Hlavní cenu - Zlatého medvěda - získal na letošním berlínském mezinárodním filmovém festivalu Berlinale italský snímek Fuocoammare (Oheň na moři) režiséra Gianfranca Rosiho, který se zabývá uprchlickou tematikou. Nejúspěšnějším filmem večera se stal tuniský snímek Inhebbek Hedi, který má Stříbrného medvěda pro nejlepšího herce a cenu za nejlepší filmový debut.
Zlatého medvěda oslnil uprchlický Oheň na moři
Vítězný film Fuocoammare se odehrává na ostrově Lampedusa, který v současnosti čelí přílivu migrantů. Líčí život tamních obyvatel, kteří jsou denně svědky jedné z největších humanitárních tragédií naší doby. Snímek současně ukazuje, jak se i na velmi malém prostoru zcela míjejí dva rozdílné světy. Režisérovi Rosimu cenu předala prezidentka poroty Meryl Streepová a ředitel festivalu Dieter Kosslick.
Jak v rozhovoru pro ČT uvedla filmová kritička Věra Míšková, Rosiho film byl favoritem hlavní soutěže už od svého uvedení. Uveden bude také v české distribuci.
Velkou cenu poroty, která je považována za druhé místo mezi oceněnými filmy, si odváží francouzsko-bosenský snímek Mort a Sarajevo (Smrt v Sarajevu). Francouzská kinematografie zabodovala také se Stříbrným medvědem za nejlepší režii, kterého dostal film L'avenir (Co přijde) režisérky Miy Hansenové-Loveové.
Stříbrného medvěda pro nejlepší herečku získala Dánka Trine Dyrholmová za roli v dramatu Kollektivet (Komuna). Nejlepším hercem zvolila porota Madžída Mastúra za jeho roli ve filmu Inhebbek Hedi. Stříbrného medvěda za nejlepší scénář získal polský snímek Zjednoczone stany milości (Sjednocené státy lásky) a ocenění za kameru čínský film Čchang Ťiang Tchu (Boční proud). Stříbrného medvěda si z Berlína odváží také nejdelší film, který se kdy v hlavní soutěži promítal. Osmihodinové dílo Hele Sa Hiwagang Hapis (Ukolébavka pro smutné tajemství) získalo cenu pro snímek, který otevírá nové filmové perspektivy.
Inhebbek Hedi v soutěži o nejlepší prvotinu porazil český snímek Já, Olga Hepnarová. V hlavní soutěži český film zástupce neměl, úspěchy ale sbíral v jiných kategoriích. Dílo Petra Václava Nikdy nejsme sami, na němž se podílela i Česká televize, získalo cenu čtenářů deníku Tagesspiegel. Porota jej vyzdvihla za působivé zobrazení trhlin ve společnosti. „Ocenění divácké poroty je pro mě strašně cenné, protože dokazuje, že to není film pro intelektuály nebo pro úzké publikum, že to není film zahleděný sám do sebe, ale prostě že je to film, na který se chtějí lidé dívat,“ řekl České televizi Václav.