Na ruský vpád na Ukrajinu reaguje české „rodinné stříbro“. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto od tohoto týdne omezí výrobu, protože se potýká s nedostatkem dodávek dílů od několika lokálních dodavatelů z Ukrajiny, což má dopad na určité modely vozů. Plzeňský Prazdroj oznámil, že nebude přijímat žádné objednávky z Ruska ani Běloruska.
Škoda kvůli chybějícím dílům omezí výrobu, Prazdroj odmítne ruské objednávky
Rusko-ukrajinská válka (únor a březen 2022)
„Koncern Volkswagen, včetně automobilky Škoda Auto, přijal zprávy o ruských útocích na Ukrajinu s velkými obavami a znepokojením. Doufáme v rychlé zastavení nepřátelských akcí a návrat k diplomacii. Co se týče veškeré činnosti v místě dění, bezpečnost a ochrana našich zaměstnanců je naší nejvyšší prioritou,“ uvedla Škoda Auto.
Škoda převzala od letošního roku odpovědnost za ruský a ukrajinský trh v rámci celého koncernu Volkswagen. „Téma veškerých obchodních aktivit v Rusku je aktuálně řešeno na úrovni managementu Škoda Auto i koncernu Volkswagen,“ uvedla automobilka.
Nyní hledá dostupné alternativy dodávek dílů, které by pomohly zabránit nepříznivým dopadům na výrobu v Česku. Přímo na Ukrajině se vyrábí vozy Superb, Kodiaq, Karoq a Fabia Combi. Produkci na Ukrajině zajišťuje obchodní partner Eurocar. Výroba vozů značky Škoda je v závodě Solomonovo aktuálně pozastavena. „Vozy vyrobené v závodě Solomonovo jsou určeny pouze pro zákazníky na ukrajinském trhu,“ uvedla automobilka.
Dopady na výrobu a hospodářský chod firmy kvůli sankcím uvaleným na Moskvu lze podle Škody očekávat. Očekává se také propad prodejů na Ukrajině i v Rusku.
Ruský trh je přitom jeden z nejvýznamnějších pro automobilku v celosvětovém měřítku. V roce 2021 byla země druhým největším trhem vůbec. Firma na něj dodala 90 400 vozů. Ukrajina doposud rovněž představovala stabilní trh s odbytem zhruba 6 tisíc vozů ročně. Od roku 2002 bylo v závodě na Ukrajině vyrobeno přibližně 190 tisíc vozů.
Výroba v Rusku pokračuje
V Rusku vyrábí Škoda modely Rapid, Octavia, Karoq a Kodiaq. V Nižném Novgorodu tři modely, Rapid vzniká v závodě v Kaluze. Výroba v ruských závodech aktuálně nadále běží, průběžně se ale analyzují dopady možných výpadků v dodavatelských řetězcích.
Na Ukrajině Škoda nemá žádné zaměstnance, vozy zde vyrábí prostřednictvím partnera. „V Rusku je aktuálně na výjezdu celkem 34 našich zaměstnanců i s rodinnými příslušníky,“ uvedla automobilka. Jsou podle ní v bezpečí. V českých závodech Škody pracuje 615 ukrajinských a několik desítek ruských pracovníků.
Prazdroj pivo nepošle
Na ruskou válku proti Ukrajině reaguje i Plzeňský Prazdroj a přestane přijímat objednávky na své produkty z Ruska, které patřilo mezi exportní trhy značek Pilsner Urquell a Velkopopovický Kozel – a podle dřívějšího vyjádření podniku šlo o tu významnější z exportních destinací.
ČTK informuje, že se prodeje do Ruska pohybovaly v objemu menších desítek tisíců hektolitrů ročně. Pivovar tento objem nyní nepotvrdil, ani nevyvrátil – jen konstatoval, že konec exportu se týká i Běloruska, které se na ruské agresi vůči Ukrajině podílí.
Největší český pivovar vyrábí licenčně Velkopopovického Kozla také v ruské Kaluze. „Podle posledních informací je tam licence v chodu,“ řekl mluvčí Zdeněk Kovář.
Na Ukrajinu pivovar vyvážel značky Pilsner Urquell, Kozel a Gambrinus, licenčně se tam Kozel také vyrábí. Export je nyní zastaven, uvedl mluvčí Zdeněk Kovář. „Aktuální situaci na Ukrajině pečlivě sledujeme a analyzujeme s ohledem na další kroky. Nyní se soustředíme na humanitární pomoc pro obyvatele Ukrajiny.“