Slavná panenka Barbie už dostala za pětašedesát let od svého vzniku mnoho podob, nyní začala firma Mattel prodávat nevidomou Barbie s bílou holí. Detaily jako pohled očí nebo oblečení výrobce řešil s organizacemi zastupujícími zrakově postižené.
Barbie získala podobu nevidomé se slepeckou holí
Kromě hole řešili vývojáři ve spolupráci se zrakově postiženými celou řadu detailů. Barbie může ohýbat ruce, aby hůl mohla používat. Pod brýlemi má specifický pohled – oči autenticky hledí nahoru a ven. Textura a zapínání usnadní manipulaci s oblečením.
„Toužila jsem po tom, mít vzor, který by vypadal jako já, a konečně tady jeden máme,“ uvedla známá nevidomá influencerka Lucy Edwardsová. Právě malé nevidomé dívky pomáhaly s designem – včetně balení. Na krabici je Brailovo písmo a je snazší ji otevřít. Mattel také nově upravil pro nevidomé svůj web.
„Je to krok dobrým směrem. Myslím, že Barbie už je s různými handicapy, a nevidomost mezi námi je,“ uvedla autorka blogu BLINDička Linda Albrechtová. Zmínila, že u dětí může pomoci k lepšímu vnímání diverzity a tomu, aby pochopily, že na světě jsou různé handicapy a je to normální.
Lidská rozmanitost
„Barbie je ikonická značka a taková panenka pomůže malým holčičkám, které vidí, pochopit nás nevidomé,“ podotýká také ředitel Americké nadace nevidomých Eric Bridges.
Tato Barbie se tak zařadila po bok dalších panenek reflektujících lidskou rozmanitost – Barbie na vozíku, se sluchovým postižením, vitiligem nebo Downovým syndromem.
Cestu fenoménu od prvního modelu z roku 1959 a úzkého vymezení ženské krásy mapuje v současnosti londýnská výstava. Barbie má už 35 tónů barvy pleti, na stovku druhů vlasů a devět typů postavy včetně baculatější. Představuje 250 profesí – a bývá inspirovaná skutečnými ženami. Astronautka si se svým předobrazem – Samanthou Cristoforettiovou – zaletěla na Mezinárodní vesmírnou stanici. Mini herečka má stejně jako Helen Mirrenová sošku Oskara a olympijská šermířka Ibtihaj Muhammadová hidžáb.
„To je stejně úžasné jako dostat hvězdu na hollywoodském chodníku slávy,“ podotkla Mirrenová. Světový zájem o Barbie loni ještě podpořil filmový satirický trhák, který po světě utržil skoro 1,5 miliardy dolarů.