Všichni jsou proti, třetí runway na Heathrow ale bude

Londýn - Vláda Spojeného království dala zelenou kontroverznímu projektu rozšíření londýnského hlavního letiště. Investici za 9 miliard liber oznámil parlamentu ministr dopravy Geoff Hoon. Pokud vše půjde podle plánu, provoz má být spuštěn v roce 2019. Proti jsou ale ekologičtí aktivisté, opozice i někteří labourističtí poslanci. Expanze letecké dopravy v britské metropoli si ale dle obhájců projektu vyžaduje právě rozšíření už dnes nejfrekventovanějšího aeroportu. Investice ale utlumí další megalomanský projekt propojení Londýna novou vysokorychlostní železnicí s Birminghamem.

Hoon v parlamentu upozornil, že Heathrow operuje na hranici 99procentního vytížení kapacity a ztrácí v konkurenčním boji se zahraničními letišti. Navíc oznámil přípravy dalšího, v pořadí už šestého terminálu. Přitom teprve loni zprovozněný terminál 5 stále čelí operativním potížím.

Odpůrci skupují pozemky pro obstrukce

Opozice už ale projektu rozšíření letiště slíbila, že pokud se dostane k moci ve volbách v roce 2010, okamžitě výstavbu zastaví. Letiště bude logicky více znečišťovat ovzduší skleníkovými plyny a přispívat k větší hlučnosti oblasti. Velká Británie je vnímána jako lídr environmentalismu. „Nové Heathrow naprosto zničí mezinárodní reputaci Británie jako zelené velmoci,“ apelují Děti Země.

Proto, aby se počet letů mohl do roku 2030 zvýšit ze současných 480 na 700 tisíc, musí být vykoupeno a zbouráno 700 domů. Odpůrci dokonce hromadně skupují objekty, kde má vyrůst nová runway, aby blokovali její stavbu. Publicitu takovým snahám dodala například herečka Emma Thompson, která pozemek o velikosti fotbalového hřiště spolu s dalšími celebritami odkoupila.

Zastánci vidí v nové runwayi cestu z recese

Druhou stranou mince je ekonomický rozvoj na Ostrovech. Zastánci projektu argumentují novými pracovními místy a lákáním zahraničních investic. Paul Charles z letecké společnosti Virgin Atlantics upozorňuje, že bez další runwaye bude britská ekonomika trpět. „Investoři utečou radši na kontinent,“ odhaduje. Konkurenční letiště Paříž, Frankfurt nebo Amsterdam prý mají i čtyři runwaye, argumentují příznivci rozšíření. „Chce-li Británie utéct recesi, další runway je nutnost,“ přidává se Lady Valentine ze společnosti London First.

Letiště začalo zajišťovat běžný provoz v roce 1946, do 18 destinací s počtem 9 tisíc letů ročně. Lety národní úrovně spolu s prvním terminálem začaly operovat v roce 1955, dnes je první terminál znám jako terminál 2 - Europa. Terminál 1 slavnostně otevřela královna Alžběta II. v roce 1969. Poslední terminál s pořadovým číslem 5 byl dokončen loni. Heathrow obsluhuje 180 destinací v 90 zemích světa. Letiště jako své domovské zvolilo 90 společností. Současné dvě runwaye jsou obě přes 3,5 kilometru dlouhé. Letiště dává v současnosti práci téměř 70 tisícům lidí.

  • Největší letiště Evropy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/625/62487.jpg
  • Protesty proti dostavbě letiště Heathrow autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/7/625/62484.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
před 22 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...