Plzeň dál odmítá gigafactory. Dopad továrny vyčíslila na dvanáct miliard

Plzeň dál odmítá výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou zvažuje koncern Volkswagen (VW) na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Dopad, který by stavba na město měla, vyčíslila Plzeň na dvanáct miliard korun. Vedení radnice o tom informovalo ministry vlády a předalo kabinetu seznam nezbytných kompenzačních projektů, které by prý musely vzniknout, pokud by stát projekt prosadil. Primátor Roman Zarzycký (ANO) zopakoval, že projekt není pro region vhodný, je nepřipravený a vláda ho chce prosadit na sílu.

„Se všemi dotčenými obcemi o projektu intenzivně jednáme a podařilo se nám dosáhnout mnoha ústupků v jejich prospěch ze strany investora. Jednání o přiměřených požadavcích budou pokračovat,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.

Vláda o továrnu VW za 120 miliard korun velmi stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu v Česku. VW se má do června vyjádřit, zda zvolí Líně, Polsko, Slovensko, či Maďarsko.

Společnost by chtěla začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027 až 2028. Kabinet stanovil klíčové stavby v lokalitě, které by bez gigafactory nevznikly, a je připravena dát na ně devět miliard korun.

„Ještě před pár týdny platilo, že se VW do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná,“ uvedl primátor.

V případě vzniku továrny chce město kompenzace

Město chce být podle něj připraveno na všechny možné scénáře, a proto analyzovalo dopady gigafactory na Plzeň, které její představitelé vyčíslili na dvanáct miliard korun. Seznam kompenzačních opatření předali podle Zarzyckého příslušným ministrům 15. února na Úřadu vlády.

Podle technického náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) by výstavba továrny významně ovlivnila infrastrukturu a podstatně by zvýšila nároky na občanskou vybavenost a služby. Náměstek pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN) odhadl náklady na dopravní projekty na téměř čtyři miliardy korun.

„Případný vznik gigafactory by přinesl vyšší zátěž na komunikace nejen v okolí, ale i uvnitř města a nové požadavky na veřejnou dopravu. Nutné by například bylo vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole,“ řekl Tolar.

Dále by se podle něj výrazně zvýšila potřeba zkapacitnění křižovatek ve městě, například na Borských polích, na Belánce, kde se křižují nejfrekventovanější ulice města – Klatovská a U Trati pod Chodským náměstím. Uvedl také, že by bylo zároveň nutné zvýšit kapacitu propojení městských částí Slovany a Bory rozšířením komunikace v Samaritské ulici plus postavit mimoúrovňové křížení přes železnici.

Plzeň hovoří i o ubytování pracovníků či posílení bezpečnosti

Náklady na vodohospodářskou infrastrukturu vyčíslilo město na 1,3 miliardy korun. S výstavbou gigafactory by bylo nutné podle vedení radnice řešit také ubytování pracovníků, posílení bezpečnosti i dostupnost lékařské péče.

„Musela by se postavit nová školka a škola, vybudovat zhruba dva tisíce bytů, zajistit zdravotní středisko, postavit novou služebnu městské policie a další,“ vyjmenovala mluvčí města Eva Barborková.

Náklady na kompenzace v životním prostředí odhadly orgány města na více než 120 milionů korun. Dále Plzeň vnímá nutnost investovat do rozvoje inovativních firem, podpory start-upů, aby se rozvíjela jako město s přidanou hodnotou, dodala mluvčí.

Rada města se podle Barborkové řídí rozhodnutím listopadového zastupitelstva, podle něhož musí informovat vládu a veřejně proklamovat, že na základě aktuálních a dostupných informací Plzeň nesouhlasí se závěry usnesení kabinetu z 19. října 2022. Zároveň mají radní provádět veškeré kroky k získání relevantních informací k projektu možné stavby gigafactory.

