Plzeň dál odmítá výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou zvažuje koncern Volkswagen (VW) na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Dopad, který by stavba na město měla, vyčíslila Plzeň na dvanáct miliard korun. Vedení radnice o tom informovalo ministry vlády a předalo kabinetu seznam nezbytných kompenzačních projektů, které by prý musely vzniknout, pokud by stát projekt prosadil. Primátor Roman Zarzycký (ANO) zopakoval, že projekt není pro region vhodný, je nepřipravený a vláda ho chce prosadit na sílu.
Plzeň dál odmítá gigafactory. Dopad továrny vyčíslila na dvanáct miliard
„Se všemi dotčenými obcemi o projektu intenzivně jednáme a podařilo se nám dosáhnout mnoha ústupků v jejich prospěch ze strany investora. Jednání o přiměřených požadavcích budou pokračovat,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
Vláda o továrnu VW za 120 miliard korun velmi stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu v Česku. VW se má do června vyjádřit, zda zvolí Líně, Polsko, Slovensko, či Maďarsko.
Společnost by chtěla začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027 až 2028. Kabinet stanovil klíčové stavby v lokalitě, které by bez gigafactory nevznikly, a je připravena dát na ně devět miliard korun.
„Ještě před pár týdny platilo, že se VW do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná,“ uvedl primátor.
V případě vzniku továrny chce město kompenzace
Město chce být podle něj připraveno na všechny možné scénáře, a proto analyzovalo dopady gigafactory na Plzeň, které její představitelé vyčíslili na dvanáct miliard korun. Seznam kompenzačních opatření předali podle Zarzyckého příslušným ministrům 15. února na Úřadu vlády.
Podle technického náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) by výstavba továrny významně ovlivnila infrastrukturu a podstatně by zvýšila nároky na občanskou vybavenost a služby. Náměstek pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN) odhadl náklady na dopravní projekty na téměř čtyři miliardy korun.
„Případný vznik gigafactory by přinesl vyšší zátěž na komunikace nejen v okolí, ale i uvnitř města a nové požadavky na veřejnou dopravu. Nutné by například bylo vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole,“ řekl Tolar.
Dále by se podle něj výrazně zvýšila potřeba zkapacitnění křižovatek ve městě, například na Borských polích, na Belánce, kde se křižují nejfrekventovanější ulice města – Klatovská a U Trati pod Chodským náměstím. Uvedl také, že by bylo zároveň nutné zvýšit kapacitu propojení městských částí Slovany a Bory rozšířením komunikace v Samaritské ulici plus postavit mimoúrovňové křížení přes železnici.
Plzeň hovoří i o ubytování pracovníků či posílení bezpečnosti
Náklady na vodohospodářskou infrastrukturu vyčíslilo město na 1,3 miliardy korun. S výstavbou gigafactory by bylo nutné podle vedení radnice řešit také ubytování pracovníků, posílení bezpečnosti i dostupnost lékařské péče.
„Musela by se postavit nová školka a škola, vybudovat zhruba dva tisíce bytů, zajistit zdravotní středisko, postavit novou služebnu městské policie a další,“ vyjmenovala mluvčí města Eva Barborková.
Náklady na kompenzace v životním prostředí odhadly orgány města na více než 120 milionů korun. Dále Plzeň vnímá nutnost investovat do rozvoje inovativních firem, podpory start-upů, aby se rozvíjela jako město s přidanou hodnotou, dodala mluvčí.
Rada města se podle Barborkové řídí rozhodnutím listopadového zastupitelstva, podle něhož musí informovat vládu a veřejně proklamovat, že na základě aktuálních a dostupných informací Plzeň nesouhlasí se závěry usnesení kabinetu z 19. října 2022. Zároveň mají radní provádět veškeré kroky k získání relevantních informací k projektu možné stavby gigafactory.
V polovině roku má být jasno
Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer tento týden oznámil, že koncern Volkswagen bude zřejmě potřebovat na finální rozhodnutí o lokalitě pro chystanou továrnu více času. Zdůvodnil to případným zohledněním změn v novém balíčku podpůrných opatření v programu Green Deal.
Zástupce Škody Auto Michal Kadera ve středu řekl, že by se koncern měl rozhodnout na začátku léta, zhruba v červnu.