Olomouc opravuje historické centrum. Tramvaje neprojedou

Kvůli dlouho plánované opravě třídy 1. máje, kterou dělníci zahajují v pátek, nepojedou historickým centrem Olomouce zhruba sedm měsíců tramvaje. V části výluky bude zajištěna doprava cestujících náhradními autobusy, řekla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová.

Tramvaje kvůli rekonstrukci třídy 1. máje od 7. dubna nejezdí v úseku mezi zastávkami Hlavní nádraží, Náměstí Republiky a Náměstí Hrdinů/Palackého. Tramvajový provoz bude zachován pouze na trati, která spojuje centrum s nádražím přes tržnici a třídu Kosmonautů.

Výlukové autobusy budou jezdit mezi zastávkami Hlavní nádraží a U Dómu. „Úsek mezi zastávkami U Dómu, Náměstí Republiky a Náměstí Hrdinů/Palackého a zpět nebude v době výluky obsluhován,“ upozornila Krčová.

Naším záměrem bude co nejvíce zkrátit dobu dopravních omezení, které práce přinesou, aby stavební ruch omezil život na této rušné třídě pokud možno co nejméně.
Filip Žáček
náměstek primátora

Rekonstrukce ulice 1. máje bude stát zhruba 80 milionů korun. Dělníci v úseku mezi náměstím Republiky až k průčelí hotelu Palác vymění koleje a opraví inženýrské sítě v délce zhruba 400 metrů. Náročná rekonstrukce má skončit v listopadu. Kvůli opravě ulice 1. máje nepojedou historickým centrem Olomouce zhruba sedm měsíců tramvaje. V části výluky budou jezdit náhradní autobusy.

Tramvajová trať po třídě 1. máje vede od samého počátku tramvajové dopravy v Olomouci v dubnu roku 1899. Tento úsek tramvajové trati proto patří k nejstarším ve městě.

Objízdná trasa
Zdroj: Město Olomouc/DPMO
Popis výluk
Zdroj: Město Olomouc/DPMO

Olomouc spustila informační web

Olomoucká radnice zprovoznila kvůli opravám internetové stránky zaměřené na dlouho plánovanou rekonstrukci rušné ulice 1. máje v historickém centru města. Práce na ní od pátku až do začátku listopadu výrazně zkomplikují život místním lidem i provozovatelům obchodů a restaurací. Na webu jsou zveřejněny podrobnosti o stavbě i jejích dopadech na život v této části města, řekl primátorův náměstek Filip Žáček (ČSSD).

Stavba zaměstná také archeology, podle nich jde o lokalitu mimořádného celorepublikového významu. Jako první se v ulici proto odehrává archeologický průzkum. Ulice 1. máje totiž patří mezi nejvýznamnější historické lokality v Olomouci, hrála významnou roli v době Velké Moravy a v raném středověku byla okrajovou součástí knížecího hradu. Průzkum uskutečňuje Národní památkový ústav – územní odborné pracoviště v Olomouci.

Začne s ním v pátek, kdy bude spolupracovat při skrývkách a poté zahájí výzkum v úsecích tramvajové trati a na odvodňovacích šachticích. Na staveništi se budou archeologové pohybovat prakticky celou dobu, kdy budou prováděny zemní práce.

Hlavní nápor našich prací očekáváme v dubnu až červnu.
Vlastimil Staněk
mluvčí olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu

Ulice 1. máje leží v oblasti Předhradí a navazuje na takzvané Petrské návrší. Historie osídlení sahá až do pravěku. „V raném středověku vzrůstá význam místa, v době Velké Moravy zde bylo situováno jedno z ústředních hradišť tohoto státního útvaru,“ podotkl mluvčí olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu Vlastimil Staněk.

Místo bylo významné i v následující době v souvislosti s hradem olomouckých přemyslovských knížat s akropolí na Václavském návrší. Samotná ulice 1. máje byla součástí osídleného prostoru raně středověkého hradu, od 13. století sloužila jako komunikační trasa ve směru k Hradské bráně. Právě pozůstatky této brány se zřejmě stanou také jedním z předmětů chystaného výzkumu, dodal Staněk.

Bude průchozí

Ulice 1. máje zůstane podle Žáčka průchozí i při rekonstrukci. K dispozici bude část chodníků a případně i provizorní průchody. Zřízena budou zásobovací místa, ze kterých podnikatelé doplní zboží do svých obchodů a restaurací.  

