Plzeň dál odmítá gigafactory. Dopad továrny vyčíslila na dvanáct miliard

Plzeň dál odmítá výstavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou zvažuje koncern Volkswagen (VW) na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Dopad, který by stavba na město měla, vyčíslila Plzeň na dvanáct miliard korun. Vedení radnice o tom informovalo ministry vlády a předalo kabinetu seznam nezbytných kompenzačních projektů, které by prý musely vzniknout, pokud by stát projekt prosadil. Primátor Roman Zarzycký (ANO) zopakoval, že projekt není pro region vhodný, je nepřipravený a vláda ho chce prosadit na sílu.

„Se všemi dotčenými obcemi o projektu intenzivně jednáme a podařilo se nám dosáhnout mnoha ústupků v jejich prospěch ze strany investora. Jednání o přiměřených požadavcích budou pokračovat,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.

Vláda o továrnu VW za 120 miliard korun velmi stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu v Česku. VW se má do června vyjádřit, zda zvolí Líně, Polsko, Slovensko, či Maďarsko.

Společnost by chtěla začít stavět koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027 až 2028. Kabinet stanovil klíčové stavby v lokalitě, které by bez gigafactory nevznikly, a je připravena dát na ně devět miliard korun.

„Ještě před pár týdny platilo, že se VW do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná,“ uvedl primátor.

V případě vzniku továrny chce město kompenzace

Město chce být podle něj připraveno na všechny možné scénáře, a proto analyzovalo dopady gigafactory na Plzeň, které její představitelé vyčíslili na dvanáct miliard korun. Seznam kompenzačních opatření předali podle Zarzyckého příslušným ministrům 15. února na Úřadu vlády.

Podle technického náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) by výstavba továrny významně ovlivnila infrastrukturu a podstatně by zvýšila nároky na občanskou vybavenost a služby. Náměstek pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN) odhadl náklady na dopravní projekty na téměř čtyři miliardy korun.

„Případný vznik gigafactory by přinesl vyšší zátěž na komunikace nejen v okolí, ale i uvnitř města a nové požadavky na veřejnou dopravu. Nutné by například bylo vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole,“ řekl Tolar.

Dále by se podle něj výrazně zvýšila potřeba zkapacitnění křižovatek ve městě, například na Borských polích, na Belánce, kde se křižují nejfrekventovanější ulice města – Klatovská a U Trati pod Chodským náměstím. Uvedl také, že by bylo zároveň nutné zvýšit kapacitu propojení městských částí Slovany a Bory rozšířením komunikace v Samaritské ulici plus postavit mimoúrovňové křížení přes železnici.

Plzeň hovoří i o ubytování pracovníků či posílení bezpečnosti

Náklady na vodohospodářskou infrastrukturu vyčíslilo město na 1,3 miliardy korun. S výstavbou gigafactory by bylo nutné podle vedení radnice řešit také ubytování pracovníků, posílení bezpečnosti i dostupnost lékařské péče.

„Musela by se postavit nová školka a škola, vybudovat zhruba dva tisíce bytů, zajistit zdravotní středisko, postavit novou služebnu městské policie a další,“ vyjmenovala mluvčí města Eva Barborková.

Náklady na kompenzace v životním prostředí odhadly orgány města na více než 120 milionů korun. Dále Plzeň vnímá nutnost investovat do rozvoje inovativních firem, podpory start-upů, aby se rozvíjela jako město s přidanou hodnotou, dodala mluvčí.

Rada města se podle Barborkové řídí rozhodnutím listopadového zastupitelstva, podle něhož musí informovat vládu a veřejně proklamovat, že na základě aktuálních a dostupných informací Plzeň nesouhlasí se závěry usnesení kabinetu z 19. října 2022. Zároveň mají radní provádět veškeré kroky k získání relevantních informací k projektu možné stavby gigafactory.

V polovině roku má být jasno

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer tento týden oznámil, že koncern Volkswagen bude zřejmě potřebovat na finální rozhodnutí o lokalitě pro chystanou továrnu více času. Zdůvodnil to případným zohledněním změn v novém balíčku podpůrných opatření v programu Green Deal.

