Den blbec až tak blbý zase není

Nevím, jestli je to šťastný název. Den blbec s označením komedie evokuje představu o filmu, ve kterém se v jediném dni na nepřipraveného hrdinu řítí jedna nečekaná událost za druhou, což s sebou přináší množství gagů „k popukání“ a poněkud méně opravdové zábavy. Naštěstí v německém snímku tohoto názvu se nejedná o jediný den ani o třeskuté situační špílce. Němci, zdárně poučeni francouzskou a americkou filmovou produkcí, kde se na plátně sejde nesourodá dvojice hrdinů, natočili celkem slušný a dostatečně zábavný film, který nejvíce zrazuje jen ten blbý název.

Snímek je řemeslně dobře odveden, a to ve všech důležitých kategoriích. Scénář, zpracovávající námět, kdy se slušňák z banky ocitne v područí kriminálníka, má dostatek peripetií a zvratů i přijatelné dialogy. Z úspěšných filmů s podobným tématem Stefan Holtz poučeně vycucal nosné prvky, aniž by mohl být nařčen z plagiátorství.

Hlavní postava, bankovní úředníček Till Reiners, prochází vývojem, takže se s ním divák lehce může ztotožnit. Jeho drsný protějšek Nappo Navroki prošel sice kriminálem, a po čem zatouží, po tom sáhne, i když mu to neříká pane, ale žádný zákeřný zabiják to není. Má dostatek skrytých dobrých vlastností, aby s ním divák mohl sympatizovat a držet mu palce, navíc nechybí okamžik zvratu, kdy se z egocentrického drsňáka vyklube zachránce, který kamarádství upřednostnil před bezpečnou lhostejností.

Pod režijní taktovkou Petera Thorwartha sled jednotlivých epizod graduje ku zdárnému konci, aniž by to někde zásadně drhlo, a nechybí tu ani potřebná moralita. Režisér s přehledem, za pomoci netradičně použitého zvuku, spolu s hudebním metalovým nářezem, zvládl i největší úskalí filmu, Tillovu noční opileckou jízdu, která končí sice nadnesenou pointou, ale tak vhodně načasovanou, že má za následek velké pobavení.

Oba představitelé ústřední dvojice - Moritz Bleibtreu jako Nappo a Axel Stein coby Till - drží své charaktery v uvěřitelných, přesto výrazných proporcích. Nappo v podání Bleibtreue je fakt drsňák, který nectí žádné konvence, aniž by se však vzdával rysu poněkud problematického sympaťáka. Stein tvaruje svého neprůrazného úředníčka jemnějšími barvami, protože si je vědom toho, že jeho herecká chvíle přijde. Po celé té velkolepě zpackané kratochvíli stojí před námi dospělý člověk, který si prošel drsným zasvěcením, vzal si z něho poučení a snad vyrovnaně kráčí vstříc své budoucnosti.

Oba hrdiny vhodně a stylově čistě doprovázejí jejich ženské protějšky. Opět charakterově dobře odstíněné postavy partnerek v podání Jasmin Geratové (přítelkyně Nappa) a Anny Marii Müheové (manželka Tilla) jsou kresleny vkusně a bez zbytečného přehrávání.

Ten, kdo má rád tento akčně komediální žánr, nechť se směle vydá do kina. Nic nového sice neobjeví, smíchy se nepotrhá, napětím prsty neokouše, ale nudit se rozhodně nebude.

Den blbec (Nicht main Tag) - Německo, 2014. Režie: Peter Thorwarth. Scénář: Stefan Holtz, podle předlohy Ralfa Husmanna. Kamera: Jan Fehse. Hudba: Cowboys on Dope. Hrají: Moritz Bleibtreu, Axel Stein, Jasmin Gerat, Anna Maria Mühe, Nele Kiper, Ralf Richter. V kinech od 21. května.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 1 hhodinou

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025
Načítání...