Na Tachovsku nedokončí základní školu až dvanáct procent dětí. Pomoci mají speciální programy

Skoro 12 procent dětí na Tachovsku nedokončí základní školu (zdroj: ČT24)

Téměř dvanáct procent dětí na Tachovsku nedokončí základní školu. Horší výsledky mají kvůli horší znalosti češtiny často děti cizinců, jejichž rodiče pracují v místních fabrikách. Existují ale programy na podporu těchto dětí. Díky nim například přicházejí peníze na další pedagogické pracovníky, kteří se mohou znevýhodněným školákům i jejich rodinám věnovat.

Učitelka na základní škole v Přimdě na Tachovsku Natalja Toščevová má ve své třídě pět dětí, které pocházejí z ciziny. V celé škole jich je pak asi pětina. I proto si ke svému úvazku přibrala ještě roli adaptačního koordinátora. „Snažíme se, aby ty děti zažívaly co nejméně nepříjemných okamžiků, aby zažívaly úspěch, i když jsou takto znevýhodněné,“ popsala učitelka. 

Děti často zaostávají v českém jazyce, což je jedním z hlavních důvodů, proč mají horší studijní výsledky. I kvůli tomu je na Tachovsku skoro dvanáct procent dětí, které nedokončí základní školu. „Základní vzdělávání tam nedokončí dvakrát až třikrát víc žáků, než bychom očekávali. Je tam hodně velkých fabrik, kde je řada zahraničních dělníků,“ vysvětlil analytik PAQ Research Václav Korbel.

Hůř než na Tachovsku jsou na tom už jen ve třech dalších lokalitách v Česku. Například v Bílině nevyjde z deváté třídy skoro čtvrtina žáků.

Škola v Přimdě je od ledna zapojená do programu Podpora rovných příležitostí. „Například u nás jsou to snídaňové kluby. Ve školní jídelně paní kuchařky připraví snídani, děti posedí, popovídají. Další možností využití tohoto projektu jsou zážitkové programy,“ přiblížila ředitelka školy v Přimdě Marcela Husáková.

Práce místo dokončení střední školy

Problém se týká i středních škol – s odchodem dětí bez dokončeného vzdělání se setkávají například v Boru. Místo dokončení školy žáci nastupují rovnou do práce.

I tato škola situaci řeší. „Máme nově vybavené školní poradenské pracoviště, kde bude pracovat kariérový poradce, sociální pedagog či školní psycholog. Už loni přinesl úspěch u třetích ročníků, kdy nám chtěli předčasně ukončit školu pouze tři žáci, z každého oboru jeden. Nakonec ukončil jen jeden,“ sdělila ředitelka Zdeňka Valečková. 

Do projektu Podpory rovných příležitostí je zapojeno čtyři sta českých škol. Program skončí v srpnu roku 2025.