Miliardový ekotendr zrušen

Praha - Vláda rozhodla o ukončení tzv. ekologické zakázky bez toho, aby vybrala vítěze, a celou ekologickou zakázku zrušila. Výsledek byl očekáván. Vláda totiž odmítla schválit smlouvu se společností Marius Pedersen Engineering, která nabídla v soutěži nejnižší cenu 56,8 miliardy korun. Na tiskové konferenci to řekl premiér Petr Nečas. Proti schválení smlouvy se vyslovili již dříve koaliční Věci veřejné i ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09), jenž původně tendr prosazoval. Stát bude řešit ekologické zátěže podle starého schématu.

Ministrovi financí vláda uložila, aby zadávací zřízení zrušil. Stát bude nyní v řešení starých ekologických zátěží pokračovat v dosavadní praxi, která spočívá ve vypisování zvláštních tendrů na sanaci jednotlivých lokalit. To podle dřívějších vyjádření ministerstva financí může vést k rozdělení odpovědnosti mezi jednotlivé dodavatele a k následnému navyšování státních garancí. Porada ekonomických ministrů by se však v budoucnu k tématu měla vrátit.

„Nemyslím ale, že by se vláda vrátila k myšlence jednoho velkého tendru,“ poznamenal Nečas.

Hodnota garancí za neodstraněné ekologické závazky státu, které vznikly před rokem 1992, je nyní asi 113 miliard korun. Podle ministerstva životního prostření je ale reálná suma zakázky kolem 40 miliard, podle nevládních organizací jen 25 miliard korun.

Co uvádí vládní materiál

Aktuální výše zbytkové garance činí 112,94 miliardy korun, z toho zbytková garance pro staré ekologické škody činí celkem 103,89 miliardy korun. Dle Petra Nečase některé lokality vůbec sanaci nepotřebují, neboť uplynula už dlouhá doba a příroda by si tedy mohla pomoci za tuto dobu sama. Tudíž může mít klíčovou pozici Česká inspekce živitního prostředí, která by mohla nutnost sanace posuzovat.

14 minut
Brífink po jednání vlády
Zdroj: ČT24

Co eviduje ministerstvo financí

MF nyní eviduje garance týkající se staré ekologické zátěže za 160,41 miliardy korun, a to vůči 188 smluvním partnerům. Další zájemce v soutěži, Geosan Group, nabídl ekologické škody odstranit za 57,8 miliardy Kč a třetí účastník soutěže Environmental Services ze skupiny J&T za 65,5 miliardy korun. Rozhodujícím kritériem pro úspěch v tendru byla cena.

Na seznamu starých ekologických škod, které je třeba rychle odstranit, je celkem 510 lokalit, mezi nimi areály Kovošrotu, Spolany nebo Unipetrolu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 44 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...