Správa železnic (SŽ) dokončila na hlavní trati z Plzně do Chebu instalaci zabezpečovacího systému za více než miliardu korun. Celoevropský systém ETCS, který zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými soustavami národních železnic, tak po čtyřech letech výstavby zajišťuje bezpečný provoz na významné části třetího tranzitního koridoru.
Na trati z Plzně do Chebu je hotový zabezpečovací systém za miliardu
Podle náměstka SŽ Mojmíra Nejezchleba jde o první takto ucelenou trať se standardizovaným evropským vlakovým zabezpečovacím zařízením na jihozápadě Čech. V příštím roce bude podle něj dokončen úsek z Plzně do Berouna za stovky milionů korun.
Systém ETCS, který zvyšuje plynulost a současně i bezpečnost železniční dopravy, by měl být zavedený na všech koridorových tratích v České republice do roku 2025.
„Jde o velmi náročnou, výhradně technologickou stavbu, nezahrnovala žádnou modernizaci dlouhé trati,“ řekl náměstek. V chebském uzlu bylo současně kompletně vyměněno zabezpečovací zařízení.
„Jako první byla v roce 2021 aktivována radiobloková centrála pro úsek mezi Plzní a Chebem. V hlavních kolejích jednotlivých stanic a ve všech úsecích mezi nimi je nainstalováno 910 eurobalíz, které slouží ke komunikaci mezi traťovou a vlakovou částí ETCS,“ uvedl.
Balízy jsou čidla, která posílají data o projíždějících vlacích na centrální pracoviště a obráceně. Soupravě je možné na dálku snížit rychlost nebo ji třeba úplně zastavit. Zařízení nezávislé na mobilním signálu tak pomůže předejít nehodám. „Systém vyhodnocuje jízdu vlaků tak, aby byly nejenom bezpečné, ale aby byly i úsporné, aby se nemusely zbytečně rozjíždět či brzdit,“ vysvětlil obchodní ředitel AŽD Praha Petr Faltus.
Součástí prací byly také úpravy staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která zajišťují přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest a přejezdů a dalších informací do rádiové centrály.
Modernizace kamer i rozhlasu
„Letos na jaře byla ve stanici Cheb dokončena náhrada stávajícího reléového zabezpečovacího zařízení za elektronické, které se ovládá dálkově z centrálního dispečerského pracoviště v Praze. Záložně můžeme celý úsek ovládat i z Plzně a z Chebu,“ řekl náměstek.
Práce v Chebu zahrnovaly také potřebné úpravy kolejí, sdělovacího zařízení, rozhlasu pro cestující a informačního a kamerového systému. Vznikly tam prostory pro novou ústřednu a sdělovací zařízení.
Investiční akce vychází z Evropského prováděcího plánu a Národního implementačního plánu. „Na trati z Plzně do Chebu se počítá se smíšeným provozem, tedy pod dohledem i mimo dohled ETCS,“ řekl Nejezchleb.
Projekt s názvem ETCS Plzeň (mimo) – Cheb je součástí projektu ETCS Beroun–Plzeň–Cheb, spolufinancovaný evropským programem CEF. Celková investice činila 1,014 miliardy bez DPH, evropská dotace přesáhla 562 milionů korun, zbytek vydal Státní fond dopravní infrastruktury.
Spolehlivost systému
Podle Nejezchleba by se měly technicky jednodušší podoby systému ETCS instalovat i na regionální tratě. Drážní úřad přitom ale upozornil na občasnou ztrátu komunikace mezi soupravou a systémem. Testovací jízdy vykázaly jednoprocentní nespolehlivost.
Úřad proto tento týden svolal dopravce, dodavatele zařízení i zástupce SŽ, aby společně našli příčinu. „Dohodli jsme se na tom, že se jednotliví účastníci přestanou obviňovat z toho, že za to může ten druhý, a zpřístupníme nebo vytvoříme jednotný portál s nějakým registrovaným přístupem, kde všichni budou dávat svá data,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.