UAZ vystřídá Toyota. Armáda nakoupí stovky nových terénních vozů

Ministerstvo obrany koupí až 1200 terénních vozidel Toyota Hilux od společnosti Glomex MS. Firma uspěla ve výběrovém řízení mezi deseti kandidáty. Za jeden vůz úřad zaplatí 893 000 korun s DPH. Celkem by tak obměna zastaralého vozového parku stála asi miliardu korun. Původně očekávané náklady byly zhruba dvojnásobné.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Armáda pořídí toyoty

Záměr obměnit terénní vozový park českého vojska deklaroval generální štáb ještě pod náčelníkem Josefem Bečvářem v roce 2017. Nové vozy mají nahradit staré britské Land Rovery a především sovětské vozy značky UAZ, které tuzemská armáda využívá už od první poloviny sedmdesátých let.

Osobní terénní automobil UAZ 469 je původně ruské výroby, později se vyráběl i v Československu, a čeští vojáci ho po roce 1993 používali mimo jiné na afghánské misi. „Údržba už je náročnější a dostupnost náhradních dílů je horší,“ uvádí technik kbelského dopravního letectva Jan Lupač, který se o zdejší UAZy stará.

Další velkou nevýhodou těchto zastaralých vozů je velká spotřeba paliva; podle řidiče Jaroslava Wegreckého jde papírově o 12,5 litru na sto kilometrů, reálně je ale spotřeba jednou tak vysoká. „Už aby to bylo,“ komentuje proto Wegrecki aktuální tendr, který má vozový park obnovit novými toyotami. „S novou technikou budeme moci lépe fungovat.“

Metnar: Stará technika je ostuda armády

Výběr dodavatele vozidel schválilo kolegium ministra obrany ve čtvrtek. Již dříve resort uvedl, že armáda požaduje stroje ve stejné podobě, v jaké jsou vyráběny pro civilní využití. Nebudou například pancéřované, vojáci ale požadují třeba držáky na útočné pušky nebo khaki nátěr. Vozy by měli vojáci dostávat do roku 2024.

„Moderní automobily jsou základem armády a je ostuda, že naši vojáci dodnes používají až 40 let starou techniku. Vybírali jsme z deseti nabídek a vítězná nám zaručí prověřená kvalitní vozidla za výhodnou cenu,“ uvedl k zakázce ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO).

Smlouvu chce podle něj ministerstvo podepsat do konce roku. Příští a přespříští rok plánuje odebrat 800 kusů vozidel. „Vojáci už nutně potřebují servisní, podpůrné a zabezpečovací vozidlo,“ poznamenal náčelník generálního štábu české armády Aleš Opata. V minulosti poukazoval na to, že vojáci často řídí vozidla, která jsou starší než oni sami.

Obrana plánuje v příštích letech nahradit až 1200 vysloužilých vozidel UAZ 463 a Land Rover Defender. Tendr ministerstvo vypsalo loni, na konci roku ho ale zrušilo. Znovu zakázku vyhlásilo v červnu s pozměněnými požadavky.

Armáda poptávala víceúčelová osobní terénní vozidla pro logistické a zabezpečovací úkoly. Vozy by se ve službách vojáků měly pohybovat výhradně mimo případné bojiště. Sloužit budou třeba k přepravě lidí či k zásobování. Stroje by měly mít pohon všech čtyř kol, být vybaveny podvozkem s pevným nosným rámem a mít podobu pick-up hard top. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost je 3500 kilogramů, vozy tedy spadají do kategorie VN-1G. Vejde se do nich pět lidí.

Vítěznou firmu řídí bývalý náčelník generálního štábu

Firmy podle resortního mluvčího Jana Pejška v soutěži nabízely čtyři typy vozidel. „Ekonomicky nejvýhodnější nabídku podala společnost Glomex MS, s.r.o.,“ uvedl. Firma podle něj požaduje 893 000 korun s DPH za kus včetně servisních služeb na dva roky a souprav dílů pro údržbu a opravy. „Splnila všechny požadované technické i zákonné parametry,“ dodal.

V čele české společnosti Glomex MS stojí od roku 2019 bývalý náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Firma třeba letos získala zakázku polského ministerstva obrany na 485 terénních pick-upů Nissan Navara. České armádě zajišťuje servis letounů Airbus A-319, získala i další zakázky.

Proti výběru toyot nyní mohou další účastníci tendru podat námitku. Ministerstvo si podle mluvčího stojí za tím, že při zadávání zakázky nevznikla žádná pochybení. „Doufám, že nedojde k žádnému zdržení a tato zakázka se nestane obětí konkurenčního boje, jako tomu například bylo u nákupu ručních zbraní od České zbrojovky,“ uvedl Metnar. Tato zakázka skončila u antimonopolního úřadu, který ji nakonec po delší době schválil.