Pražská koalice představila programové prohlášení, chce se zaměřit na dopravu i energetiku

Události v regionech: Sliby pražské koalice (zdroj: ČT24)

Pražská koalice SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN se v nynějším volebním období zaměří na energetiku, rozvoj vodohospodářské infrastruktury nebo projekt dostavby městského okruhu. Chce vybudovat vědeckotechnický park a pokračovat ve směně majetku se státem. Jednat s ním bude i o dostavbě okruhu. Rozšíří se počet míst v sociálních zařízeních a vedení města se zaměří na péči o duševní zdraví obyvatel. Novinářům to v pondělí při představení programového prohlášení řekli pražští radní.

Městská rada představila programové prohlášení zhruba devět měsíců po komunálních volbách a téměř čtyři měsíce od volby vedení města. Programové prohlášení přitom původně koalice slibovala představit do konce března.

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) za zpožděním stojí dojednávání některých témat. Mezi ta problematická patřila například doprava. „Nejdelší doba bylo skládání koalice, tohle šlo relativně rychle. Problém spočívá v tom, že potřebujete mít dobře vydiskutované, co chcete dělat. Na některých úrovních to v něčem trvalo déle,“ nastínil.

Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se radní chtějí zaměřit na rozvoj MHD, vybudování tramvajového okruhu, na klimatický plán či výsadbu stromů. Důraz je kladen také na inovace, kdy se bude prosazovat vznik vědeckotechnického parku, dodal Hřib. Jednat se bude se státem o finanční podpoře výstavby vnitřního silničního okruhu.

„Evoluce, ne revoluce“

Dokončen a uveden v život  by měl být Metropolitní plán, který určuje, co a kde se může stavět. Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) pak chce o některých problémech jednat se Středočeským krajem. To by se mělo týkat třeba školství.

„Nepřišla jsem dělat revoluci, ale evoluci,“ nechala se slyšet náměstkyně primátora pro sociální oblast a zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS). Klíčový je podle ní dostatečný počet míst v sociálních zařízeních a důležité je, aby lidé mohli co nejdéle zůstat doma. Zaměřit se chce na děti s autismem a vybudování nového sídla záchranné služby. „Dalším tématem je péče o duševní zdraví obyvatel,“ předestřela.

V kultuře se chce náměstek primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) zabývat rekonstrukcí Divadla na Vinohradech nebo dohodou a urovnáním sporů s potomky malíře Alfonse Muchy o Slovanskou epopej. V cestovním ruchu chce lákat turisty, kteří nejedou jen za pivem, ale za kulturou. Otevře se pražské podzemí.

Pokračovat bude jednání se státem o směnách majetku a pozemků pro klíčovou infrastrukturu a rozvoj Prahy. Radní Adam Zábranský (Piráti) chce vytvořit novou koncepci nakládání s majetkem, rozvíjet Holešovickou tržnici a Výstaviště a odstraňovat nelegální reklamy. Zvýšit chtějí radní peníze na opravu vodohospodářské infrastruktury, opravy Ústřední čistírny odpadních vod nebo další čističky. Přibude také míst ve školách.

Městský okruh

Jedním z hlavních bodů je také pokračování v přípravě dostavby městského okruhu. V tomto volebním období chce vedení města dokončit geologický průzkum. Předvolební leták koalice SPOLU přitom sliboval dokončení celé stavby. „Ono to bylo nereálné, vlastně to byla lež vůči občanům a vlastně ani v tom programovém prohlášení to není nijak zohledněno,“ podotkl opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Samotná stavba má začít v roce 2029. Územní rozhodnutí dostane Praha o rok dřív. Jednotlivé úseky pak chce koalice otevírat postupně. „Asi se to ani nebude dát jinak postavit. Důležitá je návaznost na hloubětínský tunel, což je třeba stavba, kterou teď připravujeme,“ dodal Hřib.

S dostavbou po etapách ale pražská opozice souhlasí. Stejně tak s plánováním zkapacitnění návazných silnic. Například křižovatka ulic Kbelská a Kolbenova je jedna z nejvytíženějších v Praze a část půjde pod zem. „Máme deficit, že tu není ani pražský okruh, ani městský okruh. Pak na to jako Praha 9 doplácíme,“ podotkl radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS).

Stavební povolení na tento projekt chce Praha získat do čtyř let. Další tři roky bude trvat samotná výstavba. Celková cena za to všechno je odhadem 100 milionů korun.

Dál chce pražská koalice rozvíjet třeba tramvajové linky nebo omezit vjezd pro tranzitní dopravu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží.