Počet aut na LPG roste. Zákaz dovozu ropy z Ruska může zvýšit zájem i o další typy pohonu

V Česku loni přibyl rekordní počet aut poháněných zkapalněným ropným plynem (LPG) a podle odborníků jich přibude i letos. I když ceny LPG také rostou, oproti benzinu jsou stále zhruba poloviční. Snaha unijních zemí omezit či zcela zakázat dovoz ropy z Ruska ale může negativně dopadnout i na LPG. Češi už proto kvůli cenám projevují zájem i o další alternativní pohony, stoupá například zájem o ojeté elektromobily.

Loni na českých silnicích přibylo asi 6800 vozidel na LPG, z toho většina vznikla přestavbou benzinových motorů na plynové. Česká asociace vozů na LPG zdůrazňuje, že jde o největší roční přírůstek těchto vozidel od roku 2014. A tento trend pokračuje i letos.

Cena litru LPG se na čerpacích stanicích stále pohybuje zhruba na polovině ceny za litr benzinu. Jak by se změnila v případě zákazu dovozu ropy a ropných produktů z Ruska, o kterém se debatuje v rámci sankčních balíčků Evropské unie, se nedá jednoznačně předvídat.

LPG se totiž vyrábí při rafinaci dovezené ropy, a pokud Česko dokáže získávat ropu i z jiných zdrojů než z Ruska, cena takového zkapalněného plynu se měnit nemusí. Část LPG se ovšem získává během těžby zemního plynu.

„V rámci světové bilance je to dnes tak, že šedesát procent tvoří těžený LPG a čtyřicet procent rafinovaný. U nás je to obráceně, šedesát ku čtyřiceti ve prospěch rafinace,“ vysvětluje výkonný předseda České asociace vozů na LPG Ivan Indráček.

„Dost těženého LPG se na český trh dostává právě z východu, z Ruska a Běloruska. Nevím, zda by omezení obchodu z těchto zemí mělo vliv na cenu a na dostupnost, možná by ho nebylo dost,“ připouští. Dodává ale, že na rozdíl od ropy nebo zemního plynu není logistika dodávek LPG tak komplikovaná a zajištění alternativních zdrojů je mnohem snazší.

LPG ze zbytků jídla může nahradit ten z fosilních zdrojů

Situaci může v delším časového horizontu ovlivnit také výroba bio-LPG z obnovitelných zdrojů. LPG se totiž dá namísto ropy vyrobit i ze zbytků jídla, odpadních olejů či rostlinných olejů. Uhlíková stopa takového zkapalněného plynu může být až o osmdesát procent nižší než u fosilního LPG a o devadesát procent nižší než u benzinu.

„Bio-LPG se již několik let vyrábí. Příkladem může být třeba rafinerie firmy Neste v Rotterdamu, která je jeho největším výrobcem v Evropě. Menších provozů je už v Evropě více než deset. Ti největší hráči deklarují, že na evropském trhu do roku 2050 nebude potřeba žádné fosilní LPG. A už v roce 2030 by třicet procent mohlo pocházet z obnovitelných zdrojů, tedy v kvalitě bio,“ dodává Indráček.

Nové kapacity průběžně vznikají

Pokud by na trhu chybělo těžené LPG, je pravděpodobné, že by došlo ke zvýšení produkce výroby tohoto plynu právě z obnovitelných zdrojů. „Informace o připravovaných výrobních kapacitách nebývají příliš diskutované a veřejnost se o nich dozvídá až v okamžiku, kdy je zahajován provoz a na trh se dostávají první produkty. Bio-LPG je navíc žhavým tématem již několik let, produkční kapacita tak roste každým rokem,“ ujišťuje Indráček.

Dalším plynem, který slouží v Česku k pohonu motorových vozidel, je CNG, tedy zemní plyn. Podle Indráčka ale byla státní podpora vozů na tento plyn chybou. Nikoli proto, že jeho ceny stouply a výrazně kolísají i stanici od stanice, ale hlavně kvůli nedostatečné úspoře emisí ve srovnání s naftou.

„CNG je stlačený zemní plyn, metan, který z hlediska emisí skleníkových plynů vznikajících při spalování nepřináší oproti naftě v podstatě žádnou úsporu. Jeho velkou nevýhodou jsou i emise vzniklé při manipulaci s tímto palivem, zejména při těžbě. Metan je přitom pětadvacetinásobně horší skleníkový plyn než oxid uhličitý,“ zdůrazňuje.

Nejlevnější je provoz elektromobilů

Motoristé hledající při stoupajících cenách pohonných hmot alternativu, se mohou obrátit i k elektromobilům či automobilům na vodík, i když k druhým jmenovaným zatím spíše jen v teoretické rovině.

Řady elektromobilistů se zatím v Česku příliš nerozrůstají. „Kvůli dosavadní téměř nulové podpoře ze strany státu je aktuální podíl na trhu u čistých elektromobilů jen 1,5 procenta,“ vysvětluje Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů. Doufá, že by současná situace a vývoj cen pohonných hmot mohly některé státy – včetně Česka – přinutit změnit postoj.

Podle Petra Vermouzka z Asociace pro elektromobilitu je provoz dobíjecího auta i při současném růstu cen energií stále výhodný. „Když si to propočítám při nynějších cenách pohonných hmot a elektrické energie, tak návrat rozdílu v ceně, při porovnání auta se spalovacím motorem a elektromobilu, bude dnes jedenapůlkrát rychlejší než před válkou,“ říká.

Podle něj by dopady konfliktu na Ukrajině, jako je zdražování, či možné omezení nákupu energií z Ruska, mohly vést k „prozření společnosti“ ohledně elektromobilů. Už teď například stoupá v Česku počet registrovaných ojetých elektromobilů.

