Při podzimní Sbírce potravin vybrali dobrovolníci 330 tun potravin a 52 tun drogistického zboží. V historii sbírky jde o rekord. Ředitelka České federace potravinových bank Veronika Láchová uvedla, že za sedm let, kdy se potravinové sbírky konají, byla tato letošní podzimní nejrozsáhlejší. Do charitativní akce se zapojilo i nejvíce prodejen, a to 754, a také největší počet dobrovolníků – 4500. Díky tomu měl podle Láchové každý možnost darovat potraviny v bezprostřední blízkosti svého bydliště.
Padl rekord, při Sbírce potravin se vybralo 382 tun zboží
Potravinové banky teď následně rozvezou pomoc lidem, kteří ji potřebují. Jsou mezi nimi senioři, matky samoživitelky, děti z dětských domovů, handicapovaní, ale i lidé bez domova. Darovat potraviny a drogerii mohou každopádně lidé až do 3. prosince, i když budou nakupovat on-line. Příspěvky podle federace přislíbil i rekordní počet firem a různých komunit.
Potravinová sbírka se letos v Česku poprvé konala dvakrát ročně. Zapojily se do ní řetězce jako například Albert, Billa, dm drogerie markt, Kaufland, Lidl, Globus nebo Tesco Stores a také e-shopy iTesco a Rohlik.cz.
Sbírka potravin volně navazuje na předchozí Národní potravinové sbírky, které ve spolupráci s Českou federací potravinových bank pořádala organizace Byznys pro společnost. Od letošního roku akce pokračuje pod názvem Sbírka potravin a společně s potravinovými bankami akci nově pořádá Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
Prezident SOCR Tomáš Prouza připomněl, že darování potravin potřebným je jedním z důležitých nástrojů, jak omezit plýtvání s potravinami. „Aktuální výsledky prokázaly, že nový koncept organizovat sbírku dvakrát ročně je správný, o to více, když se doplní o čísla z on-line darování, které jsme letos nabídli poprvé,“ řekl.
Dodal, že řetězce kromě účasti na sbírkách posílají zboží do potravinových bank po celý rok, dobrovolně poskytují své logistické kapacity a pomáhají při organizaci i řízení těchto projektů.
K mání byly i speciální balíčky
Například Rohlik.cz do sbírky připravil šest balíčků po 150, 300, 500 a 700 korunách, z nichž si mohli zákazníci vybrat. Jsou v nich trvanlivé potraviny, hygienické potřeby, drogerie a čisticí prostředky. „Tento balíček volilo 35 procent zákazníků Rohlik.cz, jedná se o nejpopulárnější variantu pomoci,“ uvedl komerční ředitel e-shopu Olin Novák. Akci spustil 20. listopadu, potrvá do 3. prosince. Zatím vybral tři tuny zboží.
Třeba obchodní řetězec Tesco tak jako v minulosti navýšil vybrané dary svých zákazníků o 20 procent v hotovosti. Tyto peníze budou podle výkonného ředitele firmy Patrika Dojčinoviče následně využity na provoz potravinových bank.