Tramvaje se už na Václavák zřejmě nevrátí

Praha - Magistrát zřejmě definitivně upustí od záměru vrátit tramvaje na Václavské náměstí. S Prahou 1 se dohodl, že by tramvaje mohly jezdit ze stanice I. P. Pavlova kolem Hlavního nádraží až k Masarykovu nádraží, oznámil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) s tím, že jeho strana bude muset pro tento návrh sehnat na magistrátu politickou podporu. Změna podle něj půjde ruku v ruce s přestavbou magistrály u budovy Národního muzea.

„Poslední dohoda s Prahou 1 je, že tramvaj spojující Vinohrady a tramvajovou větev od Karlova náměstí po Senovážné náměstí by byla propojena úsekem vedoucím ulicí Washingtonovou, a propojující tak oblast dvou budov Národního muzea, a napojovala by se na křížení Bolzanovy a Opletalovy ulice,“ řekl primátor města Tomáš Hudeček (TOP 09). Podle něho začalo zpracovávání změny územního plánu, která by to umožnil.

Návrat tramvají na Václavské náměstí schválila před časem rada města. Zpracování změny územního plánu mělo trvat zhruba dva roky. Opozice se ale postavila proti. „Jsem přesvědčen, že bychom se měli zabývat rozvojem kolejové dopravy tam, kde opravdu chybí,“ řekl zastupitel za ČSSD Karel Březina. Dlouho diskutovanou změnu plánu tak nakonec poslali zastupitelé k ledu. Proti byla i první městská část, která jako alternativu navrhovala prodloužit trať k Hlavnímu nádraží.

Lomecký uvedl, že se zatím jedná pouze o záměr, jehož realizace je daleko. Spolu s prodloužením tratě by se ale podle něj měla změnit i podoba magistrály. Zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici. Rozdělovat by se pak měly až nad Čelakovského sady. Z prostoru pod Muzeem by tak zmizela frekventovaná komunikace. „Logicky se pak propojí prostor Václavského náměstí, muzea a parku nad ním, které nyní rozděluje magistrála,“ dodal.

Magistrála v tunelu? Praha od nákladného záměru upustila

O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak je po dlouhé roky diskutovaná i problematická magistrála. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů zcela upustila. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875. Dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice. V podélné ose se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884. Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků.

V roce 1900 byla celá trať elektrifikována. O 27 let později byly tramvaje přeneseny na vyvýšené těleso v ose náměstí. Po zprovoznění linky metra A bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí. Poslední tramvaj tudy projela 13. prosince 1980. Koleje byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.

V červenci 1985 skončily tramvaje také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
před 5 hhodinami

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
před 5 hhodinami

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 8 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 13 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 15 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 16 hhodinami
Načítání...