Hradec Králové – Na nový jízdní řád, který začne platit od poloviny prosince, se již snášejí výhrady některých dopravních odborníků i cestujících ve východních Čechách. Upozorňují například na horší spojení mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, špatnou návaznost na rychlíky do Prahy i zpomalení vlaků se zastávkami na malých nádražích. Pardubický kraj však oponuje tím, že vlaky musí obsloužit i menší obce.
Pro i proti novému jízdnímu řádu
Již při letmém nahlédnutí do připraveného jízdního řádu naráží řada cestujících využívajících železnice ve východních Čechách na zásadní problémy. Nejčastějšími námitkami jsou špatná návaznost jednotlivých spojů a z toho plynoucí dlouhé čekací doby na přestupných stanicích. Například při cestě z Hradce Králové do Přelouče má cestující na přestup v Pardubicích doslova jen pár minut. Pokud to nestihne, má smůlu. Cesta trvající asi 40 minut se mu tak protáhne na hodinu a šestnáct minut. Při cestě opačným směrem bude vlak pomalejší asi o půl hodiny.
Za novou filozofií nadcházejícího jízdního řádu se skrývá změna postoje Pardubického kraje, který pozměnil svůj přístup k železnici. Spěšné rychlejší vlaky nahradil běžnými, a ty teď zastaví i tam, kudy dřív často jen projížděly, mimo jiné ve Stéblové, v Opočínku či v Semtíně. Kraj připouští, že jízda z Hradce Králové či Chrudimi do Pardubic se prodlouží. „Ty změny jsme udělali kvůli tomu, že jsme měli obrovské množství stížností od starostů obcí, kterými vlaky pouze projížděly. Starostům těchto obcí chceme vyhovět, protože dosud vlaky nezastavovaly ani v obcích, které mají dva tisíce obyvatel,“ vysvětluje radní pro dopravu Pardubického kraje Jaromír Dušek.
Město Chrudim má ale opačný problém. Nový jízdní řád totiž zpomalí řadu vlaků zbytečnými zastávkami a cestující nebudou stíhat rychlíky v Pardubicích. „Cestujícím se komplikuje doprava, protože musí v Pardubicích čekat patnáct až dvacet minut a v případě nočních vlaků čtyřicet pět až padesát minut,“ argumentuje předseda dopravní komise Městského úřadu Chrudim Alexandr Němec. „Na druhé straně nabízíme službu tisícům lidí, kterým jsme dosud službu dopravní obsluhy vlakem nemohli nabídnout,“ kontruje Jaromír Dušek.
Nový jízdní řád začne v Česku platit od 15. prosince. Cena jízdného se má podle Českých drah zvýšit zhruba o dvě procenta.