Nejdelší tunel na světě byl proražen

Bern – Na světě je nový nejdelší železniční tunel světa. Horníci dnes prorazili krátce po druhé hodině posledních 180 centimetrů Gotthardského železničního tunelu ve Švýcarsku. Stavba trvala 25 let a za tu dobu se podařilo prokopat vzdálenost 57 kilometrů, to vše pod alpským masivem. Kvůli švýcarské monstrstavbě, která v přepočtu stála desítky miliard korun, o své prvenství přišel tunel Seikan, spojující japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó, který měří „pouhých“ 54 kilometrů.

Pětadvacetiletý maraton plánování, ražby a betonování tak končí. Přístroj přezdívaný Sissi poslední centimetry alpské horniny prorazil ve
14:17. Na stavbě se podílelo 2 500 horníků, z nichž sedm jich zaplatilo životem. „Budeme držet i minutu ticha za kolegy, které jsme zde ztratili,“ zdůraznil během oslav dokončení ražby šéf důlních prací Heinz Ehrbar.

Během práce odvezli dělníci na 13 milionů krychlových metrů horniny. Spolu s bočními a spojovacími tunely je podzemní systém dlouhý 152 kilometrů. Dvoutubusový Gotthardský železniční tunel spojí města Faido a Sedrun a koleje místy povedou až dva a půl kilometru pod vrcholkem hory Piz Vatgira. „Jsou to bázové tunely, to znamená, že spojují města trasou, která má co možná nejmenší převýšení,“ uvedl Ivan Hrdina, ředitel České tunelářské asociace.

Gotthardský masiv není zcela ideální místo, kterým by měla procházet železnice. Na razicí čety čekala řada nástrah. „Nejznámější je porucha Piora, která byla vyplněna tekutými sedimenty. Z ní měli největší strach,“ přiblížil Jiří Barták z ČVUT.

Ražení začalo v roce 1999, hotovo mělo být až na jaře 2011. Vše ale běželo hladce a dělníkům se tak povedlo dokončit práce s půlročním předstihem. „Jsou použity dvě technologie ražby. Šedesát procent je pomocí razicích strojů, kterých bylo nasazeno až osm. Druhá technologie jsou trhací práce,“ vysvětlil Ivan Hrdina.

Proražením celého tunelu ale práce zdaleka nekončí. První vlaky se tudy budou prohánět zřejmě nejdříve za sedm let. „Byly udělány 'zemní práce'. Teď je potřeba vybudovat infrastrukturu, energetické zázemí a to si všechno vyžádá dlouhé časy,“ řekl Petr Kavan z Výzkumného ústavu železničního.

Po zprovoznění by mělo systémem tunelů pod Alpami projíždět až 300 nákladních i osobních vlaků denně.

Gotthardský tunel je součástí švýcarských tunelů, jejichž výstavba má přijít asi na 370 miliard korun. Jen Gotthard samotný stál cca 180 miliard korun (9,83 miliardy švýcarských franků). Díky rekordním investicím se až o polovinu sníží počet nákladních aut, která míří přes Alpy na jih Evropy. V současnosti jich tu jezdí víc než milion ročně. Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas již dříve stavbu, která se začala plánovat před 25 lety, označil za „mimořádný projekt“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

Jako by se člověk ocitl v hrobě, popsala cely politická vězeňkyně v Bělorusku pro ČT

Běloruský režim Alexandra Lukašenka podle propuštěné politické vězeňkyně Paliny Šarendy-Panasjukové zřídil síť trestaneckých kolonií, kde nutí vězně k těžké práci. Ta prý začíná směnou v továrně, po ní následují hodiny dalších namáhavých činností, které nesmí odmítnout ani ženy. V různých věznicích strávila čtyři roky. Úřady ji zadržely v lednu 2021 a obvinily ji z pohrdání prezidentem. Rozhovor s ní natočila redaktorka ČT Dominika Vřešťálová.
před 1 hhodinou

Mírová jednání Pákistánu a Afghánistánu v Istanbulu selhala

Pákistánský ministr obrany Chavádža Ásif oznámil, že mírová jednání s Afghánistánem, která se konala v Istanbulu s cílem zamezit dalším přeshraničním střetům, opět selhala. V rozhovoru pro pákistánskou televizní stanici GEO News Ásif dodal, že příměří potrvá pouze do doby, než dojde k novým útokům z afghánské strany, informovala agentura Reuters.
před 1 hhodinou

Turecká prokuratura vydala zatykač na Netanjahua

Istanbulská prokuratura vydala zatykače na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua, ministra obrany Jisra'ela Kace, ministra národní bezpečnosti Itamara Ben Gvira a několik dalších izraelských představitelů. Viní je z genocidy a zločinů proti lidskosti v Pásmu Gazy. Informovala o tom agentura AFP.
před 2 hhodinami

Polské investice do obrany pomáhají i městům

Polsko zvyšuje výdaje na obranu, z čehož krom tamní armády profitují i některá města. Třeba Stalowa Wola na jihovýchodě země hlásí přibývající pracovní místa. Tamní zbrojovka v týdnu podepsala dohodu na výrobu amerických převodovek do tanků nebo obrněných transportérů. Aktuální příliv investic by se podle vedení města měl v nadcházejících letech projevit i na změnách v dopravě, vzdělávání nebo ve veřejných službách.
před 3 hhodinami

Orbán: Maďarsko dostalo výjimku z amerických sankcí na ruský plyn a ropu

Maďarsko získalo výjimku z amerických sankcí, která mu umožní nadále bez postihu odebírat ruský plyn a ropu, prohlásil podle agentury AP maďarský premiér Orbán po schůzce s americkým prezidentem Donaldem Trumpem v Bílém domě. Trump už před jednáním šéfovi maďarské vlády nastínil, že chce jednat také o budoucí schůzce s ruským vládcem Vladimirem Putinem.
18:25Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Rusové „pohlcují“ Pokrovsk, ukrajinské vedení řeší obtížné dilema

Ruští okupanti používají v bojích o ukrajinský Pokrovsk taktiku infiltrace, která spíše než k obklíčení města vede k jeho „pohlcování“, uvádějí analytici. Kyjev podle nich při rozhodování o dalším postupu čelí dilematu: setrváváním v místě riskuje těžké ztráty, zatímco stažení by bylo propagandistickým vítězstvím Moskvy, která by ho využila v nátlaku na Spojené státy.
před 5 hhodinami

Milice na „náměstí smrti“ střílely děti, popsali Fášir přeživší

Jednotky rychlé podpory (RSF) po vpádu do súdánského Fáširu oddělovaly ženy od mužů, které pak na „náměstí smrti“ hromadně povraždily včetně malých dětí. Kdo neměl na výkupné, byl zabit. Tak popisují pád města svědci, kterým se po několika dnech o hladu podařilo dostat do bezpečí. Zvěrstva připomínají genocidu v Dárfúru před více než dvěma dekádami, za níž stály milice Džandžavíd. Právě z nich později vzešly RSF.
07:01Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Rusko má kvůli sankcím problém s odbytem ropy

Rusko má po zpřísnění západních sankcí problém s odbytem ropy, píše agentura Reuters s odkazem na údaje od společností LSEG a OilX. Dva naložené tankery s přibližně 1,5 milionu barelů ruské ropy Ural zůstávají kotvit na obou koncích Suezského průplavu již déle než týden.
před 6 hhodinami
Načítání...