Sedm velkoformátových maleb, v podstatě doplňujících mimořádnou atmosféru vysoké lodě kostela sv. Antonína Paduánského v Sokolově, tvoří prezentaci zázračně zazářivšího mladého českého tvůrce Jakuba Špaňhela, zde uvedenou pod titulem Velké formáty.
Velké formáty Jakuba Špaňhela
Jakoby určitá díla Špaňhel vytvářel podvědomě pro chrámovou prezentaci, i když tato cesta byla dlouhá a soukromě řečeno i trnitá. Autor tohoto textu poznal osobně Špaňhela v roce 2002 na velkém mezinárodním malířském sympoziu ve Františkových Lázních, kde již tenkrát zářila jeho kostelní černo-šedo-černo-zlatavá posvátná chrámová témata, jednoznačně potvrzující nečekaný velký talent.
Byla to doba pomalého a zaslouženého vítězství malby, která byla do oněch let v Čechách odsunuta jinými moderními výtvarnými přístupy na doslova druhou kolej. Špaňhel cválal na svém těžko osedlatelném oři bujně k obnově tradičních žánrů i novému, svobodnému a přitom velmi, velmi expresivnímu pojetí nové malby. Neopomenul jasnou formální redukci, vybral si velmi těžké barevné spektrum, kterému v řadě děl i pozdějších cyklech zůstal věrný.
Ohlas sokolovské výstavy je výrazný, soulad a harmonie mezi prostředím a zobrazovanými náladami je harmonický a povznášející. Diváci vidí nejen díla z klasických chrámových sérií, jeden z nejslavnějších lustrů (další domyšlená a efektní řada) i ze souboru Místa, který přímo navazuje na předchozí tvůrčí počiny. Jeho Berlín či Malá Strana jsou svátkem a nadšeným opusem na neopakovatelnou atmosféru těchto pozoruhodných měst, kde autor nyní střídavě žije a tvoří. Doslova výbuchem je pak jeho Hořící Londýn, šestimetrový kolos, nechávají Westminsterské opatství na pospas ohni anebo alespoň světelnému žáru, který dovolil autorovi posunout střídmou barevnou stupnici směrem ke žhavým světelným orgiím.
- Jakub Špaňhel / z výstavy Velké formáty zdroj: Archiv autora
- Jakub Špaňhel / z výstavy Velké formáty zdroj: Archiv autora
Martin Jiroušek a Jiří Olič ve svých materiálech přirovnávají náladu některých Špaňhelových děl k expresivní poetice starých německých němých filmů, balancujících na pomezí avantgardy a dekadence v mistrovsky namíchaném koktejlu. To je podle mne logicky vtírající se myšlenka, autorem samotným nijak nepotvrzovaná. Dojem však je podobný, stejně emotivně hluboký a důrazný.
Pečlivý výběr, doslova a vědomě šitý na míru sokolovskému chrámu, se ukazuje být dobrým krokem, nikoliv planým gestem. Zde návštěvník chápe závratný vzestup tvůrce a vidí díla, která potvrzují počáteční pověst mimořádného talentu.
JAKUB ŠPAŇHEL / VELKÉ FORMÁTY. Kde: výstavní a koncertní síň v chrámu sv. Antonína Paduánského v Sokolově, Staré náměstí. Kdy: otevřeno denně mimo pondělí od 10:00–18:00. Vstup volný, výstava potrvá do 10. května t. r.