Průměrné české auto je staré 7,5 roku

Praha - Český vozový park výrazně omládl, průměrné stáří aut na českých silnicích je 7,5 roku. Příliš se tak neliší od zemí, jako je Rakousko, Německo a Švýcarsko. Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda s 36procentním podílem, o druhé místo se dělí Volkswagen a Ford s osmi až devíti procenty, jak vyplývá z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který monitoroval průjezdy aut na vybraných komunikacích. Průměrné stáří vozů registrovaných v Česku loni bylo 13,7 let.

Největší průměrné stáří se objevilo u autobusů a osobních aut, kde byl průměrný věk shodně 8,5 roku. Těžké nákladní vozy byly staré zhruba 7,6 let, u lehkých nákladních aut to bylo 5,5 roku. Výsledky jsou podle ŘSD srovnatelné s roky 2005 a 2001, kdy se obdobné průzkumy konaly také.

Stáří vozidel se určovalo přímo na silnicích

Průzkum se zaměřil na takzvanou dynamickou skladbu vozového parku, kdy se určuje stáří vozidel přímo na silnicích. Proti tomu statistická skladba vypovídá o celkovém počtu registrovaných vozidel. Starší vozy ale vyjíždějí na silnice méně často než vozidla nová. Například vozidla vyrobená před rokem 1985 tvoří zhruba deset procent všech automobilů uvedených v centrálním registru vozidel. Na skutečných průjezdech se však tyto vozy podílí necelým procentem.

Na tuzemských silnicích oproti minulým průzkumům výrazně ubylo vozidel nesplňujících evropské emisní normy. Před deseti lety na tuzemských rychlostních komunikacích jezdilo 22 až 25 procent osobních aut nesplňujících emisní normu Euro 3, na vedlejších komunikacích byl podíl těchto vozů dokonce 60 procent. Z výsledků letošního průzkumu vyplývá, že vozidel, která tuto normu nesplňují, na komunikacích jezdí celkově 4,7 procenta.

Mezi osobními automobily převažuje z hlediska používaného paliva s 57 procenty benzin, 43 procent jezdí na naftu. Na plyn LPG nebo stlačený zemní plyn (CNG) jezdí necelé procento osobních aut. Nákladní vozidla a autobusy mají jako palivo téměř vždy naftu.

ŘSD zaznamenávalo při sčítání v městských ulicích a na silnicích různých tříd včetně dálnic a rychlostních komunikací registrační značky aut. K nim se následně dohledávaly technické a emisní parametry.

  • Nové automobily autor: Sean Gallup, zdroj: ISIFA/Getty Images http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2613/261261.jpg
  • LPG pohon autor: Paul Kane, zdroj: ISIFA/Getty Images http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2624/262372.jpg