Ťok: Na vyřešení problému s akciemi Českých drah je dost času

2 minuty
Ťok: Na vyřešení problému s akciemi Českých drah je čas
Zdroj: ČT24

Problém s nezaknihovanými akciemi Českých drah (ČD) nevyřadí státní společnost z tendrů na provoz na liberalizovaných železničních tratích. Noví dopravci vzešlí ze soutěží by měli začít jezdit nejdříve v letech 2018 a 2019, minimálně rok tak potrvá, než ministerstvo soutěže vypíše, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něho tak bude dost času na řešení rozporu mezi novým zákonem o veřejných zakázkách a zákonem o Českých drahách.

Vyčistit tendry od firem s nejasným pozadím – to byl původní záměr novely, která vznikla zhruba před rokem. Teď se ale ukazuje, že zákon dopadne i na ty, na které neměl. Podle právního posudku, který si nechaly udělat České dráhy, je téměř jisté, že podle současného stavu se vítězem tendrů stát nemohou.

Podle zákona o veřejných zakázkách, který platí od října, by totiž měli být z tendrů vyloučeni uchazeči, kteří nemají výlučně zaknihované akcie. České dráhy mají akcie v listinné podobě a podle zákona o Českých drahách je zaknihovat nemohou. Výjimku kvůli podobě akcií v zákoně o zakázkách mají firmy ve vlastnictví obcí či měst, ale ne státní podniky, jako jsou České dráhy.

Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit, a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách.
Dan Ťok

„Zákon podle našeho názoru stanoví jednoznačné pravidlo: vítězem veřejné zakázky se nemůže stát akciová společnost, která nemá výlučně zaknihované akcie. Pokud tedy existuje rozpor mezi zákonem o ČD a zákonem o zadávání veřejných zakázek, pak je nutno zvážit změnu zákona,“ sdělil serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Vilém Frček. Tento resort je garantem zákona o veřejných zakázkách.

Ministerstvo pro místní rozvoj na svém webu připomenulo, že akciové společnosti, které nemají výlučně zaknihované akcie a v minulosti se zúčastnily veřejných zakázek, byly upozorněny na problém s účastí v tendrech čtvrt roku před tím, než měly nové předpisy začít platit. Podle ministerstva o omezení účasti v soutěžích věděli od začátku i členové vlády. „Tudíž akciové společnosti, případně jejich majitelé či zřizovatelé, jako například ministerstvo dopravy, měly dostatek času, aby se přizpůsobily situaci některým z doporučených způsobů,“ upozornil resort. 

Problémy s akciemi mají i další

Problémy s akciemi mají podle ministerstva dopravy i jiné státní podniky. V resortu ministerstva průmyslu mají listinné akcie například správce přenosové soustavy ČEPS a operátor energetického trhu OTE. „Spojíme se i s dalšími, kterým může tato nešťastná formulace uškodit, a budeme iniciovat další kroky. Možností je metodické upřesnění ministerstva pro místní rozvoj nebo rychlá novela zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Ťok. Míní však, že je dost času problém vyřešit, než se budou vypisovat tendry.

Poslanec ČSSD Jan Birke ale prohlásil, že Ťok zlehčuje problém s vyloučením Českých drah z výběrových řízení. „Času na přijetí novely zákona o veřejných zakázkách nebo změnu zákona o Českých drahách je v tuto chvíli zoufale málo,“ uvedl. Problém zaknihování akcií Českých drah se netýká jen dálkové dopravy, upozornil Birke. „Právě v regionální dopravě jsou už dnes vyhlášena takzvaná notifikační řízení. To znamená, že kraje mohou již v roce 2017 vyhlásit nabídková řízení a České dráhy se těchto soutěží nebudou moct zúčastnit,“ tvrdí.

Situací by se podle Birkeho měl zabývat sněmovní hospodářský výbor. Poslanec soudí, že nejzazší termín pro přijetí legislativních úprav je květen.

Na problém ohledně zákona o veřejných zakázkách poukázal v pátek premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Oslovil Ťoka s dotazem, zda zákon ohrožuje České dráhy v přístupu do veřejných soutěží. Premiér požadoval, pokud se riziko potvrdí, od ministra návrh řešení. Ťok v pátek odpověděl, že žádný důvod vylučovat České dráhy z veřejných soutěží není.

Otevírání trhu se podle nejnovějšího materiálu ministerstva dopravy týká v nejbližší době šesti linek. Nejdříve má nový dopravce zahájit provoz na trase Plzeň–Most, a to od letošního prosince. Ministerstvo chce provoz na této neelektrifikované trati zadat společnosti GW Train Regio, která nabídla ve zrušeném výběrovém řízení nejnižší cenu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 31 mminutami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 23 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...