Pražská koalice představila programové prohlášení, chce se zaměřit na dopravu i energetiku

3 minuty
Události v regionech: Sliby pražské koalice
Zdroj: ČT24

Pražská koalice SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), Pirátů a STAN se v nynějším volebním období zaměří na energetiku, rozvoj vodohospodářské infrastruktury nebo projekt dostavby městského okruhu. Chce vybudovat vědeckotechnický park a pokračovat ve směně majetku se státem. Jednat s ním bude i o dostavbě okruhu. Rozšíří se počet míst v sociálních zařízeních a vedení města se zaměří na péči o duševní zdraví obyvatel. Novinářům to v pondělí při představení programového prohlášení řekli pražští radní.

Městská rada představila programové prohlášení zhruba devět měsíců po komunálních volbách a téměř čtyři měsíce od volby vedení města. Programové prohlášení přitom původně koalice slibovala představit do konce března.

Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) za zpožděním stojí dojednávání některých témat. Mezi ta problematická patřila například doprava. „Nejdelší doba bylo skládání koalice, tohle šlo relativně rychle. Problém spočívá v tom, že potřebujete mít dobře vydiskutované, co chcete dělat. Na některých úrovních to v něčem trvalo déle,“ nastínil.

Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) se radní chtějí zaměřit na rozvoj MHD, vybudování tramvajového okruhu, na klimatický plán či výsadbu stromů. Důraz je kladen také na inovace, kdy se bude prosazovat vznik vědeckotechnického parku, dodal Hřib. Jednat se bude se státem o finanční podpoře výstavby vnitřního silničního okruhu.

„Evoluce, ne revoluce“

Dokončen a uveden v život  by měl být Metropolitní plán, který určuje, co a kde se může stavět. Náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) pak chce o některých problémech jednat se Středočeským krajem. To by se mělo týkat třeba školství.

„Nepřišla jsem dělat revoluci, ale evoluci,“ nechala se slyšet náměstkyně primátora pro sociální oblast a zdravotnictví Alexandra Udženija (ODS). Klíčový je podle ní dostatečný počet míst v sociálních zařízeních a důležité je, aby lidé mohli co nejdéle zůstat doma. Zaměřit se chce na děti s autismem a vybudování nového sídla záchranné služby. „Dalším tématem je péče o duševní zdraví obyvatel,“ předestřela.

V kultuře se chce náměstek primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) zabývat rekonstrukcí Divadla na Vinohradech nebo dohodou a urovnáním sporů s potomky malíře Alfonse Muchy o Slovanskou epopej. V cestovním ruchu chce lákat turisty, kteří nejedou jen za pivem, ale za kulturou. Otevře se pražské podzemí.

Pokračovat bude jednání se státem o směnách majetku a pozemků pro klíčovou infrastrukturu a rozvoj Prahy. Radní Adam Zábranský (Piráti) chce vytvořit novou koncepci nakládání s majetkem, rozvíjet Holešovickou tržnici a Výstaviště a odstraňovat nelegální reklamy. Zvýšit chtějí radní peníze na opravu vodohospodářské infrastruktury, opravy Ústřední čistírny odpadních vod nebo další čističky. Přibude také míst ve školách.

Městský okruh

Jedním z hlavních bodů je také pokračování v přípravě dostavby městského okruhu. V tomto volebním období chce vedení města dokončit geologický průzkum. Předvolební leták koalice SPOLU přitom sliboval dokončení celé stavby. „Ono to bylo nereálné, vlastně to byla lež vůči občanům a vlastně ani v tom programovém prohlášení to není nijak zohledněno,“ podotkl opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Samotná stavba má začít v roce 2029. Územní rozhodnutí dostane Praha o rok dřív. Jednotlivé úseky pak chce koalice otevírat postupně. „Asi se to ani nebude dát jinak postavit. Důležitá je návaznost na hloubětínský tunel, což je třeba stavba, kterou teď připravujeme,“ dodal Hřib.

S dostavbou po etapách ale pražská opozice souhlasí. Stejně tak s plánováním zkapacitnění návazných silnic. Například křižovatka ulic Kbelská a Kolbenova je jedna z nejvytíženějších v Praze a část půjde pod zem. „Máme deficit, že tu není ani pražský okruh, ani městský okruh. Pak na to jako Praha 9 doplácíme,“ podotkl radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS).

Stavební povolení na tento projekt chce Praha získat do čtyř let. Další tři roky bude trvat samotná výstavba. Celková cena za to všechno je odhadem 100 milionů korun.

Dál chce pražská koalice rozvíjet třeba tramvajové linky nebo omezit vjezd pro tranzitní dopravu na Malou Stranu a Smetanovo nábřeží. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 54 mminutami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 58 mminutami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 2 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...