Jediná otázka, která má smysl, je, jakou cenu má váš život? Ten jeho měl cenu dvacet milionů dolarů. A on by je zaplatil do posledního centu, kdyby se mu tím vrátil jeho starý dobrý mafiánský život.
Mafiánovi na útěku před vrahy i nápady Luca Bessona
Kdo poruší pravidlo omerty, musí zemřít, protože kdyby každý na každého všechno vykecal, mohla by to mafie rovnou zabalit. Tohle na Sicílii dobře věděli a v kombinaci s pravidlem vendety to docela slušně fungovalo, protože v případě porušení se nikomu nechtělo stejně vydřeně jako beznadějně zírat do upilovaných laufů dvojhlavňové brokovnice, naládované ještě ke všemu broky posypanými solí. Blbá, nechutná a špinavá smrt čekala na všechny kecálisty. Charles Bronson alias Joe Valachi by o tom mohl vyprávět.
A když tak jako bývalý mafiánský kmotr Giovanni Manzoni (Robert De Niro, jenž tu vystřihl svůj další mafiánský part, a že jich už bylo) zazpíváte, kde jste neměli, musíte už jen doufat, že program na ochranu svědků bude šlapat jako hodinky a zašije vás někde, kde vás stopaři mafie v černých raglánech, vycpaných odjištěnými brokovnicemi, nevyčenichají. Problém je v tom, že žádné takové místo vlastně neexistuje.
A tak se rodina Giovanniho Manzoniho - jeho stejně drsná jako pobožná a ohně ráda zákládající manželka Maggie (stále temně krásná Michelle Pfeifferová) a dcera a syn, kteří se evidentně potatili - musí se neustále stěhovat, měnit jména a splývat s novým prostředím. Tentokrát jim to bude dělat trochu potíže, protože je agent FBI Stansfield (bojem se zločinem zvrásněný Tommy Lee Jones) uklidil do zapadlého městečka kdesi ve francouzské Normandii. Na téhle štaci se budou jmenovat Blakeovi, ale navzdory tomu zachytí jejich stopu zpruzený mafiánský boss Don Luchesi, který si díky Giovannimu kroutí flastr v pruhovaných teplácích. A ten vyslal do sladké Francie své namakané zabijácké čističe s nekompromisním příkazem: jděte po nich, dostaňte je a vraťte mi tak moji pokaněnou mafiánskou čest!
Doby, kdy francouzský filmařský talent Luc Besson točil takové chytré a vděčné divácké pecky, jako byla Magická hlubina, Brutální Nikita, Leon či Pátý element, jsou již dávno a nenávratně pryč. V době, kdy jeho režijní filmografii vévodí Arthur a Minimojové a scenáristické dílně vládne Kurýr a Taxi, přichází Mafiánovi jako autorský opus, v němž sice sem tam problesknou staré dobré zlaté časy, ale který se zařazuje do tohoto proudu a nemá zásadní ambici vybočit z řady.
To, co mu dodává jakousi přidanou hodnotu, není ani třeskutý scénář, ani brilantní režie, ale zejména nadstandardně sestavený casting, v němž dominuje trio Robert De Niro (jemuž žádná mafiánská role není cizí), Tommy Lee Jones (který má s vládními agenty své zkušenosti) a Michelle Pfeifferová (jež se v chlapském světě dokázala vždycky dominantně a sebejistě pohybovat). Své si dokáží odehrát i oba dětští protagonisté s prokazatelnými mafiánskými sklony, a tak je právě tato složka filmu onou trumfovou kartou, na kterou zkušený Besson, jenž je kromě režie a scénáře podepsán i pod produkcí, evidentně sází.
Když k tomu připočtete pietní úlitbu spoluproducentovi Martinu Scorsesemu (jehož kultovní Mafiáni jsou tu významně připomenuti), vychází vám, že se tu Besson opět projevuje spíš jako zručný počtář, který dobře ví, s čím a proč má kalkulovat, nežli filmový vizionář, jenž nás byl kdysi schopen omámit magickými a dramatickými hlubinami. Scénář je vcelku triviálně a předpověditelně nahozený (byť v něm sem tam zazní zajímavý a vtipný tón), režie je bessonovsky akční, což znamená místy až chaotická (ale v kombinaci s francouzskými lokacemi navozující i chytlavou atmosféru, která ovšem mohla být ještě mnohem výrazněji využita).
Jednotlivé figury tohoto jednoduchého příběhu, který nepřinese žádný neočekávaný zvrat, jsou představovány spíš schematicky, v jeho logice se nevyplatí příliš nimrat a jeho poselství a existenciální přesah netřeba hledat (protože neexistuje). Když ale tohle všechno skousnete a potřebujete si jen trochu vyčistit hlavu a nezávazně zarelaxovat, pak vám v tom Mafiánovi mohou pomoci. Nechtějí po vás nic navíc a také vám nic navíc nenabízejí. A činí to tak zjevně a očividně, až je to možné považovat za upřímnost jednoduchého spektáklu, který si nehraje na něco, čím není, a pohodově si balancuje mezi komediální a dramatickou akční lajnou, která ve finále nakonec jasně převládne.
Ráno měl jeho život cenu dvaceti milionů dolarů, pak si sepsal deset důvodů, proč je dobrý člověk, vyhrnul rukávy a rozdal si to s hajzly, co po něm šli, protože ho už nebavilo pořád jen utíkat. Cena jeho života se tím na mafiánském trhu vyšplhala na dvojnásobek a Stansfield bude muset jeho rodině zase najít nové jméno. Což sice není zvláštní důvod k veselí, ale důležité je, že rodina se hezky semkla, je zase pohromadě, a navíc ve městě znovu začala téct čistá voda. Řekl bych, že na současnou bessonovku to zase není tak špatné skóre.
MALAVITA / MAFIÁNOVI. USA/Francie 2013, 111 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Luc Besson. Scénář: Luc Besson, Michael Caleo. Kamera: Thierry Arbogast. Hudba: Evgueni Galperine, Sacha Galperine. Hrají: Robert De Niro (Giovanni Manzoni / Fred Blake), Michelle Pfeifferová (Maggie), Tommy Lee Jones (Stansfield), John D'Leo (Warren), Dianna Argonová (Belle), Don Luchese (Stan Carp). V kinech od 14. listopadu 2013.