V Bruselu začalo dvoudenní jednání ministrů obrany členských zemí NATO. Kromě další vojenské podpory Ukrajiny se státy zavazují k tréninku ukrajinských pilotů na západních strojích, mimo jiné na amerických stíhačkách F-16. I když tento výcvik postupně začíná, tak zatím není jasné, kdo a kdy je na Ukrajinu dodá.
Nizozemsko a Dánsko připravují výcvik ukrajinských pilotů na stíhačky F-16
Letecká základna Volkel v Nizozemsku se už brzy může stát jedním z evropských center pro stěžejní krok v rámci ukrajinského boje proti Rusku. Amsterdam spolu s Kodaní vede mezinárodní koalici, která si dala za cíl vycvičit letku ukrajinských pilotů na stíhačkách F-16.
„Je tam mnoho tlačítek, která používáte k ovládání veškeré avioniky. Ty obvykle v sovětské technice chybí nebo jich je obecně méně. Musíme s ukrajinskými piloty pracovat a učit se například od partnera, jako je Polsko, kde také přecházeli z MiGů-29 na F-16,“ přiblížil nizozemský armádní letec Laurens-Jan Vijge.
Prvotní data ze Spojených států ukazují, že ukrajinští piloti si na pokročilejší stroje zvykají rychleji, než se očekávalo. Narážejí ale například na jazykovou bariéru, i proto se odhaduje, že plně funkční bude výcvikový program v Evropě až v řádu měsíců. V současnosti nizozemským letcům trvá celková doba výcviku na těchto letadlech téměř tři roky.
Podle nizozemské ministryně zahraničí Kajsy Ollongrenové se tamní úřady nyní zabývají logistickou stránkou výcviku, aby ho bylo možné spustit. „Čím dříve, tím lépe, protože jakmile začnete, snáz se zorientujete a pak na tom můžete stavět. Takže ano, toto léto je naše ambice a uvidíme, jestli je to reálné,“ míní Ollongrenová.
Dodávka stíhaček F-16
Zásadní otázkou je také, kdo a kdy stroje poskytne. I Nizozemci už přecházejí na modernější letouny F-35 a mohou stejně jako další evropské země Ukrajině nabídnout vyřazené F-16.
Takové rozhodnutí podle zástupců NATO ještě není na stole, Kyjev by si ho přál už na červencovém summitu ve Vilniusu. Ministři obrany v Bruselu nicméně vyjádřili ochotu Aliance v dlouhodobém projektu s důrazem na trénink pokračovat.
„Je příliš brzy na to říct, kdy přesně budou taková rozhodnutí přijata, ale skutečnost, že výcvik už začal, nám dává možnost rozhodnout také o dodání letadel a pak s nimi budou piloti připraveni létat,“ prohlásil generální tajemník NATO Jens Stoltenberg.
Podle amerického ministra obrany Lloyda Austina je ukrajinský boj proti Rusku „maraton, a ne sprint“. „Budeme tedy Ukrajině i nadále poskytovat urgentní pomoc, kterou v tuto chvíli potřebuje, a také to, co potřebuje, aby se dlouhodobě udržela v bezpečí před ruskou agresí,“ dodal Austin.
Lepší stíhačky by měly být co nejdříve nedílnou součástí ochrany vzdušného prostoru napadené země i podle členských států Aliance z Pobaltí. „Moderní letouny jsou potřeba, konkrétně F-16, které lze použít jako protiletadlové zbraně,“ řekl vojenský analytik a člen lotyšské armády Janis Slaidins.
Experti kromě problémů s výcvikem pilotů varují i před náročnou údržbou. Školení mechaniků může trvat až rok, v případe servisu na místě by pak některý ze západních kontraktorů musel přímo na Ukrajinu vyslat své lidi – krok, který zatím nikdo riskovat nechce.