V polovině roku má být jasno

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer tento týden oznámil, že koncern Volkswagen bude zřejmě potřebovat na finální rozhodnutí o lokalitě pro chystanou továrnu více času. Zdůvodnil to případným zohledněním změn v novém balíčku podpůrných opatření v programu Green Deal.

Zástupce Škody Auto Michal Kadera ve středu řekl, že by se koncern měl rozhodnout na začátku léta, zhruba v červnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Převrácení lodi ve Štěchovicích policie prověřuje jako usmrcení z nedbalosti

Policisté se zabývají případem převrácené lodi ve Štěchovicích pro podezření z usmrcení z nedbalosti. Prověřují také, zda nebyla porušena bezpečnost práce, sdělila policejní mluvčí Barbora Schneeweissová. Při pondělní nehodě utonul dělník dodavatelské firmy, která pro Povodí Vltavy značila plavební cestu. Mluvčí povodí Hugo Roldán v úterý řekl, že šlo o pracovníky firmy Zakládání staveb.
11:22Aktualizovánopřed 5 mminutami

Při bombardování Hodonína zasáhly jednoho z bratrů střepiny, druhý přišel o nohu

Za druhé světové války shodily americké letouny 20. listopadu 1944 na hodonínské nádraží více než čtyři sta padesát bomb. Nedaleko, v nových bytových domech s mladými rodinami bydleli také Zámečníkovi. Před bombardováním se matka s dětmi neschovala do sklepa z obavy, že uniká plyn, ale utíkala ulicí dál od nádraží. Střepiny jí zranily ruku, staršího chlapce zasáhly do hlavy, mladší přišel o nohu.
před 17 mminutami

Praha získala 320 milionů na rekonstrukci Pragerových kostek

Pražský magistrát získal od ministerstva životního prostředí dotaci zhruba 320 milionů korun na rekonstrukci sídla městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) v areálu Emauz, uvedl na síti X primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rekonstrukce takzvaných Pragerových kostek je připravena, ale v posledních letech kvůli vysokým nákladům město řeší její financování.
před 15 hhodinami

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
před 16 hhodinami

Ministerstvo zruší problémový dětský domov v Chrastavě

Ministerstvo školství rozhodlo o zrušení dětského domova v Chrastavě na Liberecku, kde policie v minulosti řešila případy napadení nebo zneužívání. Uzavře se na konci prosince. Město by chtělo budovu proměnit v domov pro seniory. Zájem ale projevila také armáda.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Ve Štěchovicích se převrátila loď se sedmi dělníky, jeden muž utonul

Ve Štěchovicích v okrese Praha-západ se v pondělí ráno převrátila loď se sedmi dělníky opravujícími most přes Vltavu. Proud ji odhodil na remorkér. Šesti se podařilo dostat na břeh, jeden muž ve Vltavě utonul, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Dělníci začali s druhou polovinou prací na Pražském okruhu ve Slivenci

Na Pražském okruhu v úseku od ústí Lochkovského tunelu ke sjezdu na Slivenec po zimní přestávce začala druhá polovina výměny povrchu vozovky. První část výměny firma uskutečnila loni, teď se práce týkají především směru na Brno a potrvají do července. Namísto asfaltu bude nový povrch cementobetonový, což zajistí vyšší životnost. Doprava je vedena ve dvou pruzích v každém směru.
před 18 hhodinami

OKD ukončí těžbu s rezervou osm miliard. Pokryje likvidaci dolu i odstupné

Těžební společnost OKD ukončí těžbu uhlí v Dole ČSM s rezervou více než osm miliard korun na účtech. Peníze pokryjí likvidaci dolu, sanaci, odstupné pro zaměstnance i budoucí podnikání OKD. Po setkání s firmou to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Prostřednictvím společnosti Prisko vlastní OKD stát. Podle premiéra bude přechod na nové období bezproblémový. Vytěžení posledních porubů provede OKD v prvním čtvrtletí 2026.
před 19 hhodinami
Načítání...