Ex Machina je lahůdková sci-fi miniatura

Překročit hranici mezi člověkem a strojem znamená vymazat hranici mezi bohy a lidmi. A zdá se, že to se právě stalo! Uprostřed divočiny, v luxusním výzkumném doupěti geniálního miliardáře Nathana, má jeho nejlepší programátor Caleb zjistit, jestli je jeho poslední produkt Ava jen precizně naprogramovaný robot nebo android nové generace, obdařený vědomím a umělou (možná i nebezpečně rafinovanou) inteligencí.

A.I. (artificial intelligence) je vděčné a věčné téma sci-fi žánru, rozvíjející se dnes zejména v jeho kyberpunkové odnoži. V literatuře tohle téma provětral třeba Stanislav Lem nebo Isaac Asimov, ve filmu rezonovalo v kultovním Blade Runnerovi nebo Matrixu. Zdá se, že v poslední době se tímto směrem vytrvale tlačí na pilu, což dokládá třeba Spielbergova A.I. Umělá inteligece (2001) v níž Cybertronics Manufacturing vygenerovalo robota, naprogramovaného na lásku, oscarová Ona (2013), jež přinutila Joaquina Phoenixe, aby se zamiloval do operačního systému či Pfisterova Transcendence (2014) s mysteriózním Johnny Deepem, jehož mozek se dokázal napojit na nekonečný svět umělé inteligence. Pozadu nezůstává ani letošní rok, ve kterém se policejní droid Chappie stal pronásledovaným terčem, protože mu to začalo nezdravě pálit. A své si k tématu řekl i mega spektákl Avengers: Age of Ultron, kde se A.I. vymkla z rukou Tonyho Starka a začala žít vlastním, temným životem.

Ukazuje se, že hypertechnická společnost, přinášející polidštění stroje, kyborgizaci člověka a hrátky s umělou inteligencí by to neměla přehánět, protože překročí-li hranici, neexistuje už cesta zpátky. Dokazuje to i režijní debut britského scenáristy Alexe Garlanda, jehož titulek Ex Machina odkazuje na antické divadlo a něco jako vyšší moc, která rozčísne i zdánlivě neřešitelnou situaci. Takovou, jaká nastala v Nathanově exkluzivní svatyni, kde si hraje na Boha Stvořitele a netuší, jak moc ho nenávidí robotická krasavice Ava, do níž implantoval lidské vědomí a inteligenci, takže si dokáže trpělivě počkat na svoji příležitost.

„Je úžasná…“

konstatuje Caleb, zpitomělý spíše jejími fyzickými parametry, než umělým intelektem, stává se obětí Turingova testu, který měl vést a který srovnává lingvistické výstupy androida a člověka. Ava udělá všechno, aby v něm obstála a nebyla ještě „vypnuta“. A tak navzdory tomu, že částečně průhledný skelet odhaluje, že její anatomie se skládá z čipů, procesorů, neuronových sítí, bioinformatických spojení, automatických celulárních kontaktů a bůhví čeho ještě, dokáže, aby se do ní Caleb zamiloval a uvěřil, že i ona miluje jeho. Není to zas takový problém, když má sexy křivky švédské baletky a herečky Alicie Vikanderové.

Když Alex Garland napsal skvělé příběhy třeba pro Dannyho Boyla (28 dní poté, Sunshine), je jasné, že si pro vlastní režijní debut nenapíše blbý scénář. Ex Machina nabízí chytrý a originální příběh, který drží pohromadě, je přímočarý, minimalistický, ale efektně zrealizovaný. Je to komorní sci-fi konverzačka, kde skoro nic není takové, jak to na první pohled vypadá, z níž máte pocit, že se tohle mohlo teď někde právě stát, a jakkoli je určena pro tři hlavní figury a jeden sterilní prostor (bytnící rostoucím konfliktem), rozhodně nenudí a je nabita emocemi.

Hodně tomu pomáhá přesné, mezinárodní herecké obsazení, v němž dominuje charismatický génius a cynický hajzl Nathan v podání rodáka z Guatemaly Oscara Isaaca, jemuž sekunduje jen vlažně sympatický zrzavý klaďas Caleb, jehož odehrál příslušník slavné irské herecké rodiny Domhnall Gleeson. A své tu v průhledném rouše robokrasavice poctivě odvedla i sympatická Švédka Vikanderová, která udělala z Turingova testu bramboračku a přesvědčivě předvedla, proč se může člověk zamilovat do androida.

Pro všechny, kteří nemají sci-fi zásadně spojenou s agresivními emzáky, galaktickými bitvami a spektakulárními trikovými výhřezy, Garland nabízí lahůdkovou, inteligentní, čistou, existenciální sci-fi miniaturu, v níž dokazuje, že může být stejně dobrým režisérem, jako je scenáristou. A těším se, čím nás překvapí příště.

P.S.: Kdo si chce osobně vyzkoušet atmosféru Nathanova exkluzivního hnízda uprostřed divočiny, může si zabukovat pokoj v norské destinaci Juvet Landscape Hotel (kde Garland natáčel). Vyjde to na necelých patnáct set norských korun za noc. Za tyhle peníze to nekupte!

EX MACHINA - Velká Británie/USA 2015, 108 min., české titulky, od 15 let, 2D. Scénář a režie: Alex Garland. Kamera: Rob Hardy. Hudba: Geoff Barrow, Ben Salisbury. Hrají: Alicia Vikanderová (Ava), Oscar Isaac (Nathan), Domhnall Gleeson (Caleb), Sonoya Mizunová (Kyoko). V kinech od 30. dubna 2015

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...