Praha - Jen několik minut po půlnoci našeho času zmizelo letadlo malajsijských nízkonákladových aerolinek AirAsia. Na palubě bylo celkem 162 lidí. Airbus na cestě ze Surabaje v Indonésii do Singapuru ztratilo kontakt s řídící věží krátce poté, co požádal o neobvyklou změnu trasy, zřejmě kvůli počasí. Jen za letošek se jedná už o třetí letecký incident malajsijských aerolinek. Objevují se názory, že asijské nízkonákladové letecké společnosti mají často finanční problémy a šetří proto na pravidelném servisu letadel, bezpečnostních opatřeních, školení personálu a přetěžují piloty.
2014 – Smutný rok malajsijských aerolinek
MH370 – 8. březen 2014
Zmizení Boeingu 777 letecké společnosti Malaysia Airlines 8. března se stalo největší záhadou moderního dopravního letectví. Let s označením MH370 s 239 lidmi na palubě, který letěl z Kuala Lumpuru do Pekingu, se podle oficiální verze zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Na rozsáhlých pátracích akcích se podílelo mnoho států, využita byla nejmodernější technika včetně sonarů, videokamer či senzorů tryskového paliva. I přesto se vrak letadla dodnes nepodařilo najít.
MH17 – 17. červenec 2014
K další katastrofě Boingu 777 společnosti Malaysia Airlines došlo 17. července, tentokrát ve vzdušném prostoru nad Ukrajinou. Letoun na lince MH17 mířící z Amsterodamu do Kuala Lumpuru byl sestřelen nad územím ovládaným proruskými separatisty na východě země, všech 298 pasažérů v něm zahynulo. Dodnes se vedou spory o tom, kdo je za útok zodpovědný. Proruští rebelové uznali, že stroj sestřelili raketou země-vzduch poté, co ho omylem zaměnili za ukrajinské vojenské letadlo. Ruská média však tvrdí, že letoun byl sestřelen ukrajinskou armádou. Nizozemští vyšetřovatelé stále pokračují ve zjišťování příčin a identifikaci obětí.
QZ8501 – 28. prosinec 2014
Zatím poslední nešťastná událost se stala dnes těsně po půlnoci našeho času. Na trase ze Surabaje v Indonésii do Singapuru zmizel letoun Airbus nízkonákladových aerolinek AirAsia. Na palubě bylo celkem 162 lidí. Kontakt s řídící věží letového provozu v Jakartě stoj ztratil v 6:17 místního času. Podle indonéských úřadů letoun ještě před zmizením požádal o neobvyklou změnu trasy, zřejmě kvůli počasí. Indonéské a singapurské úřady už zahájily pátrací akce. Objevily se nepotvrzené informace, že se v Jávském moři našly trosky - poblíž ostrova Belitung.
KDYŽ LETADLO BEZE STOPY ZMIZÍ…
2009 - Let Air France 447
Airbus A330 letecké společnosti Air France zmizel v roce 2009 nad Atlantikem cestou z Ria de Janeira do Paříže. Stejně jako v případě letu Malaysia Airlines, ani piloti Air France nevyslali žádný nouzový signál. Vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní od jeho zmizení, než záchranné a pátrací týmy konečně objevily část ocasu ve vodě. Samotné trosky letadla se na dně našly až za dva roky a trvalo další rok, než vyšetřovatelé stanovili příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.
1999 - Let Egyptair 990
Letoun Boeing 767 na cestě z New Yorku do Káhiry se zřítil v roce 1999 krátce po startu a zahynulo všech 200 lidí na palubě. Po dvouletém vyšetřování NTBS došel k závěru, že střídající druhý pilot v kokpitu úmyslně způsobil nehodu. Důkazy zahrnovaly trajektorii letadla, stejně jako hlasový záznam z kokpitu a další údaje naznačující, že se kapitán letadla a druhý pilot prali o kontrolu nad strojem během posledních minut před neštěstím. Druhý pilot opakovaně prohlašoval: „Spoléhám na boha.“ Egyptská vláda ale tuto verzi událostí zpochybnila a vydala vlastní zprávu, podle níž nehodu způsobilo mechanickéselhání kontroly stoupání letadla.
1996 - Let TWA 800
V roce 1996 vybuchl a zřítil se krátce po startu z newyorského Mezinárodního letiště Johna F. Kennedyho letoun Boeing 747, který měl letět do Evropy. Zahynulo všech 230 lidí na palubě. Po čtyřletém vyšetřování Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTBS) zjistil, že pravděpodobnou příčinou byl výbuch palivové nádrže způsobený vadnou elektroinstalací. Stále ale koluje řada konspiračních teorií, podle nichž šlo například bombu nebo odpálenou raketu; na toto téma byl natočen i dokument odvysílaný ve stejném roce.
1972 - Cessna s americkými politiky
Republikáni Hale Boggs, který byl v té době vůdcem většiny v americké sněmovně, a Nick Begich nastoupili v roce 1972 do dvoumotorové Cessny v aljašském Anchorage. Letoun zmizel cestou do Juneau na Aljašce. Letadlo se nikdy nenašlo navzdory 39 dní trvajícímu pátrání, které list The Washington Post označil za „největší v dějinách Aljašky“. Zapojilo se do něj více než 70 letadel, která nalétala 3 600 hodin. Okamžitě se vynořily konspirační teorie opírající se o to, že Boggs byl členem Warrenovy komise, která měla prošetřit okolnosti atentátu na Johna Fitzgeralda Kennedyho. Případně se spekulovalo o tom, že Begiche „zavraždili Srbové kvůli jeho chorvatskému původu“.
1962 - Let Flying Tiger Line 739
V roce 1962 letoun Lockheed L-1049 Super Constellation najatý americkou armádou, aby přepravil téměř 100 vojáků z Kalifornie do tehdejšího Saigonu, doplnil palivo na Guamu a mířil na Filipíny, když beze stopy či nouzového signálu zmizel. V té době jeho zmizení vyvolalo rozsáhlé pátrání ze vzduchu i na moři a také řadu konspiračních teorií. Mezi nimi byla možná sabotáž, únos či dokonce sestřelení vlastními silami. Přesná příčina nebyla nikdy zjištěna a vrak se nenašel.
1937 - Zmizení Amelie Erhartové
Patrně nejvytrvalejší letecká záhada všech dob se točí kolem otázky, co se stalo s letounem Lockheed Electra, který v roce 1937 pilotovala slavná Amelia Earhartová a její navigátor Fred Noonan. Společně vyrazili na pokus obletět svět a nikdo o nich víc neslyšel. Mnozí věří, že jí jednoduše došlo palivo a spadla do vody nedaleko ostrova Howland uprostřed Pacifiku. Koluje ale stále značné množství konspiračních teorií včetně té, že ji unesli Japonci.