Prodejcem pojištění? Jedině s odbornou zkouškou

Praha - Pojišťovací zprostředkovatelé i prodejci pojistek v pojišťovnách budou muset podle nově schválené novely skládat odbornou zkoušku. Další změnou je i zpřísnění pravidel pro jednání zprostředkovatelů se zákazníkem. Hlavním cílem je podle Miroslava Kalouska větší ochrana spotřebitele.

Předloha zavádí nový způsob ověřování odborné způsobilosti prodejců pojištění. Povinností zprostředkovatelů i zaměstnanců pojišťoven bude před vstupem do odvětví i po uplynutí určité doby jejich působení v něm úspěšně složit odbornou zkoušku zaměřenou na prokázání odborných znalostí a dovedností.

Úprava pravidel jednání se zákazníkem směřuje k větší transparentnosti, zejména zlepšení informovanosti o osobě zprostředkovatele a pojistném produktu, který je klientovi nabízen. Novela chce také zjednodušit a zpřehlednit kategorie zprostředkovatelů pojištění ze současných pěti na dvě, a to samostatné zprostředkovatele a vázané zástupce.

Předseda organizačního výboru Fincentrum Banky roku Petr Stuchlík

„Přijímáme zákon, který je v zásadě dobrý, nicméně bohužel odráží direktvu, která bude muset být přijata v dalším roce jen částečně, takže stejně dojde k další novele. Já si nedokážu vysvětlit, proč s tak nekompetentním přístupem ministerstvo financí vůbec přichází.“

Pojišťovny mají výhrady

Zvýšení administrativních povinností spojené se zavedením zákona podle nich jen zvýší náklady, ale ne ochranu klienta. Návrh podle České asociace pojišťoven mění věci, které by měla významným způsobem řešit až upravená evropská směrnice.

Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců za pozitiva návrhu považuje sjednocení podmínek pro zprostředkovatele a zaměstnance pojišťoven, kteří jednají s klienty, zjednodušení systému kategorií poradců i zavedení povinné odborné zkoušky. Naopak negativně hodnotí zvýšení administrativních povinností.

Zprostředkovatelů nejrůznějších pojištění je teď v Česku 120 tisíc. Ministerstvo financí čeká, že jich zůstane asi jen čtvrtina. Každý bude muset zaplatit dva nebo deset tisíc korun za zkoušku a roční poplatky za licenci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
17. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025
Načítání...