Nabídka last minute leteckých zájezdů do Španělska, Řecka nebo Bulharska bude v létě výrazně omezená. Už nyní hlásí španělští a řečtí hoteliéři „stop stavy“ a úplnou zaplněnost. Poptávka po těchto zemích v rámci předprodejů zájezdů výrazně vzrostla, uvedla Asociace cestovních kanceláří (ACK). Zájezdy kupované „na poslední chvíli“ tak mohou v létě zdražit. Největší nárůst turistů bude mít zřejmě jako loni Dubaj a u českých turistů roste i obliba Slovenska, uvedl místopředseda ACK Jan Papež.
Některé španělské a řecké hotely jsou na léto již obsazené, last minute zájezdů bude méně
Předprodeje zájezdů na léto ovlivňují zejména bezpečnostní problémy v některých zemích. Rodiny s dětmi nyní proto preferují tradiční evropská letoviska. Výrazný zájem o populární evropské destinace, jakými jsou Španělsko, Řecko, Bulharsko, Itálie či Chorvatsko, není pouze ze strany českých turistů, ale i u turistů ze západní Evropy a Ruska.
„Češi by tedy neměli při nákupu dovolené do bezpečných destinací váhat, protože výběr se velmi zužuje a rozhodně nelze očekávat ani nabídku do těchto zemí v rámci last minute,“ uvedl místopředseda asociace Jan Papež.
Obavy z terorismu drží Čechy více „doma“
Výrazný pokles zájmu v předprodejích zažívají severoafrické destinace jako Egypt nebo Tunisko a zdrženlivější jsou Češi také k Turecku. „Pokud bude během jara v těchto zemích klid, očekáváme jejich výraznější prodej především během last minute období,“ dodal Papež.
Předprodeje letních dovolených letos výrazněji ovlivňují obavy z teroristických útoků v některých destinacích, virové nákazy nebo uprchlická krize. Cestovní kanceláře ale letos očekávají srovnatelné celkové prodeje zájezdů jako v předchozích letech. „Problémy v zahraničí vedou Čechy i více k tomu, aby zůstali doma. Ale záleží také na počasí. Pokud bude takové jako loni, hodně jich doma skutečně zůstane. Především hodně mladších Čechů, kteří vyhledávají aktivní dovolenou,“ uvedl pro ČT Papež.
Podle něho se v Česku infrastruktura pro aktivní trávení volného času výrazně zlepšuje. Především kvůli cyklostezkám nebo nárůstu lokálních aktivit kolem hradů a některých dalších památek.
Řada tuzemských CK letos také zrušila poplatek za změnu destinace a v rámci předprodejů nabízejí tuto možnost zdarma. Klient tak v případě zhoršení bezpečnostní situace v některé zemi může i týden před odjezdem zvolit bezplatně jiný cíl své dovolené.
Papež: Češi mění svůj styl cestování
Stále více Čechů upřednostňuje zážitky před „povalováním“ se na pláži. Generace 55 plus sice vyhledává podle Papeže spíše odpočinek, ale ta mladší naopak volí více zážitky adrenalinového typu, jako třeba potápění, jachting nebo v zimě snowboarding. „Stále více přibývá i rodin, které chtějí dětem ukázat svět a nechtějí je vzít jen na pláž. Naopak jim chtějí ukázat, jak se v lokalitě žije,“ konstatuje Papež s tím, že tento trend je dlouhodobý a „rozumný“. „Připravuje děti na to, že svět není černobílý,“ dodává.
Cestovní kanceláře také sledují úbytek poptávky po hromadném cestování v místě, stále více lidí si raději půjčí na dovolené auto. „Neradi jezdí davovým způsobem v busech, čímž se lišíme třeba od Číňanů,“ říká Papež.
Zájem o all inclusive pak přetrvává spíše u rodin s dětmi, protože je to pro rodiče jednodušší. Naopak aktivní turisté vyhledávají jen pobyty se snídaní či maximálně polopenzí.
Podle Jana Papeže zatím nekončí konsolidace trhu cestovních kanceláří. Míní, že velcí hráči budou ještě dále kupovat malé a střední cestovní kanceláře. „Především bude zájem o ty, co jsou vyprofilováni jako odborníci na nějakou část trhu, čímž si velcí hráči zajistí plný formát své kanceláře,“ říká Papež.
Visegrád podporuje sebe
Nejenom česká vláda zatím přemýšlí, jak naopak do Česka nalákat co nejvíc turistů. Země visegrádské čtyřky se tak opět dohodly na společné podpoře cestovního ruchu. Na propagaci a společné zastupování vydají Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko letos 302 tisíc eur (zhruba 8,2 milionu korun), méně než loni. Česko přispěje zhruba 30 procenty. Cílem je hlavně Asie.
„Uskupení visegrádské čtyřky má smysl pro propagaci ve vzdálenějších zemích, jako jsou Indie, Čína, obecně asijské země. Ale na druhou stranu i USA, Kanada nebo Brazílie. Jižní Amerika obecně začíná být velmi populární. Tyto země ekonomicky rostou a tím se zvyšuje zájem o cestovní ruch. Proto prioritně cílíme na tyto vzdálenější trhy,“ řekla Dostálová.
Loni se v Česku počet ubytovaných hostů meziročně zvýšil o 10,2 procenta. Turistů z USA bylo o 14,9 procenta více, z Číny o 35,3 procenta. Počet ruských turistů naopak o 37,4 procenta klesl. „Velkým potenciálem pro spolupráci je právě vrátit do našich zemí ruskou klientelu. Loni se nám ji podařilo nahradit asijskými trhy, ale do budoucna bychom o ni určitě neradi přišli,“ dodala Dostálová. „Ve velkých ruských městech chceme uspořádat propagační kampaně,“ zmínila.