Podle primátora Antonína Staňka (ČSSD) už nebylo možné rekonstrukci ulice 1. Máje odkládat. „Je naprosto vyloučené, aby tramvaje dál jezdily po kolejovém svršku, který pamatuje 50. léta,“ řekl Staněk. Podle něj by bylo nezodpovědné opravit pouze koleje a do rekonstrukce zastaralých inženýrských sítí se dodatečně pustit s odstupem několika let.

Tramvajová trať po třídě 1. máje vede od samého počátku tramvajové dopravy v Olomouci v dubnu 1899. Úsek tak patří k nejstarším ve městě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 1 hhodinou

Policie stíhá v kauze Motol první firmu, Pragoperun FNM, píší Seznam Zprávy

Policie rozšířila stíhání v kauze motolské nemocnice o první firmu. Obvinění z korupce a z praní špinavých peněz čelí Pragoperun FNM, která nemocnici prala prádlo, napsal v pondělí server Seznam Zprávy. Kriminalisté v případu úplatků od nemocničních dodavatelů i nadále stíhají osmnáct lidí včetně někdejšího ředitele nemocnice Miloslava Ludvíka a jeho bývalého náměstka Pavla Budinského.
před 2 hhodinami

Státní zastupitelství obžalovalo šest lidí kvůli zakázce v Pardubicích, píše iRozhlas

Okresní státní zastupitelství obžalovalo šest lidí kvůli zakázce na stavbu parkovacího domu v Pardubicích, napsal server iRozhlas.cz s odvoláním na okresního státního zástupce Aleše Veselého. Obžalovaní se dle dřívějších informací měli pokusit vyřadit společnost, která zakázku za 340 milionů korun získala. Kvůli kauze již v minulosti rezignoval na svou funkci bývalý primátor města z ANO Martin Charvát.
před 5 hhodinami

Nová Huť propustí asi 250 lidí

Společnost Nová Huť (dříve Liberty Ostrava) propustí asi 250 lidí, řekl ČT generální ředitel Radek Strouhal. Nepůjde podle něj o zaměstnance přímo z výroby, ale například z údržby. Pro výrobu podnik lidi naopak nabírá a přesun k linkám nabízí i propouštěným zaměstnancům, řekl Strouhal. Podle odborového předáka Petra Slaniny může nastat problém, protože huť přijde o experty z údržby, kteří znají specifická zařízení. Hromadné propouštění už firma nahlásila úřadu práce.
před 5 hhodinami

Hlubuček podle bývalého ředitele DPP nebyl členem zločinecké skupiny

Bývalý ekonomický ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Matej Augustín viněný v kauze Dozimetr v pondělí u soudu prohlásil, že spolu s dalšími aktéry případu působil v organizované zločinecké skupině, jejímž cílem bylo z firmy nelegálně vyvádět peníze. Obžalovaného někdejšího náměstka pražského primátora Petra Hlubučka (dříve STAN) však za člena této skupiny nepovažoval. Augustín začal spolupracovat s policií a státní zástupce ještě před zahájením hlavního líčení jeho obžalobu v případu rozsáhlé korupce v DPP stáhl.
před 6 hhodinami

Prezident Pavel zahájí dvoudenní návštěvu Karlovarského kraje

Prezident Petr Pavel s manželkou Evou Pavlovou zahájí dvoudenní návštěvu Karlovarského kraje. Setká se s představiteli kraje i měst a obcí, navštíví také některé turistické zajímavosti regionu. Naposledy navštívil Karlovarský kraj vloni v červnu.
před 13 hhodinami

Hřib a Gregor se v Duelu ČT24 přeli o dopravě či politické kultuře

Podle nově zvoleného poslance za Motoristy Matěje Gregora jsou dopravní kolony často způsobené necitlivými zásahy politiků, „kteří nějakým způsobem nestrategicky naplánují nejrůznější odstávky“. Podle předsedy Pirátů a náměstka pražského primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba vychází některé problémy v dopravě z pražského historického centra, které omezuje kapacitu silnic. Vyzývá proto k častějšímu využívání městské hromadné dopravy, do které se podle něj velmi investuje. V Duelu ČT24 moderovaném Janou Peroutkovou spolu diskutovali třeba také o elektromobilitě nebo tuzemské politické kultuře.
před 23 hhodinami

Po srážce aut na Olomoucku je jeden mrtvý a sedm zraněných

Večerní srážku dvou osobních aut na silnici u Křelova-Břuchotína na Olomoucku nepřežil jeden člověk. Dalších sedm lidí se zranilo, vyplývá z vyjádření krajských záchranářů a hasičů na síti X. Silnice II/365 byla kvůli odstraňování následků havárie a zjišťování příčin uzavřena, motoristé museli využívat objízdnou trasu.
8. 11. 2025Aktualizovánovčera v 00:18
Načítání...