Ty tvoří zatím zhruba pětinový podíl z celkového počtu elektrických aut, uvádí Centrum pro dopravní výzkum (CDV). „Během prvního kvartálu letošního roku bylo registrováno 246 ojetých osobních bateriových elektrických vozů, meziročně třikrát více,“ podotkl ředitel Centra pro dopravní výzkum Jindřich Frič.

Výhodou elektromobilu je i nenáročná údržba a dlouhá výdrž, přidává Petr Vermouzek. „Zatímco u spalovacího motoru se opotřebovávají tisíce dílů, u elektromobilu jsou to prakticky jen závěsy kol a baterie. Navíc pokročilé baterie dnes vydrží pět tisíc cyklů, což při kapacitě na 400 kilometrů dá dva miliony kilometrů dojezdu. To si lidé obyčejně neuvědomují. Při nájezdu deset tisíc kilometrů ročně by to představovalo životnost dvě stě let.“ 

Podle Vermouzka ale zájemce o pořízení elektromobilu odrazují například administrativní problémy spojené s možností domácího nabíjení elektromobilu ve městě.  

„Veřejné autority by měly usnadnit povolování stavět lidem wallboxy (zařízení na nabíjení, pozn. red) u domu nebo na veřejném parkovišti. Pořízení toho zařízení je levné, a můžete pak jezdit za levný proud za 45 korun na sto kilometrů,“ upřesňuje Vermouzek. Podle něj často chtějí úřady kvůli zřízení wallboxu například stavební povolení. „Na to, že u parkoviště zapíchnete trubku a na to přiděláte krabičku velkou jako krabice od bot,“ podotýká.  

Vodík jako budoucnost nákladní dopravy?

Jakkoliv mohou elektromobily představovat alternativu levného provozu v osobní dopravě, v té nákladní je jejich využití problematické. Vozy by potřebovaly při nabíjení příkon v jednotkách megawatt, což by enormě zatěžovalo elektrickou soustavu.

Podle Jana Sochora z České vodíkové technologické platformy může být řešením právě vodíkový pohon. „Například v Německu je již více než sto vodíkových veřejných plnicích stanic, kde jeden kilogram vodíku stojí 9,5 eura. Při průměrné spotřebě vodíkového elektromobilu jeden kilogramu na sto kilometrů je zřejmé, že se už dnes může vodíkový pohon cenově rovnat tomu spalovacímu. Navíc díky narůstající výrobě nízkouhlíkového a obnovitelného vodíku se do budoucna čeká další zlevňování,“ říká.

Vodíkové vozy jsou v podstatě také elektromobily, jen v motoru generují elektřinu z palivových článků. Energie v nich vzniká chemickou reakcí vodíku a kyslíku ze vzduchu, kdy odpadním produktem je pouze vodní pára.

Baterie spojená s vodíkovými články je navíc výrazně menší a lehčí, než jsou baterie elektromobilů, což nahrává využití právě u nákladních aut. Pro ilustraci: z jedné baterie elektromobilu, například Tesly Model 3, by šlo hypoteticky vyrobit okolo osmdesáti baterií pro vodíkovou Toyotu Mirai, uzavírá Sochor.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 3 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 18 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
12. 12. 2025

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
12. 12. 2025

Neortodoxní, ale potřebné, říká o využití zmrazených aktiv Hulicius. Koten vidí rizika

Designovaný premiér Andrej Babiš (ANO) ve čtvrtek se šéfkou Evropské komise Ursulou von der Leyenovou hovořil o přípravách klíčového summitu, který se uskuteční za týden. Má rozhodnout mimo jiné o financování Ukrajiny pomocí půjčky ze zmrazených ruských aktiv. Babiš si zatím není jistý, jestli by se Česko mělo podílet na finančních zárukách. Poslanec Radek Koten (SPD) v Událostech, komentářích uvedl, že takový krok by mohl negativně ovlivnit finance eurozóny a destabilizovat finanční trh. Podle náměstka ministra zahraničí v demisi Eduarda Huliciuse (KDU-ČSL) jde o „neortodoxní“ nástroj, který je ovšem potřeba. Hosté v debatě moderované Martinem Řezníčkem probrali také jednání o příměří v ruské válce na Ukrajině a výdaje na obranu.
12. 12. 2025

Objem hypoték v listopadu klesl

Banky a stavební spořitelny v Česku poskytly v listopadu hypotéky za 37,1 miliardy korun, což je proti říjnu pokles o čtyři procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly podobně na 28,1 miliardy korun. Průměrné úrokové sazby nových úvěrů zůstaly na říjnových 4,48 procenta. Vyplývá to ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
12. 12. 2025

Trump nařídil centralizaci regulace AI na federální úrovni

Americký prezident Donald Trump nařídil v noci na pátek centralizaci regulace umělé inteligence. To by mělo znemožnit jednotlivým americkým státům schvalovat vlastní regulace AI, píše agentura Reuters. Převedení regulace na federální úroveň požadují velké technologické firmy.
12. 12. 2025

Nůžky příjmů i bohatství se dál rozevírají. A stále rychleji

Jen tisícina procenta světové populace, tedy méně než šedesát tisíc multimilionářů, vlastní třikrát více bohatství než nejchudší polovina světa, vyplývá ze Zprávy o světové nerovnosti, která je založená na datech dvou set výzkumníků ve spolupráci s Rozvojovým programem OSN. Ti zároveň zjistili, že deset procent nejbohatších lidí na světě vydělává více než zbývajících devadesát procent dohromady.
11. 12. 2025
Načítání...