Zástupce Škody Auto Michal Kadera ve středu řekl, že by se koncern měl rozhodnout na začátku léta, zhruba v červnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Hygienici zrušili karanténu kontaktům pacienta Bulovky

Preventivní karanténu pro 26 lidí, kteří byli v rizikovém kontaktu s pacientem pražské nemocnice na Bulovce, hygienici zrušili. Testy u pacienta totiž nepotvrdily nebezpečnou nákazu. V neděli to sdělil zástupce hlavní hygieničky Matyáš Fošum. V karanténě byli dominantně zdravotníci z táborské nemocnice, odkud byl pacient s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu na Bulovku převezen v pátek večer.
09:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Pacient na Bulovce nemá krvácivou horečku, sdělil Válek

Nákaza virem ebola ani jinými původci krvácivých horeček se u pacienta v pražské Fakultní nemocnici Bulovka nepotvrdila, uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Američan, který se pohyboval v oblasti Konga, je ve stabilizovaném stavu. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) předtím oznámil, že hygienici vypátrali všechny kontakty pacienta a umístili je do karantény.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

O budoucnosti fotbalu na vesnicích a malých městech debatovali hosté Zkraje

Fotbal je nejrozšířenějším českým sportem, počet klubů se ale snižuje – za posledních osm let jich zmizelo 437, šlo především o venkovské oddíly. Jak se fenomén tohoto sportu na amatérské úrovni odráží v životě lidí právě na venkově? Jakou budoucnost mají kluby z vesnic a malých měst? K debatě v pořadu Zkraje přijali pozvání sekretář a trenér mládeže SK Jesenec-Dzbel Vladislav Matějka, bývalý reprezentant Roman Hubník, starostka Drnovic Zuzana Hermanová (ODS), člen rady Národní sportovní agentury František Horák, sociální geograf Ondřej Slach a režisér a herec Jakub Kohák. Diskuzi moderovali Klára Radilová a Martin Laštůvka.
včera v 14:50

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
včeraAktualizovánovčera v 14:24

Pražská Bulovka přijala pacienta s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu

Pražská nemocnice Bulovka v pátek večer přijala pacienta s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu, výsledky testů budou v sobotu, uvedla pro server Novinky.cz mluvčí nemocnice Eva Stolejda Libigerová. Podle serveru byl na Bulovku pacient převezen z Tábora, podezření se má týkat krvácivé horečky – mohlo by jít o ebolu nebo marburg.
16. 5. 2025Aktualizovánovčera v 01:12

Kvůli jednoduchému pinu vybral muž z kradené karty na 120 tisíc

Pražští policisté hledají muže, který začátkem týdne vybral ukradenou kartou z bankomatu skoro 120 tisíc korun. K penězům se podle nich dostal použitím toho vůbec nejjednoduššího PIN kódu. I proto připomínají, aby si lidé volili důmyslnější kombinace. Oficiální statistiky neexistují, nicméně podle databáze uniklých karetních hesel nejčastěji majitelé používají číslice jdoucí po sobě. Mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša rovněž nabádá, aby lidé volili složitější čísla než například 1234. „A už vůbec by si neměli PIN poznamenávat na kartu, protože když vám ji někdo ukradne, tak vám hned ukradne i peníze,“ dodal. Totožnost zloděje policisté zjišťují, zatím ví, že mluvil česky. Doufají, že ho na záběrech někdo pozná.
16. 5. 2025

Seniory v bzeneckém domově může ohrozit špatné zacházení, míní kancelář ombudsmana

Pracovníci kanceláře ombudsmana při loňské návštěvě v Domově u sv. Marušky v Bzenci na Hodonínsku, který zajišťuje domácí péči nesoběstačným a nemohoucím lidem, zjistili řadu pochybení. Například to, že odborné úkony, jako je podávání léků, dělal nekvalifikovaný personál. Klienti mohou být ohroženi špatným zacházením, upozornil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm. Člen výboru spolku U sv. Marušky Lukáš Polánek nařčení vyvrací.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025

Nebezpečná křižovatka na Rakovnicku je minulostí

Jedna z nejnebezpečnějších křižovatek na Rakovnicku je minulostí. V pátek se otevřela nová se dvěma kruhovými objezdy a mostem. Je součástí dálničního úseku u Hořoviček za jednu a půl miliardy korun. Silničáři ale průběžně upravují i další křižovatky, třeba tu u Mrákotína, která stála v zatáčce na horizontu. Někde je problém i příliš mnoho značek za sebou. K většině dopravních nehod ale dochází nejčastěji, když se řidiči naplno nevěnují řízení.
16. 5. 2025
Načítání...