Barbie získala podobu nevidomé se slepeckou holí

Horizont ČT24: Nová panenka Barbie (zdroj: ČT24)

Slavná panenka Barbie už dostala za pětašedesát let od svého vzniku mnoho podob, nyní začala firma Mattel prodávat nevidomou Barbie s bílou holí. Detaily jako pohled očí nebo oblečení výrobce řešil s organizacemi zastupujícími zrakově postižené.

Kromě hole řešili vývojáři ve spolupráci se zrakově postiženými celou řadu detailů. Barbie může ohýbat ruce, aby hůl mohla používat. Pod brýlemi má specifický pohled – oči autenticky hledí nahoru a ven. Textura a zapínání usnadní manipulaci s oblečením.

„Toužila jsem po tom, mít vzor, který by vypadal jako já, a konečně tady jeden máme,“ uvedla známá nevidomá influencerka Lucy Edwardsová. Právě malé nevidomé dívky pomáhaly s designem – včetně balení. Na krabici je Brailovo písmo a je snazší ji otevřít. Mattel také nově upravil pro nevidomé svůj web.

„Je to krok dobrým směrem. Myslím, že Barbie už je s různými handicapy, a nevidomost mezi námi je,“ uvedla autorka blogu BLINDička Linda Albrechtová. Zmínila, že u dětí může pomoci k lepšímu vnímání diverzity a tomu, aby pochopily, že na světě jsou různé handicapy a je to normální.

Lidská rozmanitost

„Barbie je ikonická značka a taková panenka pomůže malým holčičkám, které vidí, pochopit nás nevidomé,“ podotýká také ředitel Americké nadace nevidomých Eric Bridges.

Tato Barbie se tak zařadila po bok dalších panenek reflektujících lidskou rozmanitost – Barbie na vozíku, se sluchovým postižením, vitiligem nebo Downovým syndromem.

Cestu fenoménu od prvního modelu z roku 1959 a úzkého vymezení ženské krásy mapuje v současnosti londýnská výstava. Barbie má už 35 tónů barvy pleti, na stovku druhů vlasů a devět typů postavy včetně baculatější. Představuje 250 profesí – a bývá inspirovaná skutečnými ženami. Astronautka si se svým předobrazem – Samanthou Cristoforettiovou – zaletěla na Mezinárodní vesmírnou stanici. Mini herečka má stejně jako Helen Mirrenová sošku Oskara a olympijská šermířka Ibtihaj Muhammadová hidžáb.

„To je stejně úžasné jako dostat hvězdu na hollywoodském chodníku slávy,“ podotkla Mirrenová. Světový zájem o Barbie loni ještě podpořil filmový satirický trhák, který po světě utržil skoro 1,5 miliardy dolarů.