Peking zavede pro EU dočasná opatření na dovoz brandy

3 minuty
Události: Čínská cla na evropské zboží
Zdroj: ČT24

V odvetě za unijní zvýšení cel na čínské elektromobily zavádí Peking dočasná opatření na dovoz brandy. Od 11. října musí importéři skládat bezpečnostní zálohy ve výši až 39 procent hodnoty zboží, opatření se nejvíce dotkne Francie. Evropská komise už oznámila, že krok napadne u Světové obchodní organizace jako neodůvodněný. Čína dále uvažuje o zásahu proti importu velkých aut se spalovacími motory, který by pocítilo Německo. Asijská velmoc také může uvalit cla na vepřové nebo mléčné produkty.

Dodatečná cla ve výši sedmnácti procent pocítí čínští výrobci – jedním z nich je také BYD. Celní tarify ho však ve výrobě nezastaví. BYD investoval miliony dolarů v Evropě, kde auta prodává dráž než doma. Výroba se mu tedy pořád vyplatí, poptávka roste například ve Španělsku. „Začali jsme před sedmnácti měsíci se dvěma prodejci, dnes jich máme třicet a do konce roku jich bude přes čtyřicet,“ uvedl zástupce BYD ve Španělsku Inigo Trasmonte Garcia. 

To je zásadní v době, kdy v Číně prodej zpomaluje a auta se hromadí. Nadšení spotřebitelů pro velké nákupy ochladlo a automobilky vedou cenovou válku.

Evropský automobilový průmysl je v krizi

Složitá situace v automobilovém průmyslu je také v Evropské unii (EU). „Europoslanci se v úterý shodli, že automobilový průmysl je v krizi,“ informoval zpravodaj ČT v Bruselu Petr Obrovský. Dodal, že jednotlivé politické frakce mají na řešení odlišné názory. „Zejména pravice požaduje revizi takzvaného Green Dealu a zrušení, nebo alespoň odsun v čase toho termínu, kdy má skončit prodej nových aut se spalovacími motory. To je v plánu na rok 2035,“ popsal Obrovský.

Celý proces je podle pravice uspěchaný, elektromobily jsou drahé a dobudovaná není ani dobíjecí infrastruktura. Proto podle nich po elektroautech klesá poptávka. 

Ve Štrasburku se otevřela debata i o flotilových emisích, které se mají zpřísnit už v příštím roce. Automobilky však mají po elektromobilech nižší než očekávanou poptávku, a proto některé limity CO2 splnit nestihnou a hrozí jim vysoké pokuty. „Poslanci nalevo od středu žádají hlavně podporu pro evropský automobilový průmysl, aby dokázal udržet zaměstnanost, konkurenceschopnost a taky vyrobit levná elektroauta, která by ke splnění cíle v roce 2035 přispěla,“ řekl Obrovský.

Snahu o revizi emisních cílů už podle Obrovského deklarovala například italská nebo česká vláda, která doufá, že zafunguje stejná aliance států a europoslanců, která vyjednala zmírnění emisního nařízení Euro 7 v loňském roce. „Klíčový bude ale nástup nové evropské komise,“ dodal.

3 minuty
Události: Zpravodaj ČT Petr Obrovský k situaci v evropském automobilovém průmyslu
Zdroj: ČT24

Čínské automobilky staví továrny v EU

Před pěti lety bylo v Číně díky státním dotacím kolem pěti set výrobců elektromobilů. V tvrdé konkurenci však zbyla zhruba stovka a jen dvě desítky mají výhled, že budou ziskové a udrží se do konce desetiletí.

Čína chce s Evropskou unií dál jednat, prostor se ale zužuje. Peking kritizuje Evropu za protekcionismus a odveta už dostává konkrétní obrysy. Jako první ji pocítí výrobci brandy. Podle čínského ministerstva obchodu předběžné šetření zjistilo, že dumping brandy z EU ohrožuje čínské výrobce a způsobuje jim značné škody. 

Některé čínské automobilky staví v Unii továrny, aby se clům vyhnuly, a to konkrétně ve Španělsku a Maďarsku. Čínská vláda jim však doporučuje, aby technologie nevyvážely a omezily se pouze na montáž. Továrny se tak mají vyhnout investicím v zemích, s nimiž má Peking napjaté vztahy, které by mohly vést k bojkotu čínských výrobků. 

Spolupráce s Evropou

Čína může používat i metody cukru a biče, aby „motivovala“ jiné země k loajálnějšímu přístupu vůči Pekingu, uvedl v Horizontu ČT24 sinolog David Gardáš z projektu Sinopsis. Vůči „neloajálním“ státům naopak může aplikovat určitá opatření. To se týká například zmíněného Španělska, které ještě v červnu chtělo podpořit unijní cla na automobily z Číny. Minulý týden v pátek, kdy se o clech znovu hlasovalo, však Madrid svůj postoj změnil.

Svůj zájem prosazuje Peking vedle automobilového trhu třeba v zemědělství, lékárenství nebo v dalších technologických odvětvích. To by se týkalo například Německa a na něj napojených ekonomik – i Česka.

5 minut
Horizont ČT24: Sinolog David Gardáš o scénářích euro-čínského sporu
Zdroj: ČT24

Světová obchodní organizace (WTO) se podle něj neukázala od vstupu Čínské lidové republiky do instituce v roce 2001 jako „úplně efektivní aktér“, co se řešení sporů týče. WTO usiluje například o liberalizaci čínské ekonomiky nebo o to, aby tamní komunistická strana nezasahovala do průmyslových aktivit či nepodporoval „netržní“ cestou podniky.

Existují však podle něj obchodní modely, které by mohly být zavedeny vůči čínským producentům elektromobilů. „Můžeme se bavit například o minimálních cenách, za které by Čína dovážela na evropský trh, případně uvedení nějakých kvót,“ vyjmenoval.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 6 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
před 22 hhodinami

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...