Čeští astronomové rozlouskli původ čeljabinského meteoritu. Vůbec poprvé

Čeljabinsk/Praha – Tým astronomů vedený Jiřím Borovičkou a Kanaďanem Peterem Brownem uveřejnil v prestižním vědeckém časopise Nature detaily o meteoritu, který spadl v únoru do jezera u ruského Čeljabinsku. Exploze tělesa uvolnila třicetkrát větší energii než výbuch atomové bomby nad Hirošimou v roce 1945, jejíž síla dosáhla ekvivalentu 500 kilotun trinitrotoluenu. Článek poukazuje rovněž na zjištění, že těleso od Čeljabinsku se s největší pravděpodobností odlomilo z mnohem většího, známého asteroidu. Díky výzkumu se vůbec poprvé podařilo doložit původ meteoritu na Zemi.

K uvolnění energie došlo naštěstí převážně vysoko v atmosféře, na rozdíl od hirošimské bomby, která explodovala těsně nad zemí. Článek Dráha, struktura a původ čeljabinského meteoritu zpřesňuje rychlost tělesa při pádu a vysvětluje jeho rozpady v atmosféře.

Podle Jiřího Borovičky ukázal další výzkum, že Čeljabinská planetka byla velmi křehká, rozpukaná a začala se rozpadat už ve výšce kolem 45 kilometrů nad zemí. Těleso přezdívají planetkou proto, že svou velikostí 19 metrů spadá do kategorie planetek. Pro badatele představovaly při výpočtu dráhy letu jediné vodítko videozáznamy. Fyzicky pak na místo dojel a vyfotografoval stejnou oblast znovu spolu s noční oblohou posetou hvězdami David Částek.

Astronom Jiří Borovička

Čeští astronomové rovněž určili původ meteoritu. „Naši kanadští kolegové spočítali, že pravděpodobnost náhodné shody je 1:10 000, čili je tu velká indikace, že planetky byly kdysi součástí jednoho tělesa,“ řekl ČT astronom Jiří Borovička. Planetka, jejíž byl čeljabinský meteorit součástí, označována číslem 86039, obíhá kolem Slunce se sedmiletou periodou. Její průměr přesahuje dva kilometry. Nejblíž k Zemi se znovu dostane v březnu 2014, ovšem na vzdálenost 50 milionů kilometrů.

Hlavní kus čeljabinského meteoritu spadl letos 15. února do jezera Čebarkul za Uralem. Z původních 10 tisíc tun zůstalo po průletu atmosférou jen přes půl tuny. I tak jde ale o největší objekt, který z vesmíru přiletěl od slavného Tunguzského meteoritu. Potápěčům se ho podařilo vytáhnout z jezera až zhruba před měsícem.

Co ukázaly výpočty českých vědců:

• Pozorovaná dráha byla dlouhá 272 kilometrů; těleso bylo poprvé zachyceno ve výšce 95 kilometrů nad zemským povrchem
  • Do výšky 45 km dorazilo za pouhých 8 vteřin a začalo se rozpadat, čímž se výrazně zvýšila plocha vystavená atmosféře, takže odpařování narostlo a objekt byl na krátkou dobu jasnější než Slunce
  • Planetka původně vážila asi 12 tisíc tun a její průměr byl 19 metrů