Filadelfie (USA) - Sedm lidí zemřelo po noční nehodě osobního vlaku ve Filadelfii na východě Spojených států, zraněno bylo více než 200 lidí. Souprava jedoucí z Washingtonu do New Yorku přepravovala přes 240 lidí včetně pětičlenné posádky. Při nehodě vykolejilo osm z deseti mohutných vagonů, některé z nich byly zcela zničené. Důvod nehody zatím není známý, vlak jel ale podle vyšetřovatelů rychlostí přes 160 kilometrů v hodině, což byl zhruba dvojnásobek limitu povoleného v osudném místě.
Po nehodě vlaku ve Filadelfii zahynulo nejméně sedm lidí
K vykolejení vlaku společnosti Amtrak došlo v úterý kolem 21:30 místního času. Podle svědků se nehoda stala při průjezdu obloukem, tedy místem, kde trať zatáčí. Přeživší vypověděli, že vlak najednou začal prudce zpomalovat.
„Náhle se všechno začalo třást,“ řekl Paul Cheung z agentury AP, který byl v době nehody na palubě. „Věci ostatních lidí létaly kolem mě,“ dodal. Lokomotiva se podle novináře oddělila od zbytku soupravy a několik vagonů leželo na boku. O zraněné se starali nejen zdravotníci, ale i ostatní pasažéři. Mnozí lidé se po nehodě dostali z nakloněných vagonů přes okna. Přední část soupravy je značně zdemolována. „Převrátili jsme se ze strany na stranu, pak si jen pamatuju, jak jsme se kutáleli a následně se snažili utéct . Venku byli zranění lidé a všichni křičeli,“ uvedl jeden z pasažérů.
Podle zpravodaje České televize v USA odmítají prozatím vyšetřovatelé o příčině nehody spekulovat. „Nezmiňují žádný důvod, proč k tomu došlo. Jestli šlo o sabotáž, o nějaký teroristický akt, o nehodu, nebo sražení se s automobilem či jiným vlakem,“ uvedl Martin Řezníček. Zatím ale srážce s jiným vlakem nebo teroristickému činu podle okolností nehody nic nenasvědčuje.
Vlak jel dvakrát rychleji, než směl
Jak později upřesnil starosta Filadelfie Michael Nutter, byla již objevena černá skříňka s detailním záznamem jízdy, která bude důkladně prozkoumána. První analýza ukazuje, že vlak jel v místě, kde je povolena rychlost nejvýše 80 kilometrů v hodině, více než 160kilometrovou rychlostí. Agentura AP podle videozáznamu jízdy vlaku spočítala, že jel přibližně 170 kilometrů v hodině. Úřady nicméně oficiálně příliš vysokou rychlost za příčinu havárie dosud neoznačily. Policisté zatím nevyslechli strojvůdce, který je mezi zraněnými v nemocnici.
Strojvůdce začal brzdit až těsně před nehodou, kdy použil nouzovou brzdu. Kdyby byl vlak vybaven automatickým systémem kontroly rychlosti, k nehodě nemuselo podle expertů dojít. Tento systém, který zpomalí vlak vjíždějící příliš rychle do nebezpečného místa, budou muset do vlaků umístit všechny přepravní společnosti do konce letošního roku. Moderní technické prvky, které mohly rovněž zabránit nehodě, chyběly i na trati.
- „Automatický systém bezpečnosti se snažíme prosadit už několik let a teprve teď Kongres schválil normu nařizující jeho instalaci do konce roku. Na základě toho, co vím, můžu říct, že s takovým vybavením by k této nehodě nedošlo,“ uvedl Robert Sumwalt, člen Národního úřadu pro bezpečnost dopravy (NTSB).
Záchranné týmy podle Nuttera stále nevypátraly všechny lidi, kteří byli podle dostupných informací v soupravě. Nyní se proto veškerá pozornost stále soustřeďuje na záchranné práce, nikoli na vyšetřování. Americký Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) se poté chce zaměřit zejména na zkoumání stavu trati a signalizace, rychlosti vlaku, ale i na případný lidský faktor.
Zatáčka, v níž se vlak dostal mimo trať, se už ve 40. letech stala místem tragédie, při níž zahynulo 79 lidí. Podle záchranářů je vlastně zázrak, že při této poslední události - vzhledem k rozsahu nehody - nebylo mrtvých víc. I když to nakonec nemusí být důvod neštěstí, mnozí už delší dobu tlačí na Kongres, aby na modernizaci této trati i vlaků vyčlenil další peníze. Stav podle nich neodpovídá důležitosti této dopravní tepny.
Baracka Obamu nehoda vlaku „šokovala a hluboce zarmoutila“. „Zatímco se snažíme přesně určit, co se stalo, musím pochválit hasiče, policii a zdravotníky, kteří pracují neúnavně a profesionálně s cílem zachraňovat životy,“ zdůraznil americký prezident.