Insolvenční správce OKD: Nároky některých firem mohou být protiprávní

Někteří dodavatelé služeb pro krachující černouhelnou společnost OKD chtějí za své služby peníze předem. Odůvodňují to tím, že jejich práce a zboží jsou nenahraditelné. Insolvenční správce Lee Louda chce takové praktiky podrobně prošetřit.

Prověřování dodavatelů je jedním z prvních konkrétních výstupů jednání insolvenčního správce s vedením těžební firmy. Mluvčí OKD Ivo Čelechovský poznamenal, že se správce i firma shodly na tom, že je postup dodavatelů protiprávní.

OKD se však bez určitých dodávek neobejde, protože by to mohlo vést k omezení nebo zastavení provozu, což by způsobilo výrazné škody. „Vedení firmy proto mnohdy nezbývá jiná možnost než s úhradou souhlasit. Z reakce insolvenčního správce na tuto situaci vyplynulo, že se v následujícím období chystá postup jednotlivých dodavatelů vůči společnosti velmi důkladně prošetřit,“ uvedl Čelechovský.

Redaktoři České televize nedávno zjistili, že od OKD nedostávají finance například subdodavatelé, kteří zajišťují bezpečnost pod zemí.

Předběžné opatření týkající se započtení pohledávek nařizuje soud. V případě OKD už vyslovil souhlas se započtením vzájemných pohledávek se společnostmi ArcelorMittal Ostrava a Metalimex. Návrh na vzájemné započtení pohledávek podaly také firmy Advanced World Transport a Green Gas.

„Lee Louda byl vedením OKD rovněž informován o tom, že někteří odběratelé přestali hradit své splatné závazky vůči OKD. Účastníci jednání se i v tomto případě shodli na závěru, že prodlení dlužníků společnosti prohlubuje její finanční nestabilitu a působí společnosti značnou škodu,“ uvedl Čelechovský.

  • Své pohledávky u těžební společnosti OKD, která je v úpadku, přihlásilo už pět desítek věřitelů. Jejich pohledávky přesahují dohromady deset miliard korun. Svou pohledávku už přihlásila mimo jiné londýnská banka Citibank. Výše její pohledávky činí 9,5 miliardy korun. Jde o dluhopisy za 300 milionů eur vydané majitelem OKD, společností New World Resources (NWR), za které OKD ručilo. Vlastníkem (NWR) je od letošního února skupina Ad Hoc Group (AHG).

V insolvenčním návrhu, který uhelná společnost sama na sebe podala, OKD uvedla, že má více než 650 věřitelů a dluží přes 17 miliard korun, které nedokáže splácet. Majetek firmy nedosahuje hodnoty ani sedmi miliard korun. 

OKD zůstává v provozu, v dolech se dál těží uhlí. Firma má nyní zhruba 9800 kmenových zaměstnanců, 2500 dodavatelských a 200 agenturních pracovníků. Ztráta zaměstnání ale hrozí i dalším tisícům lidí v navazujících profesích. OKD má existenční problémy kvůli klesajícím cenám uhlí, podle analytiků ale i kvůli vysokému zadlužení.

Majitelem černouhelných dolů OKD, které mají existenční problémy, je společnost NWR. Novým vlastníkem NWR se po odchodu společnosti CERCL Mining, kterou z poloviny vlastní podnikatel Zdeněk Bakala, stala letos v únoru skupina Ad Hoc Group (AHG). Ta sdružuje tři britské investiční společnosti a v NWR má nyní 60 procent hlasovacích práv a je zároveň hlavním věřitelem černouhelné společnosti OKD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 6 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 9 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami
Načítání...