Her Master's Voice: Peklo bezpečného komunálu

Premiérou hry Her Master's Voice, kterou napsala exkluzivně pro Divadlo Komedie jeho dramaturgyně Markéta Bidlasová, se do repertoáru sledované pražské scény dostává ženská otázka sebedestrukce jako východiska ze stereotypů různých životních stylů a partnerských vztahů.

„Šlo mi o ženský pohled na svět, (…) zároveň jsem také chtěla napsat něco komorního a přitom divokého, co bude mít aspoň částečně komický potenciál,“ říká autorka, inspirovaná příběhy svých přátel psychologů a psychiatrů i vlastní dlouholetou partnerskou či mateřskou zkušeností. Her Master's Voice je tragikomická divadelní konstrukce, jejíž základní linie tvoří dva odlišné manželské světy. Anděla s Albertem vychovávají dvě děti, vedou zdánlivě spokojený rutinní život. Naďa s Josefem tančí v barech kasina a hrají hry plné vášně i bolesti.

Variabilní scéna s posuvnými transparentními stěnami rozděluje jeviště na několik hracích ploch (hotelová toaleta, interiér vily a byt). Scénografii Milana Davida sjednocuje šedá, černá, stříbrná, dominantou bytu je velké horizontální zrcadlo. Inscenaci provází studené světlo zářivek a až nepřirozeně hysterické výstupy paní domu Nadi (Kristýna Leichtová). Protiváhu excentrické bezdětné paničky tvoří tvrdohlavá matka Anděla (Eva Vrbková), která se snaží za každou cenu uniknout z několikaleté role ženy v domácnosti.

„Já jsem se dřív bála ve městě a já se teď bojím doma,“ prozrazuje Anděla, když se rozhodne vyhledat Naďu, na niž myslí od chvíle, kdy jí s manželem jedné noci pomohou s ošetřením a noclehem. Setkání s Naďou je pro Andělu fatální, naruší její každodenní režim, podněcuje představivost. Brzo se dostane do jejího vlivu a zakusí neznámé chutě, kvůli nimž riskuje vše, co má. Obrazově i zvukově výjimečný je dialog Nadi s Andělou za zástěnou toalety. Obě v rudých extravagantních společenských šatech, obě v moci touhy po bezstarostných světech. „Blbý pocity neexistujou,“ tvrdí na lécích závislá Naďa.

Ženské manipulace, provokace, marnivosti, agrese. Tlak dovádějící muže k šílenství i bezradnosti. Na jak dlouho nám nová alternativa poskytne vzrušující spirit? Stihne nás trest, nebo je možné vrátit se bez úhony? Cenná zamyšlení, která v nás Her Master's Voice vyvolává. Vyhovuje mi přehledné schéma inscenace, její stručnost a neupovídaný konec, nabízející minimálně dvě možné interpretace. Baví mě proměna Anděly, kterou Eva Vrbková realizuje s ironií a humorem, kontaktuje diváky nejen převleky, ale hlavně mimikou, pohledy, intonacemi.

Významově menší role toaletářky Zity (Eva Lecchiová) je výrazná a dramaticky stmelující. Její cigaretky lemují děj a příběh o infarktu starostlivého manžela vprostřed nákupu natvrdo pojmenovává radikální změnu životní náplně manželky. Zita je silnější než Anděla s Naďou, má nadhled, který jim chybí. Albert (Jaromír Nosek) se snaží zvládnout domácnost a nechápe, proč ženy odcházejí, když jim doma nemůže nic chybět. Navenek rozhodný a ve skutečnosti submisivní Josef (Jiří Racek) trpí pod Nadinou vládou. Psychický teror ovšem není vidět jako z rozmaru namalované modřiny fiktivního domácího násilí.

V dramaturgii Jana Novotného a současných kostýmech Kateřiny Bláhové hrají: Eva Vrbková, Jaromír Nosek, Kristýna Leichtová, Eva Lecchiová a Jiří Racek. Nejbližší reprízu v Divadle Komedie plánují na sobotu 26. dubna v 19:30.

Her Master's Voice
Zdroj: Divadlo Komedie/Martin Petrovič

TŘI OTÁZKY PRO REŽISÉRA VOJTĚCHA ŠTĚPÁNKA

Hra je zřetelně definována industriální scénou, odhalující zákulisí divadla…

Chtěli jsme využít architekturu domu, jeho výklenky, možnosti hrát i za rohem. Zjistili jsme, že bychom jinak ten samý prostor museli jako kulisu vytvořit.

Proč je hudba pouze v jedné barové scéně?

Nepoužil jsem téměř žádnou muziku, protože jsem to chtěl celé nechat na hranici pravděpodobnosti. Hudba vždycky říká: jde o divadlo.

Co jste režijním záměrem nejvíce sledoval?

Šlo mi o to vyvážit poměr běžné rodiny, bezpečného „komunálu“ a pekla, v němž se zmítá ten druhý pár.

MARKÉTA BIDLASOVÁ (1970) Jako dramaturgyně spolupracovala s Činoherním studiem v Ústí nad Labem, s pražským Divadlem Labyrint i Švandovým divadlem, Činoherním klubem, Divadlem pod Palmovkou a Divadlem v Celetné. Je autorkou her Kurva svatá (společně s Michaelem Langem), Pastička, Podzimní hry, Her Master's Voice a dramatizací Osm a půl a půl (podle F. Felliniho), Profesionální žena (podle V. Párala). Spolu se Zdeňkem Tycem napsala filmový scénář Eldorádo, za scénář k filmu Jako nikdy obdržela filmovou a televizní cenu Trilobit. Byla nominována na Cenu české filmové kritiky a cenu Filmové akademie Český lev. Za titul Pastička získala 2. cenu Nadace Alfréda Radoka za nejlepší původní českou hru roku 1995.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...