Nejvíc zdraží ČD skupinám a věrným zákazníkům

Praha – Avizované zdražení jízdenek Českých drah se sice dotkne všech cestujících, nejhůře však postihne ty, kteří cestují ve dvou a používají zvýhodněné skupinové jízdné nebo třeba víkendovou síťovou jízdenku SONE+. Dráhy se také obracejí zády ke svým věrným zákazníkům, kteří si pořídili některou In-kartu. Minulostí je jejich zvýhodnění při nákupu místenky, naopak za Pendolino zaplatí víc. Na některých tratích navíc dostanou čtvrtinovou nebo i poloviční slevu, ke které dosud opravňovaly pouze věrnostní karty, i cestující, kteří stovky korun do In-karty neinvestovali. Nové tarify začnou platit společně s novým jízdním řádem 11. prosince. Až do konce platnosti stávajícího grafikonu 10. prosince bude možné získat lístky za současné ceny – platí to i pro předprodej.

Zdražení se nevyhne základnímu kilometrickému tarifu Českých drah, od kterého je odvozena většina dalších nabídek. Dopravce zdůvodňuje zdražení zvyšováním DPH v posledních letech, které zhruba odpovídá průměrnému zvýšení cen jízdného o pět procent. Ovšem zvýšením cen základních jízdenek – a tedy i zlevněných variant pro věrné zákazníky, seniory, děti nebo zdravotně postižené cestující, jejichž výše se vypočítává právě ze základního tarifu – změny teprve začínají.

Průměrně o pět procent vzrostou také jízdenky SporoTiket Česko, které nabízejí cestování mezi většími městy za ceny výrazně odlišné – většinou nižší – od kilometrického tarifu.

Přesná cifra, o kterou cestování s ČD podraží, se bude lišit na ujeté vzdálenosti. Při cestě do 20 kilometrů budou lístky vždy o korunu dražší. Kdo pojede delší trasu, bude za každý ujetý kilometr platit 1,26 korun za kilometr místo stávajících 1,20 korun.

Dvoučlenná skupina zaplatí podstatně víc

Velmi zásadní změna se týká výpočtu skupinové slevy. Oproti stávající praxi, kdy první cestující ve skupině (která musí být dvou až třicetičlenná) dostává 25procentní slevu stejně jako druhý cestující. Zbytek skupiny potom platí vždy polovinu plné ceny. Pro dvoučlennou skupinu to znamená, že cestuje za stejnou cenu, jako by měla In-kartu.

Nově už bude jízdné dražší: První cestující zaplatí plnou cenu, jak určuje tarif, druhý dostane 40procentní slevu a zbytek 50procentní. Jedou-li dnes vlakem společně dva lidé například z Prahy (hlavního nádraží) do Berouna, zaplatí 92 korun. Podle nového systému by ale (počítáme-li se stávajícím tarifem) zaplatila 98 korun – ve skutečnosti to bude ještě více, protože se zvýší základní sazba. Nadále tak bude výhodnější koupit si dvě zákaznické jízdenky.

Rychlík s dvousystémovou lokomotivou, která jezdí na trasách Praha–Brno, Praha–Plzeň, Praha–České Budějovice, Brno–Bohumín, Ústí nad Labem–Cheb.
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Jedou-li dnes vlakem společně dva lidé například z Prahy (hlavního nádraží) do Berouna, zaplatí 92 korun. Podle nového systému by ale (počítáme-li se stávajícím tarifem) zaplatila 98 korun – ve skutečnosti to bude ještě více, protože se zvýší základní sazba. Nadále tak bude výhodnější koupit si dvě zákaznické jízdenky.

Jízdenky zlevní jenom těm, kdo jezdí občas

Tím ale zvýhodnění věrných zákazníků, kteří neváhali investovat stovky nebo i tisíce korun do In-karty, končí. Naopak se dráhy chystají na jejich úkor přilákat nové cestující. Změna se projeví například při prodeji místenek. Zatímco pro náhodné cestující bez věrnostní karty zlevní místenky pro rychlíky, expresy a vlaky IC/EC ze 70 na 35 korun, držitelé In-karet, kteří dosud platili 35 korun, se žádného zlevnění nedočkají – ledaže by nakupovali na internetu, kde budou nově místenky pro všechny zdarma. Navíc zaplatí věrní cestující více za jízdu Pendolinem, protože zlevněné jízdenky budou stát 120 místo dnešní 100 korun. Cestující bez In-karty nadále zaplatí 200 korun. To ale nadále bude platit pouze pro některé spoje.

Vytipovaná Pendolina, která nejezdí dostatečně obsazená, budou mít místenky levnější. Cestující vlastně zaplatí přirážku k jízdnému, protože cena rezervace do Pendolina – jež zůstává povinná – se v mimošpičkových spojích bude zvyšovat s projetou vzdáleností. Za jízdu z Prahy do Pardubic tak připlatí cestující k jízdence 35 korun, do Olomouce pojedou z hlavního města za příplatek 70 korun a do Ostravy za dodatečnou stokorunu. Opět ostrouhají majitelé In-karet.

Jednotka 680 v Praze hl. n. jako SC 14 po příjezdu z Vídně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Nadále bude na některých regionálních tratích platit zvláštní sleva, která umožňuje všem cestujícím cestovat za ceny, jako kdyby měli zakoupenou kartu IN25 nebo dokonce IN50. Také tam nemají věrní cestující nárok na další slevu.

Celostátní SONE+ znovu výrazně zdraží

Méně výhodné bude cestování na víkendovou celostátní síťovou jízdenku SONE+. Opět citelně podraží z 550 na 600 korun. Ještě předloni přitom stála 450 korun. I tuto jízdenku přitom často využívají cestující dvojice, neboť ji mohou využít dva současně jedoucí dospělí cestující, kteří s sebou mohou vzít ještě až tři děti. Regionální varianty SONE+ zdražovat nebudou.

DALŠÍ ZMĚNY V TARIFECH ČD

  • Věrnostní karta IN100 (umožňuje cestovat zdarma v 1. a 2. třídě všech vlaků ČD) zdraží na 22 990 korun za rok.
  • Kilometrická banka, která nabízí „předprodej“ dvou tisíc kilometrů, bude nově stát 2 100 korun.
  • Karta In-senior (umožňuje cestovat ve 2. třídě regionálních vlaků ČD zdarma a se slevou v dalších spojích) podraží na 1 090 korun za rok nebo 2 990 korun za tři roky.

Zdraží také cestování do zahraničí. Tentokrát však nejde o důsledek rozhodnutí drah ani o výsledek daňových změn. Ceny mezinárodních jízdenek – včetně zlevněných SporoTiketů – jsou totiž stanoveny v eurech, vůči kterému však koruna v posledních měsících poklesla. Od 11. prosince se tak budou jízdenky do zahraničí prodávat sice za neměnnou cenu v eurech, v korunách však budou dražší.

EC 178 Johannes Brahms (Praha hl. n. – Berlin Gasundbrunnen) ve své výchozí stanici
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší