Pražská koalice představila programové prohlášení, chce se zaměřit na dopravu i energetiku

3 minuty
Události v regionech: Sliby pražské koalice
Zdroj: ČT24

Pražská koalice SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN se v nynějším volebním období zaměří na energetiku, rozvoj vodohospodářské infrastruktury nebo projekt dostavby městského okruhu. Chce vybudovat vědeckotechnický park a pokračovat ve směně majetku se státem. Jednat s ním bude i o dostavbě okruhu. Rozšíří se počet míst v sociálních zařízeních a vedení města se zaměří na péči o duševní zdraví obyvatel. Novinářům to v pondělí při představení programového prohlášení řekli pražští radní.

Městská rada představila programové prohlášení zhruba devět měsíců po komunálních volbách a téměř čtyři měsíce od volby vedení města. Programové prohlášení přitom původně koalice slibovala představit do konce března.

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) za zpožděním stojí dojednávání některých témat. Mezi ta problematická patřila například doprava. „Nejdelší doba bylo skládání koalice, tohle šlo relativně rychle. Problém spočívá v tom, že potřebujete mít dobře vydiskutované, co chcete dělat. Na některých úrovních to v něčem trvalo déle,“ nastínil.

Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se radní chtějí zaměřit na rozvoj MHD, vybudování tramvajového okruhu, na klimatický plán či výsadbu stromů. Důraz je kladen také na inovace, kdy se bude prosazovat vznik vědeckotechnického parku, dodal Hřib. Jednat se bude se státem o finanční podpoře výstavby vnitřního silničního okruhu.

„Evoluce, ne revoluce“

Dokončen a uveden v život  by měl být Metropolitní plán, který určuje, co a kde se může stavět. Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) pak chce o některých problémech jednat se Středočeským krajem. To by se mělo týkat třeba školství.

„Nepřišla jsem dělat revoluci, ale evoluci,“ nechala se slyšet náměstkyně primátora pro sociální oblast a zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS). Klíčový je podle ní dostatečný počet míst v sociálních zařízeních a důležité je, aby lidé mohli co nejdéle zůstat doma. Zaměřit se chce na děti s autismem a vybudování nového sídla záchranné služby. „Dalším tématem je péče o duševní zdraví obyvatel,“ předestřela.

V kultuře se chce náměstek primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) zabývat rekonstrukcí Divadla na Vinohradech nebo dohodou a urovnáním sporů s potomky malíře Alfonse Muchy o Slovanskou epopej. V cestovním ruchu chce lákat turisty, kteří nejedou jen za pivem, ale za kulturou. Otevře se pražské podzemí.

Pokračovat bude jednání se státem o směnách majetku a pozemků pro klíčovou infrastrukturu a rozvoj Prahy. Radní Adam Zábranský (Piráti) chce vytvořit novou koncepci nakládání s majetkem, rozvíjet Holešovickou tržnici a Výstaviště a odstraňovat nelegální reklamy. Zvýšit chtějí radní peníze na opravu vodohospodářské infrastruktury, opravy Ústřední čistírny odpadních vod nebo další čističky. Přibude také míst ve školách.

Městský okruh

Jedním z hlavních bodů je také pokračování v přípravě dostavby městského okruhu. V tomto volebním období chce vedení města dokončit geologický průzkum. Předvolební leták koalice SPOLU přitom sliboval dokončení celé stavby. „Ono to bylo nereálné, vlastně to byla lež vůči občanům a vlastně ani v tom programovém prohlášení to není nijak zohledněno,“ podotkl opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Samotná stavba má začít v roce 2029. Územní rozhodnutí dostane Praha o rok dřív. Jednotlivé úseky pak chce koalice otevírat postupně. „Asi se to ani nebude dát jinak postavit. Důležitá je návaznost na hloubětínský tunel, což je třeba stavba, kterou teď připravujeme,“ dodal Hřib.

S dostavbou po etapách ale pražská opozice souhlasí. Stejně tak s plánováním zkapacitnění návazných silnic. Například křižovatka ulic Kbelská a Kolbenova je jedna z nejvytíženějších v Praze a část půjde pod zem. „Máme deficit, že tu není ani pražský okruh, ani městský okruh. Pak na to jako Praha 9 doplácíme,“ podotkl radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS).

Stavební povolení na tento projekt chce Praha získat do čtyř let. Další tři roky bude trvat samotná výstavba. Celková cena za to všechno je odhadem 100 milionů korun.

Dál chce pražská koalice rozvíjet třeba tramvajové linky nebo omezit vjezd pro tranzitní dopravu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 6 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 3 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 6 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 9 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 10 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 19 hhodinami
Načítání...