Prostějov – Záchranáři zkoušeli na prostějovském letišti svoji schopnost poradit si s následky velké dopravní nehody. Jak název cvičení Dálnice 2011 napovídá, letištní plocha se proměnila v nedalekou rychlostní silnici R46, kam se v půl desáté sjeli zdravotníci, hasiči a policisté ke střetu 50 vozidel. Simulace dopravní nehody se zúčastnilo na 200 lidí.
Do nemocnice zamířilo 20 zraněných ze cvičení záchranářů
Tvůrci scénáře záchranářského cvičení se inspirovali největší nehodou v české historii, která se stala v roce 2008 na dálnici D1. Akce Dálnice 2011 začala v půl desáté dopoledne, skončila ve dvanáct hodin. Některá havarovaná vozidla začala hořet, klíčová proto byla role hasičů, kteří museli oheň rychle zlikvidovat. Poté vyprostili zaklíněné lidi z vraků a začali zbytky uklízet pomocí těžké techniky. Zraněné zatím převzali do péče zdravotníci.
„Základním úkolem je prověřit spolupráci se všemi složkami integrovaného záchranného systému – a nejenom jimi. Hlavně spolupráci s krizovým řízením kraje. Kdyby situace nastala, bylo by třeba dbát o to, jak je doprava odkláněna, jak zabezpečit lidi, kteří by uvázli na několik hodin v koloně, došel by jim benzín, byli by bez jídla,“ shrnul mluvčí hasičů Zdeněk Hošák.
Především pro zdravotníky bylo také těžké dostat se na místo. Oba pruhy dálnice byly totiž zcela zablokovány. Některé zraněné tak museli záchranáři přenášet na nosítkách k sanitce stojící opodál. „Podle mých informací by zde mělo být pět těžce zraněných a 15 lehce až středně zraněných. Mrtvý by neměl být nikdo, je však docela možné, že někdo ještě může zemřít,“ uvedl náměstek krajské záchranné služby Jan Weinberg.
Záchranáři byli se svými výsledky spokojeni. „Prvotně přijížděly profesionální jednotky, potom to byly dobrovolné jednotky. Na místě by byly během několika minut,“ uvedl mluvčí Hošák. Příznivý byl také čas, za který se podařilo celou operaci zvládnout – do dvou hodin.
Cvičení se zúčastnila také vězeňská služba. Dozorci se připravovali na možnou havárii autobusu plného vězňů nebo na jeho uváznutí v koloně. Taková situace není nevídaná. Mezi vozidly, která uvázla před třemi lety na D1, byly hned tři vězeňské autobusy. „V době překladu vězňů bychom k sobě nepustili ani záchranku ani hasiče, pouze bychom spolupracovali s policií,“ komentoval cvičení ředitel olomoucké vazební věznice Jiří Ruprecht.