Slováci si věří, spojení Bratislavy a Košic chtějí do pěti let

Bratislava - Slovensko oznámilo ambiciózní plán stavby silnic a dálnic. Na ty přitom netrpělivě čekají nejen řidiči, kterým stále chybí dálniční propojení východu se západem země, ale i stavaři. Výstavba je už totiž čtyři roky v hluboké krizi.

Slovenská vláda chce na nové silnice dát v příštích třech letech v přepočtu 200 miliard korun. Jenže ani to, že peníze sežene, ale dnes automaticky neznamená, že stavba skončí v termínu. 

Například z Bratislavy do Košic se mělo jezdit po dálnici už před dvěma lety. Ovšem o čtyřech pruzích si na desítkách kilometrů úseku můžou řidiči dodnes nechat jen zdát. Ficova vláda teď slibuje, že její sliby prázdné nebudou. Vše mají spravit evropské fondy. 

2 minuty
Reportáž Davida Miřejovského
Zdroj: ČT24

Bude Slovensko úspěšné při čerpání dotací?

Ani Bratislava přitom není v této oblasti nejúspěšnější. Teď jí hrozí, že nedokáže vybrat v přepočtu 15 miliard korun. Vláda si ale věří. Toužebně očekávaná dálnice do Košic bude podle ní hotová do pěti let. 

Slovenský premiér Robert Fico o čerpání evropských dotací:

„Bohužel, evropská byrokracie je ještě větší než ta slovenská. Jsou s tím spojené obrovské těžkosti, ale uděláme všechno pro to, aby v roce 2013 žádné peníze nepropadly.“ 

O každou státní zakázku dnes stavitelé svádí nelítostný boj. Třeba v Trenčíně vybírali pět let vítěze tendru na modernizaci železniční tratě za šest miliard. Když se konečně začalo stavět, státní úřady soutěž zpochybnily, a vše se vrací na začátek. „Já nevím, jestli je lepší stavbu zastavit nebo dokončit, nebo zda hrozí, že se přeruší v půlce a nám zůstane rozkopané město,“ vysvětluje trenčínský primátor Richard Rybníček. 

Odborníci se obávají, že podobné průtahy by mohly ohrozit troufalý plán zprovoznit nebo rozestavět do roku 2016 na 210 kilometrů silnic a dálnic. Ve stavebnictví přitom na pětimilionovém Slovensku pracuje 160 tisíc lidí.

Načítání...