Keňa se bouří proti reklamě: Kondomy budiž, ale nevěra?!?

Nairobi – V Keni museli stáhnout z obrazovek kontroverzní reklamu propagující používání kondomů. Mluvilo se v ní totiž nepokrytě o nevěře, což pobouřilo křesťanské i muslimské náboženské činitele i velkou část veřejnosti jako navádění k hanebnostem. Podle OSN přitom 1,6 milionu z celkových asi 42 milionů Keňanů nosí v těle virus HIV.

Ve spotu se baví dvě ženy, z nichž jedna si stěžuje, že její manžel je opilec a tráví většinu času po barech. „A co ten druhý?“ ptá se významně její kamarádka. První žena pokukuje po prodavači ovoce a říká, že je s ním šťastná, i když spolu netráví mnoho času. Kamarádka se jí zeptá, zda používají kondom, a důrazně ji k tomu nabádá. Televizní spot kromě místního ministerstva zdravotnictví platily i humanitární organizace z USA z Británie.

„Jsou lepší způsoby, jak rozšířit užitečné informace ve společnosti. Tento se nepovedl,“ řekl keňský biskup Julius Kalu. „Veřejně to propaguje nemorálnost, zvlášť když se před zprávami u televize sejde celá rodina,“ dodal zástupce křesťanského náboženství, ke kterému se hlásí 80 procent Keňanů. „Ta reklama náš národ popisuje jako Sodomu a Gomoru, a ne jako lidi, kteří si váží manželství a rodiny,“ řekl muslimský duchovní Mohammed Khalifa. Někteří konzervativní Keňané BBC potvrdili, že sledovat reklamu s dětmi jim bylo nepříjemné.

Osvětový cíl reklamy ale zastává například Peter Cherutich z keňského úřadu pro kontrolu AIDS a pohlavně přenosných chorob. Podle Cherutiche si navíc až 30 procent Keňanů užívá mimomanželský sex a kondomy se při něm chrání málokdo, napsal britský zpravodajský server BBC.

Vydáno pod