží zpomalit růst cen pohonných hmot (zdroj: ČT24)

Ceny pohonných hmot v Česku nadále výrazně rostou. Vláda proto rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a také o zrušení silniční daně pro osobní vozy a dodávky do 12 tun. Informovalo o tom ministerstvo financí. Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl, že ministerstvo průmyslu bude kontrolovat umělé zvyšování marží u pohonných hmot. Část dopravců uvedla, že kvůli rostoucím cenám paliv může zdražit jízdné v MHD nebo se snížit provoz veřejné dopravy – o řešeních vyšších nákladů jednají s městy.

Ceny pohonných hmot u českých čerpacích stanic nadále rostou. Ceny benzinu i nafty si od pondělí do úterý připsaly nejvyšší mezidenní nárůst cen od začátku ruské invaze na Ukrajinu. Cena nafty vzrostla za 24 hodin o 2,15 koruny na 47,47 korun za litr. Benzin zdražil o 1,7 koruny na 45,21 korun za litr. Vyplývá to z dat společnosti CCS, která sleduje průměrné ceny paliv. 

Nejdražší benzin je v Libereckém kraji, litr tam stojí průměrně 45,70 koruny. Nejlevnější je v Jihočeském kraji, kde stojí 43,58 korun. Jihočeský kraj spolu s Karlovarským, Ústeckým a Zlínským jsou jediné kraje, kde je průměrná cena benzinu pod hranicí 45 korun za litr.

obrázek
Zdroj: ČT24

Vláda zruší silniční daň a přimíchávání biosložky

V reakci na růst cen pohonných hmot v souvislosti s válkou na Ukrajině vláda ve středu rozhodla o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní vozy a dodávky do 12 tun.

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) pro Českou televizi před jednáním kabinetu uvedla, že vláda už nechystá zastropování cen pohonných hmot, ani snížení nebo zrušení DPH na benzin a naftu.

Částečné zrušení silniční daně sníží její výnos o zhruba 4,2 miliardy korun ročně. Loni stát získal na silniční dani 5,43 miliardy korun, předloni to bylo 5,96 miliardy korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) uvedl, že zrušení povinnosti přimíchávání biosložky do nafty i zrušení silniční daně je trvalé.

Díky zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do paliv by podle ministerstva financí mohla nafta zlevnit až o dvě koruny na litr, benzin pak o několik desítek haléřů.

Premiér Petr Fiala (ODS) po jednání vlády uvedl, že ministerstvo průmyslu a obchodu zadalo příslušným orgánům systém kontrol distributorů pohonných hmot, aby měl stát přehled o případném umělém zvyšování marží u benzinu a nafty. Vláda je podle něj připravena zasáhnout, pokud marže obchodníků porostou a budou uměle zvyšovat ceny.

Silniční daň
Zdroj: ČT24

Premiér zároveň vyzval občany, aby si nedělali zbytečné zásoby benzínu nebo nafty. Jen to podle něj může způsobit paniku a další růst cen. Dodal, že Česko má navíc dostatečné zásoby ropy i pohonných hmot. 

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) dříve uvedl, že vláda uvažuje například o stanovení nejvyšších možných cen, úpravě DPH a spotřebních daní u klíčových produktů nebo nastavení nových slev na poplatníka. Se zastropováním cen paliv nesouhlasí ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN). Varoval před tím i premiér Fiala.

Opozice tvrdí, že vládní návrhy k výraznějšímu zpomalení nárůstu cen pohonných hmot nepovedou. „To, že se zlevní možná o korunu, možná o dvě, nafta nebo benzin, to je v podstatě takřka pod rozlišovací možnost,“ myslí si místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček (ANO). „Navrhujeme, aby vláda plošně snížila DPH a zastropovala ceny za energie a pohonné hmoty,“ říká pak předseda SPD Tomio Okamura.

obrázek
Zdroj: ČT24

Ceny mohou dále růst, varují odborníci

„Náklady na naftu tvoří u těžké nákladní dopravy dneska už více než 30 procent a když ten podíl naroste během dvou týdnů o třetinu, tak si každý dokáže spočítat, jaký existenční vliv to má na autodopravce,“ hodnotí ředitel dopravy HOPI Holding Jan Hyťha. Současná vládní opatření podle něj příliš nepomohou. Pomoc autodopravcům by si dokázal představit formou snížení spotřební daně na paliva nebo snížením mýtného, které musí platit.

Podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka bude zdražování, inflace a nejistota ohledně budoucího vývoje pokračovat. Kroky vlády by ale mohly pomoci snížit cenu pohonných hmot. „Jde o to, že přimícháváme směsi první generace, které už nejsou ani z hlediska ekologie úplně nejvhodnější,“ vysvětluje přínos zrušení přimíchávání biosložky Marek.

Při oslabování kurzu koruny vůči dolaru a zdražování ropy na světových trzích podle Marka cena okolo 43 korun za litr benzinu odpovídá. „Neodvážil bych se obviňovat, že by se některá z částí výrobně-distribučního řetězce přiživovala,“ myslí si ekonom o kontrolách přehnaného navyšování marží. Pokud napětí na Ukrajině a v globální ekonomice bude dále eskalovat, tak nemusí být zdražování pohonných hmot konečné.

Odborníci o zvyšování cen pohonných hmot (zdroj: ČT24)

Rostoucí ceny mohou podle dopravců zdražit MHD

Sdružení dopravních podniků uvedlo, že dopravci jednají s úřady o řešeních prudce stoupajících nákladů, které podle podniků nyní rostou v řádech milionů korun. Podle nich může kvůli dlouhodobě stoupajícím cenám paliv zdražit jízdné v městské hromadné dopravě. Dodali, že hrozí i snížení provozu veřejné dopravy. 

O příslušných opatřeních budou rozhodovat města a kraje, které si přepravu objednávají. Úřady podle sdružení mohou rozhodnout o případném zvýšení ceny jízdného nebo o navýšení kompenzace pro dopravní podniky. V některých městech pak jednají také o snížení přepravního výkonu.

„Zvýšení ceny pohonných hmot představuje pro většinu dopravních podniků zásadní problém. Při jejich spotřebě se zdražení v řádu korun za litr nafty v součtu projeví jako nárůst nákladů v řádech milionů korun,“ řekla mluvčí sdružení Linda Hailichová.

O konkrétních opatřeních zatím velká města nerozhodla. Například vedení Prahy podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zdražovat ani omezovat dopravu zatím neplánuje. „Doufáme, že se situace opět stabilizuje, a tedy změny cen zatím nechystáme,“ řekl. 

Jízdné se zatím nebude zdražovat ani v Pardubicích, upřesnil ředitel tamního dopravního podniku Tomáš Pelikán. Pokud ale cena do několika měsíců neklesne, dopravní podnik zváží i tuto možnost. „Kdyby to trvalo v řádu měsíců, musíme to nějak řešit. V úvahu připadá i změna ceny jízdného. Příští týden máme velké jednání s objednavateli městské dopravy, řekneme si krizové scénáře spojené s rostoucími náklady,“ upřesnil. 

Současného vývoje na trhu pohonných hmot se obávají i ostatní dopravci, pro řadu firem může být podle nich další růst cen i likvidační. Zásadní kroky očekávají dopravci zejména od vlády. Sdružení Česmad Bohemia v minulých dnech vyzvalo vládu například k určení maximálních cen pohonných hmot nebo snížení spotřební daně na minimum.