Káhira – Dosavadní biskup Tavadros se stal novým papežem. Byl vylosován ze tří kandidátů, bude muset egyptskou křesťanskou menšinu provést bouřlivým obdobím, které nastalo po pádu režimu Husního Mubaraka.
Novým koptským papežem vylosován biskup Tavadros
Nově vybraný papež Tavadros byl poradcem svého předchůdce, stejně jako on patří k umírněným křesťanům. Do konečné volby se ostatně ani žádní jiní nedostali – přijímáni byli pouze takoví kandidáti, kteří se v minulosti nezapojili do církevních nebo mezietnických sporů včetně střetů s islamisty. Náboženská tradice potom velí, že koptským papežem může být pouze muž starší 40 let, který pochází z Egypta, žije v celibátu a strávil nejmíň patnáct let v klášteře. „Děkuji Bohu, ale nečekal jsem to. Ta další jména byla pravděpodobnější,“ prohlásil po volbě Tavadros.
Historicky 118. koptského papeže vybral před zraky veřejnosti v káhirské katedrále pětiletý chlapec. Se zavázanýma očima vylosoval ze tří kandidátů šedesátiletého Tavadra. Podle tradice prostřednictvím chlapce určuje nového papeže Bůh. „Tento způsob výběru papeže se používá po dlouhou dobu a je celkem spravedlivý a transparentní. Ruka dítěte nikdy neupřednostní jednoho nebo druhého,“ poukázal egyptský křesťan Imad Gamil. Aby však Bůh s chlapcem měli rozhodování snazší, vybrali konečné kandidáty z původních dvou tisíc jmen představitelé církve.
Nový papež je nástupcem Šenudy III., který zemřel ve věku téměř 90 let a skoro po 40 letech ve funkci letos v březnu. V Egyptě, který má asi 83 milionů obyvatel, představují koptové šesti až desetiprocentní menšinu. Zvolený patriarcha ale hraje významnou roli nejenom pro ni. „Je důležité, jak se bude papež starat o potřeby křesťanů a jak bude následovat ducha papeže Šenudy III. ve vztahu k státu stejně jako k Muslimskému bratrstvu a všem ostatním frakcím,“ zdůraznil představitel alexandrijských církví Roas Morkos.
Šenuda III. náboženské napětí mezi kopty a muslimy mírnil a získal si respekt obou stran. Od nástupu Muslimského bratrstva k moci se ale situace zhoršuje. Nyní se křesťané obávají, jak se vzájemné vztahy dále vyvinou, hrozí se útoků, které jejich komunitu v minulosti často sužovaly.