Ve speciální úložně České pošty v Brně se měsíčně hromadí tisíce nedoručitelných zásilek z celé republiky. Nejčastěji jde o nechtěné dopisy a balíky, které si nevyzvedne příjemce a po neúspěšném dodání ani odesílatel. Ročně převezme Česká pošta k doručení vnitrostátně 240 milionů pohledů a dopisů a přes 44 milionů balíků.
Hmyz nebo lidský prst. V úložně České pošty se hromadí zásilky, které nikdo nechce
Aby byla listovní zásilka úspěšně doručená, musí obsahovat platnou adresu příjemce i odesílatele. V případě, že tyto základní náležitosti nesplní, může skončit v úložně nedoručitelné pošty v brněnském Králově Poli.
Jde o zásilky, které si příjemci ani po opakovaných pokusech o doručení nevyzvedli a zároveň je ani nebylo možné vrátit jejich původnímu majiteli. Měsíčně jich v úložně končí tisíce. Zůstávají v ní půl roku, některé ještě déle.
„Pokud to umožní skladovací kapacity, snažíme se tu zásilku ponechat déle. Stává se to docela často. Zhruba třicet procent zásilek, které k nám přijdou, se vyrovnává až po půl roce,“ vysvětlila vedoucí poštovní úložny České pošty Hana Vitálošová.
Před uložením musí pracovníci pošty zásilku otevřít
Ještě před uložením však musí pracovníci pošty nechtěné zásilky otevřít a zkontrolovat jejich obsah. O překvapení často není nouze.
„Mezi perličky, které skončí tady v úložně v Brně, patří třeba vánoční stromek, o který se tady museli nějakou dobu starat a zalévat ho. Děsivější záležitostí byl lidský prst,“ popsal specialista pro komunikaci České pošty Ivo Vysoudil.
„Obsah zásilek je opravdu různý. Lidé posílají potraviny, které podléhají zkáze, nebo bezobratlé živočichy, o které se tady pak staráme,“ potvrzuje Vitálošová.
Pokud se skladované zásilky nezkazí, nebo si je nikdo nevyzvedne, odkoupí je od Pošty po uplynutí maximální úložné doby firma, která zvítězí ve výběrovém řízení. Nové a použitelné věci dál prodává, vše ostatní putuje na recyklaci.