Někdo pustil vlak na kolej, která byla mimo provoz, řekl slovenský ministr dopravy

Vlak, který ve čtvrtek narazil do autobusu na jihu Slovenska, jel po koleji, která byla pro vlakovou dopravu uzavřena, řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Podle něj je předmětem vyšetřování, jak se stroj na uzavřené koleji ocitl. Doprava na železniční trati mezi Novými Zámky a Dvory nad Žitavou už je částečně obnovena, informoval server Sme.sk. Při nehodě zemřelo sedm lidí. Žádná z obětí necestovala vlakem a podle informací českého ministerstva zahraničí mezi oběťmi rovněž nejsou čeští občané. Zraněno bylo pět lidí, v nemocnici zůstávají čtyři z nich.

Důvod, proč se vlak objevil na koleji, která byla uzavřena, je podle Ráže předmětem vyšetřování. „Z důvodu přívalových dešťů byla na železnici odstavena jedna kolej, na které se vlak objevil, i když tam neměl co dělat,“ řekl. „Předběžné výsledky vyšetřování ukazují, že nedošlo k systémovému ani technickému selhání, pravděpodobně šlo o selhání lidského faktoru,“ dodal. Ministr vyloučil, že by byla technická chyba na přejezdu a zopakoval, že někdo ze železničářů „pustil vlak na kolej, která byla mimo provoz“.

Ráže doplnil také generální ředitel slovenské železniční infrastruktury ŽSR Alexander Sako, podle kterého se závora na přejezdu zvedla a řidič autobusu vyjel vpřed. Jelikož však vlak jel po koleji, která byla vyloučena z provozu, tak systém nebyl propojen se signalizací na přejezdu. „Předběžně to opravdu vypadá tak, že vlak jel po koleji, která byla uzavřena,“ řekl Sako.

Stav vlaku po nehodě s autobusem na Slovensku
Zdroj: Daniel Foltin

Nehoda se stala na železničním přejezdu nedaleko Nových Zámků. Příčinu nehody, při které se autobus roztrhl na dvě části, zkoumají tři vyšetřovací týmy – z ministerstva dopravy, ŽSR a slovenského národního dopravce ZSSK. Podle informací serveru MY Nové Zámky po trati v místě projížděly dva vlaky v opačných směrech.

Autobus nejprve stál před přejezdem a závorami, které byly dole. Po přejetí prvního vlaku se však závory zvedly, do kolejiště vjelo osobní auto a po něm linkový autobus, do kterého narazil mezinárodní rychlík, jenž jel v opačném směru než předchozí osobní vlak.

Zpravodaj ČT na Slovensku Jan Šilhan o tragické srážce vlaku a autobusu (zdroj: ČT24)

Ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok podle slovenského Denníku N také informoval, že vlak jel plnou rychlostí. „Když jste viděli, co z toho autobusu zbylo, tak zřejmě jel maximální rychlostí,“ podotkl s tím, že maximální rychlost je sto kilometrů v hodině. Zároveň hovořil o tom, že po nehodě zjistili, že nesedí počet vydaných jízdenek s počtem obětí a zraněných.

Po nehodě je totiž sedm mrtvých a podle informací ministerstva vnitra jde o pasažéry autobusu. Čtyři cestující z autobusu byli převezeni do nemocnice. Podle prodaných lístků však bylo v autobuse osm lidí plus řidič. Jediným zraněným z vlaku byl strojvedoucí, který byl ošetřen s lehkými popáleninami, informoval už ve čtvrtek generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Slovenský dopravce vyloučil pochybení strojvůdce

Slovenská policie také oznámila, že ve věci zahájila stíhání pro obecné ohrožení společně s trestnými činy usmrcení a ublížení na zdraví. Uvedla, že při srážce byl autobus rozdělen na dvě části, z nichž jedna zůstala zaklíněna pod vlakem a druhá skončila vedle kolejiště.

Slovenský Národní vlakový dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se zastal strojvůdce. „Už nyní můžeme vyloučit pochybení strojvůdce, které by mohlo zapříčinit tuto nehodu. Strojvůdce jednal podle předpisů, vysoce profesionálně a pohotově. S ohledem na nepříznivé okolnosti udělal všechno, co bylo v jeho silách. Vzniklou situaci nemohl očekávat ani jí zamezit,“ uvedla v prohlášení ZSSK, podle které pohotově postupovali také zaměstnanci ve vlaku.

Vlak narazil do linkového autobusu patřící dopravci Arriva. Společnost podle slovenských médií uvedla, že autobus řídil zkušený třiapadesátiletý řidič, který pracuje ve firmě dlouhá léta.

Vlaková doprava v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou byla podle slovenského národního dopravce ZSSK obnovena po jedné koleji ve 3:05. vlaky tam ráno nabíraly minimální zpoždění. V době výluky jezdily mezinárodní vlaky odklonem přes maďarskou Rajku.