Máte desetileté auto? Ekologické dani se nevyhnete

Ekologická daň na starší automobily ve výši tří tisíc korun se bude nově vztahovat už na deset let stará auta. Zároveň se tyto poplatky celkově zvýší. To jsou dvě největší novinky, se kterými přišlo v novém zákoně ministerstvo životního prostředí. Pokud návrh, který ve středu ministr Richard Brabec (ANO) předloží vládě, projde, dotkne se daň většiny lidí, jež si své vozy vybírají v autobazarech.

„Stav ovzduší v České republice se nelepší. A tento neuspokojivý stav je třeba změnit,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová hlavní argument pro změnu ekologické daně. Rezort dodává, že po prvním zavedení zdanění v roce 2009 se počet ojetin na českých silnicích snížil o dvacet tisíc za rok. Autobazary ale oponují tím, že ne každé deset let staré auto patří do šrotu.

Podle nových pravidel by na tom byla nejhůře emisní kategorie Euro I, kam spadají ty nejstarší vozy, která jsou podle ekologických měřítek největší zátěží pro životní prostředí. Majitel takového auta by měl místo dosavadních 5 tisíc zaplatit dvojnásobek, tedy 10 tisíc.

Změny v ekologické dani
Zdroj: ČT24

Podle Sdružení automobilového průmyslu se ale stáří aut na českých silnicích dlouhodobě pohybuje kolem 14 let. „Typově se to dotkne třeba nejoblíbenějšího vozu, jako je třeba Škoda Octavia první generace, ale i začátek výroby generace druhé. Platí to i pro Volkswagen Passat, Ford Focus nebo Ford Mondeo,“ dodává Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje u prodejce ojetých aut.

„Těch 14 let považuji za statistiku. Obecně si myslím, že málokdo jezdí autem starším deset, dvanáct let, i když i tací jsou. Nejobvyklejší doba obměny vozu bývá perioda kolem tří až čtyř let nebo šest až osm let,“ podotkl odborník na ojetá vozidla z Auto AZ Consulting Aleš Zich.

Zjistěte si, jak vysoká ekologická daň platí pro vaše auto

Ekologickou daň zaplatí řidič možná i dvakrát

Za stávajících podmínek platí ekologickou daň vždy ten, kdo vůz kupuje. Proto se rozšířená ekologická daň zřejmě nejvíce dotkne autobazarů, které nemohou vykupovat vozy v rámci takzvaných polopřevodů. To znamenám, že bazar musí auto ihned přepsat na sebe a ne s registrací čekat až na nového majitele.

Je tedy pravděpodobné, že autobazary zahrnou ekologickou daň do cen prodávaných vozů. Nový majitel a jeho auto tak můžou být zdaněni hned dvakrát – jednou skrytě už v autobazaru a podruhé při vlastní registraci. S tím ale nesouhlasí Zich, který dodává, že ekologická daň se platí jednorázově. To znamená, že pokud nebyla daň dosud zaplacena, tak se musí uhradit při převodu na nového majitele a vše se vyznačí do velkého technického průkazu. Při dalším prodeji se pak daň už neplatí. Pokud tedy novela nezmění i toto pravidlo, nemělo by být jedno auto zdaněno více než jednou. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...