Evropská fotbalová unie vyzvala hráče a trenéry na fotbalovém Euru, aby dodržovali závazky ke sponzorům turnaje a aby nedocházelo k dalším excesům s přesouváním lahví s pitím. Kauzu odstartoval portugalský kapitán Cristiano Ronaldo, který na tiskové konferenci před zápasem s Maďarskem od sebe odsunul dvě lahve Coca-Coly.
Konec rošád s lahvemi na Euru. UEFA reaguje na chování Ronalda a dalších
Ronaldo, sportovní hvězda světových rozměrů, tentokrát vyvolal rozruch ještě předtím, než nastoupil na hřiště. Na klasické předzápasové konferenci nečekaně ze záběru televizních kamer posunul dvě lahve Coca-Coly a naopak vzal do ruky lahev vody. Vše doplnil krátkým vzkazem: „Pijte vodu.“
Přestože konkrétní značku balené vody vyrábí také Coca-Cola, začalo se Ronaldovo gesto okamžitě spojovat s propadem akcií společnosti o čtyři miliardy dolarů. Ve skutečnosti za tím stálo vyplácení dividend.
Ronaldo ale udal nový trend. Po vítězství Itálie nad Švýcarskem ho napodobil autor dvou gólů Manuel Locatelli. Francouzský záložník Paul Pogba zase sundal ze stolu lahev s pivem. Hráč Manchesteru United, který vyznává islám, ale nejspíš přehlédl, že šlo o nealkoholické pivo od firmy Heineken.
Reklamní závazek, který generuje miliardy
„UEFA připomněla zúčastněným týmům, že partneři jsou nedílnou součástí turnaje a zajištění rozvoje fotbalu v celé Evropě, a to i pro mládež a ženy,“ uvedl ředitel turnaje Martin Kallen.
Šéf šampionátu zdůraznil, že národní svazy podpisem stvrdily dodržování turnajových předpisů. Do nich spadají i smluvní závazky týkající se sponzorů. Coca-Cola a Heineken patří k dvanácti nejvýznamnějším sponzorům evropského šampionátu. Dohromady od nich UEFA získá téměř dvě miliardy eur, čili peníze, které jiné hráče naopak lákají.
„Viděl jsem Ronalda, jak odstrkuje lahve Coca-Coly. Ale já je posunu sem. A Heineken sem. Prosím, kontaktujte mě,“ řekl v nadsázce ukrajinský fotbalista Andrij Jarmolenko.
Velké značky se podle odborníků na marketing z podobných incidentů vzpamatují. „Samozřejmě, že sportovci mohou nadále vystupovat a odstraňovat lahve a tak podobně. A ano, možná nás to přiměje o značce mluvit. Ale nenaplní tím své závazky vůči sponzorům. Propagaci značek v tomto ohledu bude nutné přehodnotit,“ prohlásil Neil Graney, docent marketingu z Durham University Business School.
Po svém ke kontroverzím přistoupil ruský trenér Stanislav Čerčesov. Na rozdíl od Ronalda totiž s colou problém vůbec nemá. Naopak. Po odehraném utkání si vzal obě nachystané lahve a jednu použil jako otvírák. Z druhé se pak navzdory nepsaným pravidlům s chutí napil.